Vilka krav på utrustning osv krävs för att min 75:a baybuss ska gå igenom besiktningen och behålla sin Skåp-bostadsinredning-registrering?? Sovplatser, kök ?
Tror inte att du behöver någon inredning alls, bara du inte monterar in fler sitt platser så kan JAG inte tänka mig att det blir några problem 
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Den får nog inte innehålla något som kan drivas på gasol, för då måste det regbesiktas antar jag. Rätta mig gärna om jag har fel!
En buss 71:a, jag hade stod som bostadsinredd, men jag åkte in med tomt skåp (gamla inredningen va rutten och hade ej hunnit bygga ny)
Då fick jag två alternativ, antingen regga om den till buss med sittplatser eller återställa till ursprungligt skick...då den blev oidentifierbar med tomma skåpet..
Jag fråga hur jag skulle kunna återställa i ursprungligt skick då campinginredningarna skilljer sig åt så mkt, men så länge det gick att se att drn va bostadsinredd så räckte det 
Blev en super enkel lösning med "tomma" moduler, (utan kök), soffa, hylla, gardiner m.m eftersom det skulle byggas en riktig senare..
Åkte in och gubben titta in genom fönstret och sa att det såg ju mysigt ut 
Mvh
Jag åkte in helt tomt, och det sa dom inget om.
Tror inte att du behöver någon inredning alls, bara du inte monterar in fler sitt platser så kan JAG inte tänka mig att det blir några problem
Angående sittplatser så står det på transportstyrelsen följande:
"Ytterligare passagerare får tas med i en bil med skåpkarosseri och bostadsinredning som hör till fordonsslaget lastbil, om bilen tagits i bruk före den 1 maj 2006. Passagerare måste färdas på ett annat lämpligt fast monterat säte."
Detta undantag bör ju då gälla min buss? Lätt lastbil, bostadsinredning och från 1975. Är registrerad för 4 sittplatser inkl förare.
Bör jag inte då , enigt texten, i princip kunna montera så många säten jag vill trots de reg pass.platserna?
Någon som kan bekräfta detta ? 
Har den undantaget står det nog i regbeviset på tilläggsinformation.
Går att se via mina fordon appen eller genom att googla på "fordonsfråga" och sen slå in regnr.
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV
Tänkte bara uppdatera då jag idag pratat med en besiktningsingenjör på telefon angående detta och andra frågor:
Bussen ska "se ut som en husbil" för att den ska få behålla den äldre husbilsregistreringen. Mer konkret innebär att det ska finnas:
Fasta säten
Fast(a) sovplats(er) (eller som kan fixas genom att fälla säten osv)
Fast kökstillagningsutrustning (gasol är inga problem)
Förvaring för husgeråd, kläder m.m.
Bord
Angående antal passagerare som färdas så får det finnas fler säten än vad bussen är reggad för men vad polisen säger om det färdas personer på dessa "extrasäten" ville mannen inte uttala sig om, då det inte är frågor de har att göra med.Men i.o.m. undantaget jag skrev om innan så ser jag inget annat än att personer får transporteras på dessa säten i mitt läge!
Min buss är ombyggd innan 87 då det delvis blev nya regler, jag har därmed tillåtelse att ha totalt 6 personer i bussen varav det endast är bälteskrav på de två som sitter fram. De bussar som byggts om på senare år är i princip alltid bara godkända för två personer vilket suger ganska hårt. Tur vi har äldre ombyggda bussar! Men du ska nog ta det lugnt med formuleringen "ska finnas". Många bussar saknar kök, en del saknar bord, och huruvida den är bäddbar kontrolleras nog knappast på besiktningen. Min har gått genom många år i samma skick utan kök och kontroller av sovplatser. Så jag tror nog ingenjören är ute och cyklar lite grann.
Är också intresserad av att veta vad som faktiskt gäller.. Ringde bilprovningen och tanten i andra änden sa att jag absolut måste ha lika många bälten som det finns registrerade sittplatser.. Ytterst tveksam om det faktiskt är så.. klart det är bra med bältade sittplatser.. men jag kommer att ha rock&roll-soffa och skåp på ena sidan.. Där blir 2 sittplatser, en med 3punktsbälte och mittplatsen med midjebälte (som det finns fästen för).
Fram sitter det redan rullbälten
Hur är det med längsgående och bakåtvända sittplatser?
Bussen är en -72 reggad som LB
Skåp - bostadsinredning 22
Man behöver inte ha bälten någonstans varken fram eller bak i en lb reggad bay, så att du skulle behöva ha bälten på samtliga platser är rent nonsens. Finns det bältesplatser skall dock dessa användas i första hand, dvs har du bältad plats ledig får inte en passagerare sitta på en obältat plats.
Ok, för det står att man får åka 5st inkl förare. Givetvis kommer jag att sätta bälten där det är möjligt ändå. Men bra att det inte måste va färdigt till besiktningen.
Kan bara flika in med att när jag till slut fick min besiktigad (och godkänd) i vintras så slängde jag in bälten för så många som stod i regbeviset, men besiktningsmannen verkade inte lägga någon större vikt vid baksoffans, särskillt inte mittensitsen. Han nämnde ingenting gällande den, enligt besiktningsingenjören, så viktiga husbilsinredningen - hade bara satt upp en enkel lådattrapp för att det inte skulle se för tomt ut hehe