1

Jag vill bara bolla en tanke jag gått och grunnat på i ett par dagar nu.

Jag tycker mig ha justerat en toe in som jag är nöjd med och som funkar bra att köra med, men när jag då ska justera det längsgående staget för att "centrera" ratten, så "bottnar det" innan ratten är helt rak. Jag skulle vilja skruva in p-ändan ett varv till, men det går inte, den bottnar efter ett halvt varv redan.

Men, borde man inte kunna justera de två tvärgående stagen, så att toe in behålls, men att hjälpstyrarmen hamnar längre bak och således kräver en lite längre längsgående arm och jag kan göra min justering? Jag tycker att det borde gå och det klarnar väl om man kryper inunder, men tills jag har den möjligheten så tänkte jag fråga här. Jag tänker mig att man förlänger det ena (höger?) staget lika mycket som man förkortar det andra (vänster?) för att få till detta.

Detta är inget allvarligt fel och jag kan absolut köra med ratten liiiiiite sned, men om man får för sig att justera detta så ska man ju se till att få det helt rätt!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Hmmm, konstigt.

Är ratten centrerad?  Dvs du ska kunna vrida den 1 och 1/3 dels varv åt varje håll.

3

Jodå, hyfsat centrerad är den. Jag har haft av den en gång i början av min "folkakarriär" (det var så tidigt att jag inte ens visste hur man fick av den) och när jag väl fick av den, så kanske jag inte satte tillbaks den korrekt. Men oavsett detta borde ju inte staget bottna vid "korrekt" inställning av ratten, det borde ju finnas lite justermån åt båda hållen kan man tycka. Jag har tänkt att jag ska ta loss ratten och sätta dit den så jag vet att den sitter korrekt igen, men "felet" den har nu är troligtvis mindre än ett åttondels varv eller något i den storleken, så även om det visar sig att jag får ratten helt rakt genom att lossa ratten och sätta den rätt, så har jag ingen justermån åt ena hållet. Är det verkligen rimligt?

Men visst borde man kunna justera de tvärgående stagen enligt principen, korta det ena lika mycket som man förlänger det andra, för att få hjälpstyrarmen i en annan position och således avhjälps problemet med att det längsgående staget upplevs "för långt". Alla tre stagen har ju justeringsmöjligheter, men det ena tvärgående och det längsgående har bara en lös p-ända och måste därför lossas innan justering. Det enda "men:et" jag kan komma på är att om stigningen är tillräckligt olika på de två tvärgående stagens justering, så ger inte ett varv inåt på det ena, lika mycket som ett varv utåt på det andra, utan en ny mätning måste göras. Jag är inte ute efter någon definitiv sanning här, utan mest lite bollande av idéer. Har jag gjort en total tankevurpa nu?

Har för mig att det dryftades om hur man ställer ratten "mitt i prick" här tidigare i år, men jag minns inte exakt vad som skrev då. Kanske någon flyhänt kan länka eller repetera åt mig? Har för mig det hade att göra med hur styrsnäckans arm skulle stå i mittläge. Kanske står det i bentley?

4 Senaste redigerad av Demian (2015-08-10 20:47:08)

Jag har aldrig sett ett tvärgående styrstag med bara en justerbar P-ända. Jag skulle tro att det inte är original, så då kan ju det styrstaget spöka om det har fel längd på det.

Om du gör en verkstadhandboksmässig inställning, så börjar man med att sätta dit det fasta tvärgående staget och ställa det hjulet rakt.

Sedan ställer du ratten i mittläget och justerar det längsgående till rätt längd innan du sätter dit det.

Det är där ditt problem uppstår, så då har du fel längd på nått av de två stagen. Jag sätter cash på att det är det tvärgående  ICQ/ab

5 Senaste redigerad av kee (2015-08-08 09:08:15)

Både det staget som satt där innan och det staget jag köpte har bara en lös p-ända. Den sitter gängad, liksom de på det andra staget, i själva staget, men låsningen sker med en låsmutter istället för klämman. Tyckte själv lösningen var konstig men både de återförsäljare jag tittat på , såväl som bilder på nätet och även i Bentleys handbok, är det bara ena staget som är justerbart. Lösningen med den ena lösa p-ändan och låsmuttern har jag dock inte sett på någon bild, de stagen har varit helt fasta på ena sidan. Efter att jag köpte stagen för ett par år sedan slog det mig att jag förmodligen kunde köpt två justerbara stag (då de borde vara lika långa) för att få det lättare justerbart på båda sidorna, men det var efter inköp, så jag monterade de jag hade fått hem.

Jag får nog lov att göra en verkstadshandboksmässig inställning märker jag. Det borde inte vara någon omöjlighet att ändra hjälpstyrarmens läge vid "rakt fram" utan att påverka vare sig hjulinställning eller rattläge om alla tre stagen justeras samtidigt. Dock skulle jag gärna slippa ställa toe in igen. Kanske att jag kan hissa upp den på stenplattor, så att jag fortfarande kommer under, men så att hjulen inte rubbas?

6 Senaste redigerad av Demian (2015-08-10 21:02:13)

kee skrev:

de återförsäljare jag tittat på , såväl som bilder på nätet och även i Bentleys handbok, är det bara ena staget som är justerbart. Lösningen med den ena lösa p-ändan och låsmuttern har jag dock inte sett på någon bild, de stagen har varit helt fasta på ena sidan. Efter att jag köpte stagen för ett par år sedan slog det mig att jag förmodligen kunde köpt två justerbara stag (då de borde vara lika långa) för att få det lättare justerbart på båda sidorna, men det var efter inköp, så jag monterade de jag hade fått hem.

Ja, det var det jag menade  ICQ/ab  Det ska sitta ett fast stag och ett justerbart stag. Du har ett stag som är justerbart i ena änden, så då är inte det original och förmodligen för långt.

Enligt Cool Air, så är stagen olika långa. Det fasta 437mm och det justerbara 458mm. ( hur nu ett justerbart kan ha ett mått?)

Du gjorde rätt i att inte köpa två justerbara stag. Då blir det bara krångligare att hitta styrsnäckans centrumläge och ställa framvagen rätt. Då har du ju tre stag som kan justeras fel.

Enda gången det är bra med dubbla justerbara är när man har kortat framvagnen.

7

Om nu staget med den ena lösa p-änden nu är för långt, är det enkelt ordnat då det ju går att justera ner längden på detta. Nu stör jag mig inte så mycket på de tio grader ratten står fel, blinkersspaken funkar som den ska, men får jag för mig att lyfta bussen i fram, så lär jag fixa det.

Framvagnskortning ligger på önskelistan, dum som jag var kortade jag inte framvagnen när jag hade ner den förra året, inte heller monterade jag gavlarna jag köpte av Franke och som bara ligger på hyllan (fast de kan vara till splitt när jag tänker efter). Dumheten har sitt pris, gör om gör rätt. Men för tillfället åker jag som den är.

8

Idag gav jag mig i kast med detta. Att justera de två tvärgående stagen enligt den princip jag först tänkte mig gick bra. Så efter att jag ställt vagnen på cementplattor, lossat klämlåsningar och p-ändar kunde jag börja labba. Och i och med att båda stagen gick att justera, kunde jag korta det ena, lika mycket som jag förlängde det andra, utan att nämnvärt påverka toe-in. På så vis "hamnar" hjälpstyrarmen längre bak och det längsgående staget kunde förlängas så att justering finns åt båda håll.

Enligt Bentley ska höger stag vara justerbart men jag har monterat mina stag tvärt om, men det borde väl inte spela någon roll? Men iom att tyskarna var så genomtänkta när de byggde dessa vagnar fanns det väl säkert en anledning till att det var just höger stag som var justerbart? Eller var det helt enkelt slumpen som avgjorde?

Jag hittar ingen info i nämnde bok hur man ställer ratten rakt i förhållande till styrsnäckan, bara hur man ska sätta utgående arm på snäckan i förhållande till denne.

Dock är det alltid lite trixigt med dessa justeringar tycker jag. I samma veva jag mekade med stagen, hade jag loss ratten i ett försök att centrera den, dessutom gav jag mig ännu en gång i kast med camberjusteringen och det är inte rekommenderat att göra allt i ett svep, även om det är lockande när allt är lättåtkomligt. Så förutom att jag satte ratten 180 grader fel (detta åtgärdades efter en provtur) så är jag inte helt hundra, varken på camber, toe in eller rattcentrering. Först ska ratten ställas rakt, sen ska jag labba med cambervinkeln, sen kolla om toe in kan justeras något. Vagnen är lättrattad, men tycks vara något mer lättrattad åt respektive håll, beroende på hur de excentriska camberbussningarna ställs. Detta kan vara inbillning, annars förstår jag inte hur det fenomenet uppkommer?