1 Senaste redigerad av MrPete (2015-08-10 13:35:19)

Funderar på att köpa hem sänkspindlar till bussen och kollar om det är fler som är intresserade.

Nya smidda spindlar
Sänker 2"
breddar 3/4" per sida
kulbult
68-79
kräver att man använder bromsok från -73
tror att man behöver fimpa en bit av bromsskölden med

Priset är inte färdigt än, men jag har mailat säljaren och frågat., Gissningsvis 2500-3000:- per set +delad fraktkostnad.. För att ta reda på exakt pris måste jag veta hur många som ska ha. Detta är alltså en intressekoll, när det är dags behöver jag ha betalning i förskott och det tar med säkerhet minst 1v att få hem grejerna.

Jag har tidigare tagit hem bredbandslambdasonder och det har funkat bra, inte fått några klagomål hittills. Vidare information kommer att skrivas i denna tråden, så det är bra om frågor skrivs här med.

Mvh /// Peter

Post's attachments

MB22-2948-3.jpg, 378 kb, 1024 x 768
MB22-2948-3.jpg 378 kb, 137 downloads since 2015-08-10 

MB22-2948.jpg, 333.47 kb, 1024 x 768
MB22-2948.jpg 333.47 kb, 131 downloads since 2015-08-10 

2

Jag är helt klart intresserad. Har visserligen en 71:a, men hellre hitta andra ok än att skicka in de spindlar man har i pant, och sen hoppas på det bästa.
Bromssköldarna får jag modda oavsett, så det är sak samma.

Brukar de inte sänka 2,5" ?

Det enda är väl att de blir riktigt gjorda.

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

3

Finns en dansk på www.vwnettet.dk som kallar sej Duck, som  framställer sänkspindlar. De kan man ju hämta en em med bil över bron...ingen tull o ingen dyr frakt.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

4

Sen är det väl inte lag på bromssköld heller? Jag har inga alls på min Hazet-buss med vent.skivor från CSP.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

5

Vad är det som är så annorlunda med gamla oken ?Är det inte billigare att montera sänksatser från tex CSP så att man kan återgå till original höjd?

T2b taigagrön ´77

6

Det finns lite olika typer av dropspindlar som sänker olika mycket.. Det skiljer lite mellan nytillverkade och modifierade standardspindlar. De som tillverkar modifierade vill nästan alltid ha ett set spindlar i pant, eller så får man betala en avsevärd summa pengar extra.. Därför valde jag nytillverkade.

I mitt fall handlar det om ekonomi, hade gärna köpt t2d-kit med länkarmar och hela faderullan, bara att skruva dit.. Kommer att ha sänksatser och det tillsammans med sänkspindlar blir fullt tillräckligt lågt för min del.. annars hade jag nog flyttat upp framvagnen istället med gavlar. Jag vill helst slippa bygga om för mycket, tubba hjulhusen etc.

Spindlarna passar på -71 men vad jag har förstått använder alla dropspindlar de senare oken (-73 och framåt med 14mm hål) Själv kom jag över en komplett framvagn från -73 med sänksatser, bromsok, skivor, etc.

ang. bromssköldar vet jag inte.. tveksamt om det blir någon anmärkning på det iaf.. Så det är nog lugnt.

7

Duck på vwnettet tar 3600:- (danska?) vid inbyte av egna spindlar och 4000:- utan inbyte av spindlar. Inlägget var 3 år gammalt som jag hittade.. men iaf..

Förhoppningen är att kunna ta hem dessa för ca 2500:- och med delad frakt bör det inte bli så farligt. Utan inbytesspindlar..

Grubban: De gamla oken har enl. info 12mm hål istället för 14mm och sitter inte likadant..

Klart det är billigare att montera sänksatser, men det förändrar styrgeometri, stötdämpare riskerar att bottna, styrstag tar i ramen osv.. så att man får notcha etc. Med sänkspindlar behåller man originalgeometrin eftersom bara navet och okfäste flyttats upp på spindeln. Mkt mindre jobb och mer "bolt-on" med sänkspindlar.

8

Kikade lite och det verkar som att man med hjälp av dessa bussningar kan använda 71-72 bromsok på senare spindlar.. så då behöver man inte ens hitta nyare ok om man monterar sänkspindlar.

Post's attachments

J12627-0_3.jpg, 12.07 kb, 300 x 300
J12627-0_3.jpg 12.07 kb, 117 downloads since 2015-08-10 

9

Hur gör man om man är intresserad av liknande spindlar men vill behålla trumbromsarna? Du skriver 68-79 i annonsen, därav min fråga. Eller gäller detta bara bilar med skivbromsar, dvs 71-79?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

10

De passar 68-79 men man måste använda bromsar från 73 och nyare.. till trumbromsar är det andra sänkspindlar tyvärr.

11

Jag tolkade första inlägget fel tror jag eftersom du skrev oken från -73 då trodde jag att oken måste vara 73 eller äldre.
Är det alltså så att jag kan behålla mina ok som sitter i min T2 från 1977 då är jag till 100% intresserad.

Hälsningar Maikel

T2b taigagrön ´77

12

intresserad

13

Ja, ok från 77 ska ju passa. Det är om man har buss tidigare än 73 man måste ha bromsok från 73 eller senare. Alternativt de bussningar jag la upp ovan.

14

Snygga spindlar och äntligen har dom kommit ner i pris. Det tog en hel del år...

Det borde inte vara alltför krångligt att modda dom till trumbroms. Det är samma lager till trumbroms och skivbroms, så är axeltappen lika lång, så krävs det kanske bara att man borrar nya hål för skölden, eller gör en adapter från okfästet.

Men förmodligen är kanske axeltappen olika lång.

15

Ja, de borde ju göra sitt jobb. Det finns andra varianter från tex t2d som kostar betydligt mer.. även riktigt snyggt omgjorda originalspindlar.. Den enda fördelen jag kan se med de dyrare är att de inte breddar nånting.. men även det är beroende hur man valt att konstruera dem.

Huruvida de går att modifiera till trumbromsar har jag ingen aning om.. men det kanske är möjligt.

Priset blir idag ca 2500:- +frakt i dagens kurs, har fått svar från säljaren.

16

tja jag är nog intresserad av ett par med ICQ/ab

typ 1, Oval 57 Grönigen
typ 2, splitt 65 Stridisen 
typ 2, Bay 70 Brodeus
typ 2  Bay 67 pickup
typ 2  Bay 68 pickup
typ2   Bay 70 Pickup

17

Hmmm, betalade ca. 6000:- för mina på CSP  ICQ/ad

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

18 Senaste redigerad av MrPete (2015-08-11 07:33:33)

Ja, en del modeller kostar fläsk.. t2d kostar nåt sånt, även french slammer. De danska blev ju 4600:- i svenska pengar.. med inbytesspindlar.

19

Kan ev. också vara intresserad.

Vw typ1 -57 *såld
Vw typ2 Bay buss -75

20

Jag är oxå intresserad .

T1-55/59 och en  DH-73

21

Jag är intresserad

T2b taigagrön ´77

22

Jag tar gärna ett par när du beställer.

//Johan

23

Jag är på! /Conny

Stolt medlem av Das Auspuff

24

MrPete skrev:

Kikade lite och det verkar som att man med hjälp av dessa bussningar kan använda 71-72 bromsok på senare spindlar.. så då behöver man inte ens hitta nyare ok om man monterar sänkspindlar.

Grymt bra!

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

25

9st nu då inkl mig själv. Jag tror inte jag vill ta hem fler än 10st till att börja med. Så en till kan haka på. Jag kommer göra så att jag slår ut fraktkostnaden på alla, så blir det billigast för var och en. Sen får vi komma fram till om man ska hämta hos mig eller ha det hemskickat inom Sverige.

De som jag uppfattat som intresserade hittills,
Jag
PerT
Fidde81
Huwi
Hulken
Grubban
Jois
Dello
Abdullah (via pm).

Verifiera gärna intresse, betalning måste sen ske i förskott då jag inte har möjlighet att lägga ut den ganska ansenliga summan.