1 Senaste redigerad av Original Jacob (2015-08-09 19:29:47)

Jag har akut bussabstinens och det är dags att laga upp det gamla liket. Egentligen så hade jag bara tänkt använda NOS-plåt och jag har hittat en hel del NOS av det jag söker, men jag inser att sedan jag började samla plåt för tio år sedan så har kvaliteten på den nytillverkade höjts ordentligt.

Så, alltså, vem gör den absolut bästa splittbussplåten idag? Vem är närmast NOS-plåt?

Ni som använt den, vad tyckte ni?

Det jag f.a. behöver är diverse golv (fram, lastrum, undergolv), balkar, trösklar, soff-infästningar, mm.
/J

66 Kombi dubbeldörr soltak
64 bubblaplatta med lattjo glasfiberkaross
+ en tjeck och en fransman, båda med luftkyld boxerfyra

2

Autocraft brukar omnämnas med gott renommé, sen har vi ju "grönplåten" från Gerson, som du säkert känner till. Men jag låter de riktiga experterna uttala sig, förhoppningsvis mer nyanserat.

Man kan ju passa på att tillfoga att en "rostlagning" inte är bättre än den som håller i svetsen, oavsett hur bra plåten är. Skulle jag laga upp en buss plåtmässigt, så skulle jag köpa det bästa, göra mitt bästa, men att vänta år ut och år in för att rätt NOS-plåt ska hamna i knät på mig, det skulle jag inte göra. Seså, igång med svetsen nu!  ICQ/ad

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Utan att vara 100% säker så skulle jag tro att German metal är överlägset bäst och i en klass för sig, kallar sin plåt t om för "Nos metal".
Dessutom inte tillverkat i  "långtbortistan". Bara att hoppas på att det fortfarande går att handla av Sven Peters.

http://www.german-metal.net/

http://forumbilder.se/EC7EN/469919.jpg

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4

Jag ska hämta två golvplåtar, (yttersidor av framgolvet) på posten imorgon.
Autocraft plåt. Det kan du få klämma lite på i garaget.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

utifra det jeg ser på siden til germanmetal, så er det mye å ønske seg før det kan kalles "nos" parts. jeg personlig setter autocraf på nr1 , og gherson/klassicfab på nr 2. men, autocraft har ikke alle delene til alle modeller, derfor må man blande mellom de to for å få alt man trenger. spesielt hvis man fikser en barndoor  ICQ/ad

No one is completely useless. They can always be held up as a bad example

6

Här kan man läsa sig less: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … =autocraft
Bra bilder dock så man kan göra sig en egen uppfattning. Man får väl ha i tankarna att speciellt Gerson har blivit bättre med tiden.
German metal var för mig nytt. Ser riktigt bra ut. Inte långt från NOS tycker jag om man endast bedömer från foton. Det bästa är att de använder zinkbelagd plåt! Något jag uppskattar mycket istället för grön färg av okänd kvalitet, inoljad plåt som måste avfettas innan målning eller obehandlad som blir brunaktig fort speciellt med tanke på mina projekts tidsrymder samt att man får bra rostskydd i hålrummen som blir.