60+ hästars enkelporten i bubblan ville inte vara med mer när jag körde hem idag..
Nu går del inte hela varvet runt längre.
Knastren till 1ans insugsventil låg lösa i ventilkåpan.
Nån teori om vad som hänt?

Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Pang sa de om motorn..
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
60+ hästars enkelporten i bubblan ville inte vara med mer när jag körde hem idag..
Nu går del inte hela varvet runt längre.
Knastren till 1ans insugsventil låg lösa i ventilkåpan.

För mjuka ventilfjädrar?
Jag upptäckte något liknande på min motor förra året, då jag fick höra ett "pys/smatterljud" vid belastning som inte skulle finnas där. Tog ur motorn och av med båda topplocken. Och när jag hade demonterat alla ventilerna, så fick jag se en förslitning på en insugsventil på varje sida, där knastren sitter. Räfflorna på ventilskaftet var nästan helt bortslitna. Och anledningen till detta var nog att knastren bottnade med varandra, så att de inte nöp till ordentligt kring ventlskaftet. Hade jag kört vidare så hade det nog säkert hänt något liknande som för dig.
Det är väl bara att börja riva,
Men ventilfjädrarna är enkla hårda, och har funkat bra minst 1000 mil.
Var noga med att slipa till knastren så att de inte bottna mot varandra undan nyper ordentligt om ventilen.
Även lashcapset låg i ventilkåpan så känns som knastren vandrat rätt igenom hålet i brickan?
Är det standard fjäderbrickor så har knastrande troligen gått igenom brickan. Hade du rostfria ventiler så är ventilen troligen krökt och inte av i kolven.
Niklas, du råkar inte ha en rostfri insugsventil till övers?
Jo standard fjäderbrickor är det ju..
Jag har en men jag minns inte om det va insug eller avgas..
Oftas är det utmattning på fjärder brickorna när man har hårda fjädrar
ps kolla så inte ventilskaftet är ned slipat vid låsningen till 5/16"= 7,78mm då bottnar låsningen
/// M
Är det cromoly brickor som gäller eller?
Är det cromoly brickor som gäller eller?
Jupp. Billig försäkring.!
Måste vara göteborgarens fel! Han från Vänersborg..

Alex's skrev:Nån teori om vad som hänt?
![]()
Hade man kunnat snacka ihop motorn igen hade jag lämnat in den på VWäääähurkstan direkt!

Herbie63 skrev:Alex's skrev:Nån teori om vad som hänt?
![]()
Hade man kunnat snacka ihop motorn igen hade jag lämnat in den på VWäääähurkstan direkt!
![]()
![]()
Aja så farligt var det inte... Eller?
har du ändrat låsen på safarisen ännu?

Alex's skrev:Herbie63 skrev:Måste vara göteborgarens fel! Han från Vänersborg..
![]()
![]()
![]()
![]()
Nä dom sitter rätt, både Tomas Ledin, Niklas Strömstedt och Lena PH satt i bussen idag utan att påpeka detta!

Herbie63 skrev:Alex's skrev:Hade man kunnat snacka ihop motorn igen hade jag lämnat in den på VWäääähurkstan direkt!
![]()
![]()
![]()
Nä dom sitter rätt, både Tomas Ledin, Niklas Strömstedt och Lena PH satt i bussen idag utan att påpeka detta!
![]()
![]()
Dom begriper inte sånna viktiga saker!
dom kan ju bara skråla
Är du på dansbands turné? 
Alex's skrev:Herbie63 skrev:
![]()
![]()
![]()
dom kan ju bara skråla
![]()
Är du på dansbands turné?
Då skrålar jag hellre med dem än flyttar mina handtag:) jo dom var på besök här i Jönköping idag och ville åka flott såklart!
Herbie63 skrev:Alex's skrev:Nä dom sitter rätt, både Tomas Ledin, Niklas Strömstedt och Lena PH satt i bussen idag utan att påpeka detta!
![]()
![]()
dom kan ju bara skråla
![]()
Är du på dansbands turné?Då skrålar jag hellre med dem än flyttar mina handtag:) jo dom var på besök här i Jönköping idag och ville åka flott såklart!
Kul dom vill åka ståndsmässigt!
Ses vi på lördag i Ängelholm?
Blir inte bubblan till Ängelholm iaf... Som tråden handlar om..
Kanske tittar ner med bussen på lördag en sväng.

Så nu är bara frågan om man ska göra i ordning en nu enkelports topp, eller om det kanske ska bli dubbelport av motorn i framtiden?
Jag har hyfsade toppar fortfarande.
Jag har en uppsättning orginal toppar liggande i Ullared som jag kört med innan. Får nog bli dem så länge så får man ta tag i trimningen till hösten igen:)
Kolla så att inte staken är krökt!
Kolla så att inte staken är krökt!
Bra där, det hade jag inte tänkt på.
Hur kollar jag det enklast?
Flyttar om 3 veckor så tänkte bara skruva ihop den med lite orginalgrejer så jag kan flytta bilen så länge.
Med staken på plats så kan du ju bara kolla om den ser krokig ut..
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Pang sa de om motorn..
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.