1

Vi ska snart lägga ut på en långresa med Scooby-Doo bussen. Resan går från Boden på tisdag 7/7 och första delmål är i våran stuga i Folldal i Norge. Det är 100 mil dit och vi kommer troligen att köra inlandsvägen och över Vemdalen in i Norge.

Därifrån ska vi till Oslo några dagar och vara med min bror och hans familj innan vi ska ta färga till Köbenhavn. Från Köbenhavn ska vi givetvis över till Sverige och upp till Båstad och Bussfest.

Efter Bussfest ska vi vidare till Örebro och hälsa på släktningar åt frun. Kanske ett stopp i Göteborg, vi får se.

Det som är stora frågan är givetvis; Kommer 65:an att hålla? Jag får lita på den och eventuellt "break down" listan ICQ/ab om det händer saker. Jag kommer att packa med verktyg och givetvis lite reservdelar men man vet ju aldrig.

Jag uppdaterar här kanske med bilder och annat bus som kan inträffa. Det är min fru och jag och barnbarnet som ska på detta äventyr.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

2

ICQ/ag Vi har inte ens startat så ändras planerna. vi ska köra om Stockholm och hämta ena dottern som kommit från en 3 månaders resa i Australien, hon hänger med på bussresan ICQ/ab Jätteroligt!

3

Ungefär så här blir rutten fram till och med Oslo
https://www.google.se/maps/dir/Boden/St … 231e9a!3e0

4

klart det går.. ha koll på olje tempen, och kör lugnt, så blir det säkert bra.. det borde vara standard med en oljetemp mätare på en luftkyld folka... ICQ/ad behandla bilen som vilken annan gammal individ... små korta etapper sedan pausa och kyla av.. kolla så motorn inte går för snålt feta på bränslet.. hur är bensinen i Norge?... kanske varmare stift?? eller brukar ni långköra annars?
nej vill inte oroa, men tänker man till innan, så kan man klara mycket.. en extra hem transport försäkring, ifall något händer kanske??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Kör ni inlandsvägen tillbaka passera ni Strömsund och då kan ni stanna hos oss på nån kopp kaffe eller över natten i vår gäststuga. Få ni problem med bilen finns garaget med billyft.

T2b taigagrön ´77

6

Det här verkar supertrevligt. Lycka till så får man spana in bussen på Bussfest snart.

Medlem i Halmstad Luftkühlers

7

Varmare stift michaelth, hur menar du? Bränslet i Norge är säkert samma som här ICQ/ag fast dyrare. Jo korta sträckor blir det alldeles säkert, jag kommer att köra mestadels kvälls- och nattetid tror jag för att slippa lite trafik och mindre värmebekymmer.

Tack för erbjudandet Grubban, det blir i så fall på hemvägen vi kör inlandsvägen nu när vi ska om Fjollträsk och hämta dottern.

Ja om allt går VWägen så ses vi på Bussfest VwGöran ICQ/ab

8

Såklart att allt går vägen ICQ/ab iaf till bussfest.
Jag ska försöka fixa ihop en liten klack som står och applåderar när du kör in på campingen ICQ/ab

Strunta i oljetempmätare, kör lungt istället. En mätare förstör bara din semesterstämning, en sak till att oroa sig för. Då sitter du bara och stirrar på nålen och missar allt fint du passerar ICQ/ad

Måste man ha en mätare så röstar jag för oljetryck, det är viktigare att hålla koll på, och det ger indikation på tempen samtidigt.

Kör och ha skoj så ses vi Båstad....

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

9

Just oljan är jag inte alls orolig för då denna motor varken läcker eller förbrukar olja, än ICQ/ag iaf...  Egentligen så är det inga bekymmer alls förutom avsaknaden av bränslemätare, men en reservdunk löser ju det bekymret.

10

Rogge brukar ha "save my bug" att sälja till en vettig peng. ICQ/ab

.....speedwagen - Gasar Tills De Rasar...... ©

Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|

11

speedwagen skrev:

Rogge brukar ha "save my bug" att sälja till en vettig peng. ICQ/ab

Låter ju intressant men nu åker vi troligen i morgon bitti. Barnbarnet har frågat, Åka nu? i snart en vecka  ICQ/ag så hon är sugen. Här taggar hon medan vi packar och gör i ordning.

Post's attachments

2015-07-06 12.51.53.jpg, 443.65 kb, 1000 x 1333
2015-07-06 12.51.53.jpg 443.65 kb, 226 downloads since 2015-07-06 

12

Kul med långresa, kanske till och med nödvändigt när man bor på landsbygden.  ICQ/ab  Funtar själv på att åka till bussfest i år för första gången på tre år, men jag vacklar lite, då det är tråkigt att kajka de många timmarna ensam i bussen och att jag börjar jobba kl 6 på måndagen efter kräver sin sträckkörning på söndagen och det lockar inte. Annars hade jag gärna gjort det till en femdagars, eller som ni, inkludera detta i en längre road trip.

Lycka till, så kanske vi ses på BF!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

13

Hur går det Jan-Iver? Rykten säger att du har havererat och åkt hem?
Riktigt trist isf. Du var ju en bra kandidat till "long distans priset" ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

14

Hej, det stämmer med havari, jag misstänkte ett kommande sådant på väg upp mot stugan i Norge så jag beslutade att köra hem istället för vidare till Oslo-Köbenhavn och Båstad.
Backarna kring Vemdalen - Östersund blev för mycket så vi blev ståendes efter E45:an lite norr om Strömsund. Det blev bergning och hyrbil hem. Bussen kommer på bilbergning senare idag så snart är denna resa över.
Vi ville verklige komma oss till Bussfest men så ville inte tekniken. Den stackars 1200 snurran tålde inte den långa resan. Vi köred iallafall nästan 300 mil innan den skar.

Så nu behöver jag en fräsch motor till den, helst en 1500 eller 1600 med lite mer krut i ICQ/ab Det ska vara 1500 egentligen i en 65:a va?

Så om någon läser här eller vet av en bra motor så är jag intresserad av att köpa. upp till kanske 12000 kr är en bra budget för mig.

15

En sak är säker! Att en 1200 inte tål en långresa är bullshit. Jag har en kompis som kör en 30hästare året om, dom har varit till tyskland, med två vuxna och två "vuxna" pojkar. Deras buss väger nog ungefär liknande vikt som din. Kunde man förr kan man nu. Åkte själv (med bubbla) på 25hästar till tyskland 500 mil nu denna midsommar, och på hemvägen vägde den några 100kg mer än när jag åkte hemifrån.

Trist att det blev ras, men jag tror inte det berodde på en bra 1200 motor. Däremot kan den ju varit lite trött, och då går det nog lite fortare med full packning och värme å branta backar över "skalet" Klövsjö är ju för övrigt väldigt vackert! Hålla koll på oljan är viktigt! När man har full last går det nog lite mera olja. Har själv dödat en "frisk" motor på väg till piteå ifjol, men... tror inte friska motorer kastar in årorna.

Hoppas du får tag i en superfrisk 1600cc å stoppa i.
Lycka till!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

16

Vet inte om jag har påstått att en 1200 inte skulle tåla det men min tålde inte belastningen men ICQ/ag . Varför min motor skar vet jag inte, jag har kollat oljan var 30 mil ungefär. Men efter att ha packat ur all utrustning och packning hemma plus då fönster och rostfria rör till stugans sovloftsräcke som jag installerade där (ca 100 kg bara det) så inser man att det var ofantligt mycket ICQ/ab

17

Nu äntligen är motor fixat, den ska bara ut ur generatorn och in i bussen ICQ/ab Lite pyssel men inte så farligt. Det är en typ 126 motor 1500 cc från 1963.

Post's attachments

2015-08-06 20.17.12.jpg, 189.91 kb, 1000 x 563
2015-08-06 20.17.12.jpg 189.91 kb, 218 downloads since 2015-08-06 

2015-08-06 20.17.28.jpg, 193.69 kb, 1000 x 563
2015-08-06 20.17.28.jpg 193.69 kb, 227 downloads since 2015-08-06 

18

Ja, där är den ju. Ser ju inte så tokigt ut.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream