1

Har en språnkans dryga 2-liters typ1 motor byggd av Hasse Landelius i min splittbuss. Allt monterat enligt "instruktion". Dock visar min biltema oljetempmätare väldigt höga temperaturer. Går upp till 120grader efter ca 20 minuter när bilden står och puttrar på tomgång. Misstänker kraftigt att min givare (VDO) och biltemamätare inte lirar så bra ihop och att mätaren visar för höga temperaturer. Ska köpa ny VDO-mätare.

MEN: Jag har kollat runt (bl a på KG Knutssons katalog) och det verkar som om givaren som sitter i min motor är 40-120grader C och inte 50-150grader C. Dvs då bör jag väl även köpa en ny givare?

Vore toppen om jag kunde få detta utrett!

/Jesper

2 Senaste redigerad av PPRMicke (2015-08-06 11:08:06)

Om du skall ha rätt givare så måste du veta ohm talet på givaren
sen bör du kolla så dom stämmer  (värm upp vatten i något på spisen i med stek tempen och kolla skilnaden)
Det är inte så att motorn går snålt  då blir det varmt som fan  Om det är just med blandningen skall den bli max 85-90 grader på tomgång
Ett tips skruva ut ett eller två tändstift och kolla så dom inte är vita Om så fallet går maskin försnålt ( gyllenbruna så är det bra )
Vid 120grader skulle jag bli orolig för där är det när oljan sönderfaller
På min 2165 med 9,3/1 i komp med dubbla hårda ventilfjädrar som klarar 16mm i lyft (jävligt hårda)  med extra sump på 1,5l olja så ligger tempen på cirka 85grader(12.5-13,8 ) har aldrig varit över 105 grader då har jag kört som en biltjuv typ varberg - göteborg (8mil)(130-160 kmt)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke