1

Har tänkt byta ut värmevirarna i bussen (-67). Skruvade av värmevredet och drog ut viren, först ur det vänstra röret, och sen ur det högra. Men då det hela var urdraget visade det sig att den högra viren var avsevärt mycket kortare än den vänstra. Den verkar ha gått av inne i röret. Jag kastade mig under bussen och fick tag i det jag tror måste vara andra änden av samma vire. Men den sitter som berget. Har satt dit en svetstång och försökt dra ur, men icke. Är rädd att jag skall skada viren så att den går av längre in så att jag inte kommer åt den alls. Begriper inte hur den fastnat, men jag får inte i den nya så länge den gamla sitter fast. Har försökt hälla in 5.56 om den skulle ha rostat fast, men icke. Har någon ett bra råd att ge. Det känns lite hopplöst eftersom rören inte är åtkomliga utifrån, de verkar ju löpa inne i golvet.

Undrar

Christofer

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

2

Jag fick snitta upp vajerrören med vinkelslip när jag hade samma problem som du. Men din sista mening här verkar ju antyda att du har en dubbeldörrs- eller soltaksbuss med det dubbla golvet. I sådana fall löper dess rör mellan golven.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Olja framifrån och trycklyft.
Tålamod.
Slå lite på svetstången.
Mer 5-56.
Tålamod.
Hur lång stump är kvar i röret?
Trycklyft från andra hållet.
Mer 5-56.
Tålamod.

Lycka till.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

4

Tack för goda råd både Ke och Mogge! Ja att snitta upp rören blir nog vanskligt då golvet är svetsat undertill (dubbeldörrsmodell), så man kommer inte åt något alls därinne. Om denna metod skall användas får jag nog vänta tills jag skall byta ut plåtarna under någon gång i framtiden. Varför hade dina virar fastnat, kunde du se det då du skar upp? Rost?

Detta med olja och tryckluft är kanske modellen, även om det tycks kunna ta tid. Vad tror du Mogge, varför fastnar viren i rören egentligen? Är det rost, är det därför du förordar olja, 5-56 och mycket tålamod?

- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

5

Ja Mogge har nog en mer raffinerad metod än vad den 23-årige Kee mäktade med i allt slit med fem folkvagnar och ett hektiskt uteliv på stans krogar.  ICQ/ad  Men visst är det rost som gör att de fastnar!

6

Ja, uteliv kan vara minst lika påfrestande som rostiga gamla bilar  ICQ/ag

Då lutar det åt att jag får dränka röret i rostlösningsolja och lirka och ha.... tålamod. Vet inte om jag riktigt tror att det kommer gå, men jag får ge det ett försök... verkar svårt. Tack för goda råd!

7

Vore intressant att montera en fettspruta och försöka trycka med.
En vanlig fettspruta är ofarlig och ger väl en 100 bar eller något.....

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

8

Ett tipps som pompejus hade ATF olja och aceton som gör att den tränger bättre in igenom rosten.. fettspruta e nog bra.. bara man kan applicera den på röret....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Tack för goda råd med den här lite knepiga utmaningen! Jag går nu och sprayar lite rostlösningsvätskor i röret lite då och då, med bilen ställd i lite lutning så att det skall rinna bakåt i bussen. Jag hör av mig då jag vågar dra i viren igen. Just nu känner jag ingen panik att få det fixat, det är varmt och skönt. I vinter skall jag troligen ta ur motorn igen, och då kommer jag åt det hela bättre och kan dra lättare. Fortsättning följer alltså, men det kan dröja med en uppdatering.... ICQ/ad

10

En tanke: Om man duschar med rostolja med jämna mellanrum, kan man kanske "hjälpa denne" med tryckluft, dvs blåsa oljan längre in i röret?

11

Det skall jag göra, kan ju inte skada...