1

ska montera en 30hp industri motor i min bubbla från 62 och har lite frågor

måste jag ha ett svänghjul från en 30hp motor eller passar alla 6v svänghjul?

vilken fördelare är bäst att köra med?

har läst att man bör byta förgasare också , har en 30pict-1 liggandes fungerar den bra att köra med?

2

Du måste ha ett 30hk svänghjul.
Jag skulle rekomndera original 30hk fördelare vju(r)4 br8 om du kör med vacumförställning eller vj(r)4 br8 om du inte har vacumuttag på förgasaren. Går säkert att köra med andra fördelare också men har inte provat själv.
Förgasaren skulle jag också rekomendera original 28 pci men då det är manuell choke på den så blir det lite knepigare. Närmast till hans är ju då 34 hästars 28 pict förgasare med aut choke, lite osäker på hur den uppför sig på en 30hk men du för väl prova o ev labba lite med munstycken

3 Senaste redigerad av Mr 56 (2015-08-05 21:09:19)

halvdum fråga, varför måste man ha ett 30 hästars svänghjul?
Vad är det som skiljer, är väl den egentliga frågan?

Jag som ska montera en 34 hästars albin-pump motor, är det 30 hästars svänghjul som gäller där med?

"ljushuvud"

4

Svänghjul skiljer sig mellan sex och tolv volt. Det finns en uppsjö av olika tätningar mellan vev och svänhjul. En tolvvoltsvev har ett längre påstick på veven än sexvolt. Om man inte orkar sätta sig in i de olika konfigurationerna bör man inte laborera med olika varianter. Ett trettiohk svänghjul har 6mm stift i veven och svänghjulet och ett 34hk har 8mm. har du en 30hk skall du alltså ha ett svänghjul med 6mm stift. har du en 34hk med 8mm stift skall du ha ett svänghjul med 8mmstift. Angående vilken tätning du bör använda finns infon redan på detta forum under svänghjul. GOOGLA.

5

Krukan: varför vill du montera en 30 hp motor i en 62:a? Är det den i Sverige ovanliga standardmodellen? Om inte så försök byta motorn mot en 34 hästare som är korrekt för din bil.

6

Hans Landelius skrev:

Svänghjul skiljer sig mellan sex och tolv volt. Det finns en uppsjö av olika tätningar mellan vev och svänhjul. En tolvvoltsvev har ett längre påstick på veven än sexvolt. Om man inte orkar sätta sig in i de olika konfigurationerna bör man inte laborera med olika varianter. Ett trettiohk svänghjul har 6mm stift i veven och svänghjulet och ett 34hk har 8mm. har du en 30hk skall du alltså ha ett svänghjul med 6mm stift. har du en 34hk med 8mm stift skall du ha ett svänghjul med 8mmstift. Angående vilken tätning du bör använda finns infon redan på detta forum under svänghjul. GOOGLA.

OK tack för infon.
Det förklara ju en hel del.

Dock vet jag inte än varför man måste byta brandsprutesvänghjulet mot ett 34 hästars bilsvänghjul.

Men jag får Väl GOOGLA, :-)

"ljushuvud"

7

Vissa stationärmotorer har kuggkransen på fel håll dvs starmotorn sitter 90gr vriden i förhållande till vevaxeln därför kan man behöva byta svänghjul.

För din del Krukan så vore det nog enklast att byta din motor mot en 34hk, du kan nog få några kronor emellan också.

8

Om du råkar sitta på en industri motor utan vacum så fungerar 009. Den har samma tändkurva som Bosch 383 fördelarna som satt org på 25hp motorerna utan vacum. Kör en billig kinakopia från Classic upp north på min 30hp industri i min Buss och det har fungerat bra!

Learning by experience is a great way to spend money...

9

Mr 56 skrev:
Hans Landelius skrev:

OK tack för infon.
Det förklara ju en hel del.

Dock vet jag inte än varför man måste byta brandsprutesvänghjulet mot ett 34 hästars bilsvänghjul.

Men jag får Väl GOOGLA, :-)

Här har du ju en liten nätt sammanställning på de lika svänghjulen och tätningarna. Det Landelius kallar för tolvvoltsvev (tror personligen att att veven skiter i vad det sitter för generator på motorn)  kom -66, 12V kom -68 och 130-kuggars svänghjul kom -67.  ICQ/ad

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15295

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Nu vet ju de flesta som har motorer igång vad jag menar med 12volts och 6volts svänghjul. Oavsett vad du har för generator så måste i de flesta fall startmotorn lira ihop med svänghjulet därav min benämning 12volt och 6 volt. Sen finns det ju kombis som är väldigt bra för motorer med högt komp. En 67-startmotor med 12volts drev men 6volt är perfekt för en racemotor med högt komp.