1

Hej.
Har precis köpt min första vw bubbla( vw cab 71:a) och har ingen erfarenhet...
därför behöver jag hjälp med motorn i förstahand motorn är utbytt till en annan (motor nr AD645080)
när jag hämtade bilen så gick den inte ordentligt(den har stått i 3år) ,tror bara den gick på trecylindrar+han jag köpte av sa att jag måste sätta dit motorplåtar för att kylningen ska fungera bra, så tips på vad jag ska börja med för att den ska  går ordentligt emottages gärna.
så nr 1 jag tänkte är byta olja +stift +tänkablar+rotor +fördelalock .
2 är väl vad det ska vara för plåtar jag ska sätta dit ??
/Patrik

Post's attachments

IMG_2632-5.jpg, 238.77 kb, 976 x 840
IMG_2632-5.jpg 238.77 kb, 213 downloads since 2015-07-26 

2

Hej det är endel saker som är bort kapade runt motorn
Sen är fattas det bakre plåten och den som skall sitta bakom remskivan och under plåten
Framför maskin skall det sitta oxå
Sen behöver du svetsa dit sido plåtana som gummi listen som tätar runt motorn
En bild hur det skall se ut i motor utrymet
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/66an/WP_20150118_001.jpg
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Ja det ser ut att fattas en hel del. Märklig hur många som gillar att kapa bort vitala delar i motorrum på folkor. Man undrar ju om de slår hål i kylaren på sina vattenkylda bilar också?

Här är en bild på ungefär vad som ska sitta på motorn, förutom själva fläktkåpan.
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/342270.jpg

Sen är detta något du behöver.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=23303

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Hej dom plåtarna jag behöver ,kan man köpa  ett "set" med plåtar eller köper man styckvis och var är det bästa att beställa och finns det olika varianter av samma plåt.
Sedan är det min fläktkåpa,ska det gå några slangar från baksidan av kåpan ner under motorn,
Vi tar det sålänge..
/Patrik

5

här har lite info
http://www.vwcsp.se/prodlist.asp?hkat=1&katid=41
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Nej inga slangar från den modellen av fläktkåpa.

Finns en hel drös utgåvor av liknande plåtar beroende på exempelvis förvärmning, vevhusventilation, värme mm. De plåtar och den kåpa du har är nog inte original och då får man kanske kombinera lite.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

I ditt läge skulle jag försöka skaffa en komplett motor, en kass motor men med bra kylplåtar.
Men först o främst försök få snurr på motorn du har i nu för att konstatera om den är nåt att ha, annars kanske det lättaste är att försöka få tag i en helt komplett fungerande motor.
Plåtarna på sidorna i motorrummet behöver du också skaffa och de finns som ekonomiplåt men behöver svetsas  http://www.classicvw.se/plat-t1-triange … ts_id/3814

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

8

som sagt så är det att försöka att få fart på motorn om det går ,tänkte först byta lite tänddelar o olja så får vi se.sedan vet jag inte hur mycket jag kan köra med den utan kylplåtar,ska jag även göra rent förgasaren innan? 
något annat jag bör kolla innan jag kör med den då den har stått i några år?

9 Senaste redigerad av Torpa (2015-07-27 13:53:43)

Gör rent förgasaren det är säkert massa goja i den. Skaffa en packningssats till den och byt membran nålventil m.m accsmembranen brukar vara torra som fnöske.
Byt oljan ta ur stiften och dra runt motorn på starten med tändspole urkopplad så att du får upp oljetryck innan provstart.
kör inte med bilen nån längre sträcka innan du fått dit kylplåtarna.
Det är nån weberförgasare du har på icke original alltså men bör väl gå att få tag i packningar till den med.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

10

okej ska ta bort förgasaren o kolla om jag hittar vad det är för märke o se om jag hittar några reservdelar.
/patrik

11

lite uppdatering
har bytt tänddelar (rotor +lock +stift +tändkablar gjort rent förgasaren och så ställt tändningen så nu verkar den gå ganska bra,lite orolig när den är kall .Sen är det ju inga plåtar rund motorn så jag vill inte köra med den så mycket än,konstigt nog så har jag varit o hämtat lite delar som jag fick med och några av dessa var med (främre kylplåt ,bakre kylplåt,plåtar rund remskivan)det jag tror jag behöver skaffa är vänster o höger kylplåt+bakre ledplåtar för oljekylaren och måste jag ta ner motorn för att sätta dit allting??

12

Lyft du ur motorn.

Anders