1

Hej
Hur får man loss trumbromsar som sitter?
Jag har en pickup där ett bakhjul låst sig, den rullade för ett år sedan och nu skall jag flytta den till ny plats och ett bakhjul sitter fast. Jag har "ruckat" den fram och tillbaka med hjälp av en bil o bogserstång, men det sitter, jag tror att det är ett av beläggen på backarna som lossnat och klämt sig I mellan, kändes så när jag flyttade bussen för ett halvår sedan, då gick den att rulla framåt men inte bakåt. Nu går det inget håll.

Jag kommer att dra upp den på en bilstransportkärra för att ta hem pickupen (måste ut från logen där den står) men frågan är hur får jag av trumman och kan "laga" bromsarna så att jag kan rulla in den på sin nya lagerplats.

Hur löser jag detta?

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

2

Hej,Brukar funka att slå lite på trumman med slägga samtidigt som någon ruckar trumman fram o tillbaka med typ ett spett el nått ICQ/ag Men slå inte för hårt
bättre med små slag, så du får lite rörelse på den. Lycka till

3

Slå inte på trumman utan att ha en kopparstång imellan, men en järnstång fungerar också bara man är lite försiktigare. Slå inte på fälg eller muttrar Default/yikes

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

4

Prova att lossa handbromsvajern. den kan rosta fast.
jag hade i ju för sig mest problem att få av trumman men jag fick till och med kapa handbromsvajrarna närmast bromsskölden innan bromsarna släppte släppte helt...

Numera ägare till en bay-71

5

Jag har använt en av Biltemas avdragare för bromstrummor (nr. 191139) för 299:-, den är prisvärd och passar riktigt bra (har också buss). Man behöver dock komplettera med minst tre längre hjulbultar som når trumman då avdragaren sätts på plats.

Sen kan det ju vara knepigt om backarna ligger an mot trumman. Att släppa på handbromsen är ju viktigt, och sen försöka rotera justerskruvarna för backarna, om du nu kommer åt. Med avdragaren får du nog bort trumman utan att skada trumman, oavsett hur hårt backarna sitter, men du kan nog skada justerskruvar och backar därinne. Men det kanske inte är hela världen....

Lycka till,

Christofer

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)