25hpman skrev:Ragga upp en 1500 från 1968-71, de flesta har redan då bussbalksfäste i blocket.
Från 1972 så har växellådan i en bay ett övre bakre fäste, o så länge du kör med en typ 1 motor, så lär ju det fästet klara det. Typ 4 motorn är för tung, därav motorbalken. (detta är min sanning...finns säkert gnälliga förståsejpåare som är av en helt annan uppfattning o liksom bara måste skriva den på min näsa... )
Tja det behöver ju inte vara så enkelt och aggressivt som att en "förståsigpåare" måste skriva sin uppfattning på din näsa, men om du tolkar det som så är det inte mycket förståsigpåarna kan göra åt saken. Men jag håller med, tonen är bra barsk mellan gubbarna här på forumet emellanåt, oavsett vilket annat motorforum man hänvisar till. Hänvisar man däremot till verkliga livet och det är få som har samma ton i text som i tal.
Så för att skriva detta, inte som en förståsigpåare, utan som en del av en konstruktiv och förhoppningsvis lärorik debatt, så känns det i min uppfattning en aning vanskligt att våga sig på en dylik operation. Det bakre fästet för lådan är i tunnare pressad plåt och inte i det kraftiga gods som bakre balk, eller främre fäste sitter i och jag tror det inte duger som motorfäste. Men jag kan ha lika fel som du och det kan ju funka i en övergångsperiod, men på sikt bör man nog leta upp en mer originallik lösning så att man slipper känna noja över detta (utöver den som vanligtvis befinner sig när man åker buss).
Jag tror det extra fästet är en lösning att underlätta motorbyten, servicar och reparationer. En förbättring under produktionen, vartefter man kom på att det fanns lösningar på de nya problem som uppstått. Ungefär som att man efter ett par år av bayens produktionslinje, till slut kom på att man borde flytta tankluckan, så att passagerarna kan nyttja skjutdörren under tankstoppet. Det måste nog vara en av de tidiga bayarnas största blunder!
Splittens motorfästen är liknande som hos typ1an, därför kan man använda en bubblarova rakt av.
Grinder and paint, makes me the welder I ain't