1

Om man skulle ge sig på att byta motor i bussen måste man hitta en som har bussfästen då? Eller är det nåt man kan sätta dit själv?
Börjar bli lite trött på min 1200 och lättast är väl ändå att hitta en bubblamotor.

Ni som har lite mer drag i bussarna vad rekommenderar ni?

/Anders

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70

2

Alla bussar behöver inte ett bussbalk fäste.. Bara dom där vexellådan inte har en bakre förankring.  typ bay.
Vad har du för buss?  splitt?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Ja. Split 64:a

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70

4

Split behöver inte ha balkfästen vad jag vet. Min har inga iallafall.

utan vw just nu... :-(

5

Ragga upp en 1500 från 1968-71, de flesta har redan då bussbalksfäste i blocket.

Från 1972 så har växellådan i en bay ett övre bakre fäste, o så länge du kör med en typ 1 motor, så lär ju det fästet klara det. Typ 4 motorn är för tung, därav motorbalken. (detta är min sanning...finns säkert gnälliga förståsejpåare som är av en helt annan uppfattning o liksom bara måste skriva den på min näsa... )

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

6

25hpman skrev:

Ragga upp en 1500 från 1968-71, de flesta har redan då bussbalksfäste i blocket.

Från 1972 så har växellådan i en bay ett övre bakre fäste, o så länge du kör med en typ 1 motor, så lär ju det fästet klara det. Typ 4 motorn är för tung, därav motorbalken. (detta är min sanning...finns säkert gnälliga förståsejpåare som är av en helt annan uppfattning o liksom bara måste skriva den på min näsa... )

Ok! Tack. Då får jag väl sno frugans 1500 motor då :-)

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70

7

Velvetize skrev:
25hpman skrev:

Är det inte risk att det blir lite dålig stämning i hemmet då? ICQ/ab

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

8

kisavw skrev:
Velvetize skrev:

Är det inte risk att det blir lite dålig stämning i hemmet då? ICQ/ab

Om jag byter i smyg så kanske hon inte märker nåt :-)

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70

9

Splitbuss har inte något bakre motorfäste så du kan använda en motor utan balkfäste.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

10

25hpman skrev:

Tja det behöver ju inte vara så enkelt och aggressivt som att en "förståsigpåare" måste skriva sin uppfattning på din näsa, men om du tolkar det som så är det inte mycket förståsigpåarna kan göra åt saken. Men jag håller med, tonen är bra barsk mellan gubbarna här på forumet emellanåt, oavsett vilket annat motorforum man hänvisar till. Hänvisar man däremot till verkliga livet och det är få som har samma ton i text som i tal.

Så för att skriva detta, inte som en förståsigpåare, utan som en del av en konstruktiv och förhoppningsvis lärorik debatt, så känns det i min uppfattning en aning vanskligt att våga sig på en dylik operation. Det bakre fästet för lådan är i tunnare pressad plåt och inte i det kraftiga gods som bakre balk, eller främre fäste sitter i och jag tror det inte duger som motorfäste. Men jag kan ha lika fel som du och det kan ju funka i en övergångsperiod, men på sikt bör man nog leta upp en mer originallik lösning så att man slipper känna noja över detta (utöver den som vanligtvis befinner sig när man åker buss).

Jag tror det extra fästet är en lösning att underlätta motorbyten, servicar och reparationer. En förbättring under produktionen, vartefter man kom på att det fanns lösningar på de nya problem som uppstått. Ungefär som att man efter ett par år av bayens produktionslinje, till slut kom på att man borde flytta tankluckan, så att passagerarna kan nyttja skjutdörren under tankstoppet. Det måste nog vara en av de tidiga bayarnas största blunder!

Splittens motorfästen är liknande som hos typ1an, därför kan man använda en bubblarova rakt av.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

11

Nu fattade både du o jag fel...det var en splitt han hade visst.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

12

25hpman skrev:

Precis! En 64:a splitt med en 1200 i. Funderar alltså på att piffa upp den med ett motorbyte.
Vill ha lite mer drag :-)

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70

13

25hpman skrev:

Just det! Det var ju begåvat av oss, men eftersom man scannar igenom allt bussrelaterat när man besöker forumet reagerade jag inte ens på att vi var i splitdelen av forumet. Nåväl, det kanske kan hjälpa en framtida frågeställare som söker på forumet med lite info iaf.

Kör du original bakvagn så räcker nog en 1600 gott, men vill man ha lite mer krut utan att dela på motorn så kan jag rekommendera ett ormbo och 1,25-vippor. Numer orkar min vagn uppför även de brantare backarna utan att sacka!  ICQ/ab

14

kee skrev:
25hpman skrev:

Kör du original bakvagn så räcker nog en 1600 gott, men vill man ha lite mer krut utan att dela på motorn så kan jag rekommendera ett ormbo och 1,25-vippor. Numer orkar min vagn uppför även de brantare backarna utan att sacka!  ICQ/ab

Menar du ormbo och 1,25 vippor på 1600 motor?
Eller menar du att ormbo och 1,25 vippor på min nuvarande 1200 skulle göra tillräckligt?
Är inte ute efter att dra folk vid rödljuset (ännu) :-)

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70

15

Har ingen erfarenhet av 1200, det sitter förvisso en sån i en av min bussar, men den har jag inte kört en meter med. Min referens kommer från en bay med 1600-motor. Börja med att hänga i 1600an och utvärdera om du behöver det extra "umphf:et" för uppförsbackarna, så light-trimmar du vidare.  ICQ/ab

Men jag vill minnas att en splitt med originalbakaxel och 1600 knutar på fint, det är först när man monterar straight-axle och lastar lite som även en 1600 får det kämpigt.

16

Ok! Tack för alla fina svar.
Då ska jag nog börja leta efter en körduglig 1600 då.

Tack

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70

17

Jag är inne på lite samma bana att få tag i en 1600 att hänga i mitt projekt så den kan rulla för egen maskin in och ut ur garaget men jag behöver också smälla i en bakaxel och växellåda.
Skulle jag kunna plocka motor, bakaxel och låda ur en bubbla från 70-talet och hänga det i min split från 60 utan större problem?