Någon här inne som åker typ1 så lågt att motorn blir utsatt? Någon som byggt hasskydd under motorn? Hur mycket kyls motorn i tråget?
Hur gjorde de på rallybilarna förr? De va ju rätt utsatta?
Många frågor..
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Sänkning. Hasplåt
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Någon här inne som åker typ1 så lågt att motorn blir utsatt? Någon som byggt hasskydd under motorn? Hur mycket kyls motorn i tråget?
Hur gjorde de på rallybilarna förr? De va ju rätt utsatta?
Många frågor..
Stoffe här på forumet har väl gjort hasplåt till Bay i alla fall, titta på hans tråd
Någon här inne som åker typ1 så lågt att motorn blir utsatt?
Ja jag har slagit dän en pinnbult ur silen och den är jätte slät under
Någon som byggt hasskydd under motorn?
Tror det blir svårt på en jättelåg bil och få en bra kylning, jag funderar på att sätta ett längsgående rör lr järn men det kan trycka sönder motorn så nu är jag inne på att höja motorn och läda, lite tråkigt men men
Hur mycket kyls motorn i tråget?
Massor
Hur gjorde de på rallybilarna förr? De va ju rätt utsatta?
Dom är ju rätt höga och rätt så skyddade om man har alla plåtar kvar men visst kan man haft det 
Ja det ser ju bra ut, men mitt fäste (där du svetsat lr är det skruv
) är böjt nedåt så lite längre vore nog bra, sen är nog ett rör mellan stötfångarinfästningarna ett bra alternativ till det bakre 
Detta va en nödlösning och hade inte längre plattjärn va bara trött på att muttrarna rök av. Hehe. Och dessutom loppats fast på ljuddämparen vilket inte är bra för då kunde jag ju skippa motorkuddar haha.
Så blir nog ett längre framme vid lådan och fästs mot stötfångarfästet som du sa.
Visst sänkte vi våra rallybilar i bakvagnen på 60-70 talet, men inte lika mycket som görs nu för tiden. Vi gjorde det för att få bättre väghållning och inte för att få en snyggare och ''ballare''bil. Om jag minns rätt kunde det röra sig om ca 1,5-2grader negativ camber. Plåtarna var gjorda av plåt, aluminium eller glasfiber. Fäste vid vxl.balken och kofångarfästet var nog vanligast.
Tack. Hur såg de ut för att inte påverka kylningen negativt? Ventilationshål i skyddet?
Jag har inget minne av att vi hade något problem med kylningen när plåtarna användes. plåtarna vi använde hade ca 2.5cm-3cm space mellan motorblock och plåt. Plåten var uppvikt i framkant för att hindra grus komma in mellan plåten och motorn. Plåten skulle ju fungera som en skida att hasa på. Fläktkåpan var alltid under sommartid pluggad för utgående luft till värmesystemet. Vi var alltid noga med tätningen mellan fläktkåpan och cylinderkåporna, likaså hade vi speciella tätningar vid tändstifthålen så att kylluften inte smet ut på fel ställen. På 70-talet när vi körde med doghouse motorerna hade vi större oljekylare monterade (411-412 kylare). Jag hade endast oljetemp givare för att hålla reda på värmen, ingen motortempgivare.
Mina beskrivningar gäller för mig och mina närmaste rallypolare. Hur de andra monterade plåtarna vet jag inte. Det finns säkert flera beskrivningar och uppfattningar om motor temperaturerna och hasplåtarna. Våra motorer var ju inte dödstrimmade, dom skulle ju hålla ett antal tävlingar och mil.
Det vore ju kul om någon annan gammal rally åkare kunde komma med något annat givande besked i frågan.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Sänkning. Hasplåt
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.