1

Någon här inne som åker typ1 så lågt att motorn blir utsatt?  Någon som byggt hasskydd under motorn? Hur mycket kyls motorn i tråget?

Hur gjorde de på rallybilarna förr?  De va ju rätt utsatta?

Många frågor..

2

Stoffe här på forumet har väl gjort hasplåt till Bay i alla fall, titta på hans tråd

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

3

JMR skrev:

Någon här inne som åker typ1 så lågt att motorn blir utsatt?

Ja jag har slagit dän en pinnbult ur silen och den är jätte slät under ICQ/af   

Någon som byggt hasskydd under motorn?

Tror det blir svårt på en jättelåg bil och få en bra kylning, jag funderar på att sätta ett längsgående rör lr järn men det kan trycka sönder motorn så nu är jag inne på att höja motorn och läda, lite tråkigt men men ICQ/ad

Hur mycket kyls motorn i tråget?


Massor Default/hmm

Hur gjorde de på rallybilarna förr?  De va ju rätt utsatta?


Dom är ju rätt höga och rätt så skyddade om man har alla plåtar kvar men visst kan man haft det Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

4

En googling gav denna:

http://www.rallybugs.com/sumpguard.htm

jag ska också bygga hasplåtar.

5

Efter stt slagit i allt för många gånger och tappat muttrarna så gjorde jag såhär, det borde hindra från att slå av tråget iaf. På den andra bilen så höjer jag motor och låda. Och även framvagn.

Ska dock ändra fästet i bak kanten. Något bra tips på vart man kan fästa de?

http://i31.photobucket.com/albums/c365/JMRA_/bubbla/3C70CCFF-C2CC-43B8-BD9E-0B71C83CC165.jpg

6

Ja det ser ju bra ut, men mitt fäste (där du svetsat lr är det skruv ICQ/ae ) är böjt nedåt så lite längre vore nog bra, sen är nog ett rör mellan stötfångarinfästningarna ett bra alternativ till det bakre Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

7

Detta va en nödlösning och hade inte längre plattjärn va bara trött på att muttrarna rök av. Hehe. Och dessutom loppats fast på ljuddämparen vilket inte är bra för då kunde jag ju skippa motorkuddar haha.

Så blir nog ett längre framme vid lådan och fästs mot stötfångarfästet som du sa.

8

Visst sänkte vi våra rallybilar i bakvagnen på 60-70 talet, men inte lika mycket som görs nu för tiden. Vi gjorde det för att få bättre väghållning och inte för att få en snyggare och ''ballare''bil. Om jag minns rätt kunde det röra sig om ca 1,5-2grader negativ camber. Plåtarna var gjorda av plåt, aluminium eller glasfiber. Fäste vid vxl.balken och kofångarfästet var nog vanligast.

Lattjo lajban med luftkylt.

9

Tack. Hur såg de ut för att inte påverka kylningen negativt? Ventilationshål i skyddet?

10

Jag har inget minne av att vi hade något problem med kylningen när plåtarna användes. plåtarna vi använde hade ca 2.5cm-3cm space mellan motorblock och plåt. Plåten var uppvikt i framkant för att hindra grus komma in mellan plåten och motorn. Plåten skulle ju fungera som en skida att hasa på. Fläktkåpan var alltid under sommartid pluggad för utgående luft till värmesystemet. Vi var alltid noga med tätningen mellan fläktkåpan och cylinderkåporna, likaså hade vi speciella tätningar vid tändstifthålen så att kylluften inte smet ut på fel ställen. På 70-talet när vi körde med doghouse motorerna hade vi större oljekylare monterade (411-412 kylare). Jag hade endast oljetemp givare för att hålla reda på värmen, ingen motortempgivare.
Mina beskrivningar gäller för mig och mina närmaste rallypolare. Hur de andra monterade plåtarna vet jag inte. Det finns säkert flera beskrivningar och uppfattningar om motor temperaturerna och hasplåtarna. Våra motorer var ju inte dödstrimmade, dom skulle ju hålla ett antal tävlingar och mil.

Det vore ju kul om någon annan gammal rally åkare kunde komma med något annat givande besked i frågan.

Lattjo lajban med luftkylt.