1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2011-06-13 22:21:07)

Har sökt i arkivet och tycker inte att jag hittar samlad info om import från Sydamerika.

Startar en tråd i hopp om att samla all erfarenhet/info som finns i ämnet. Skriver
Splitt för jag är intresserad av det men det kan också handla om motor/reservdelsimport.

Spontant tycker jag att i Brasilien annonseras split oftare än vad fallet är i Mexico. Dessutom
(och utan att ha riktiga belägg för det) känns som att båttrafiken från Brasilien till Europa skulle vara
mer intensivt än vad det är från Mexico men vad vet jag.

I båda länderna kan man söka på "VW kombi" eller "combi" för så kallas VW bussen.

På brasilianska "Mercado Livre" (störst i Brasilien) finns en del split
(växelkurs 1 brasiliansk real = ca 4 SEK):

Denna (utan motor) säljes för 15500 SEK (R$ 3.900):
http://produto.mercadolivre.com.br/MLB- … 1200cc-_JM

Begärd pris för denna 1975 split med 1.5 (ny) motor är 64000 SEK (R$ 15999)
http://produto.mercadolivre.com.br/MLB- … liquia-_JM

Denna fina 1974 split (1.6 motor som gått 600 km, "California soltak" 5 veckor gammal) kostar 84.000 SEK:
http://produto.mercadolivre.com.br/MLB- … up-fur-_JM

En 1974 split 26000 SEK:
http://produto.mercadolivre.com.br/MLB- … ant-tl-_JM

Brasiliansk 1970 split, tydligen renoverat motor som rullat 300 km, 19000 SEK:
http://produto.mercadolivre.com.br/MLB- … ia-gol-_JM

Eller varför inte ta hem en "brasiliansk Porsche" dvs en 1974 VW SP2 (SP=São Paulo) för 119000 SEK:
http://produto.mercadolivre.com.br/MLB- … ortaco-_JM

På mexikanska "Mercado Libre" ser man nästan bara Bay och nyare:
http://listado.mercadolibre.com.mx/vw%20combi

Det intressanta vore att samla kunskap om för- och nackdelar med att importera VW splitt från Sydamerika/Brasilien/Mexiko.
Läste någonstans att det skulle vara krångligt men det finner jag inga belägg för.

Här en link till brasilianska "Amigos do Volks" (VW vänner) i Espiritu Santo dvs staten norr om Rio de Janeiro.
http://www.amigosdovolks.net/diversos.html

Kan ovanstående priser anses som skäliga med tanke på alla kostnader som tillkommer innan splitten är svensk reggad?
Skulle det vara sämre med en brasilianare jämfört med en tysk?
Claes i Malmö

En brasiliansk 1962 VW skönhet

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Vad jag har hört ska man passa sig för att göra affärer med syd-amerikaner, men vad vet jag...

Söker efter typ2 pickup, buss eller bubbla...

SunCityAircoolers

3

En buss tillverkad i Brasilien motsvarar inte samma årsmodell tilllverkad i Tyskland. Blandas friskt mellan årsmodellerna. Läs mer på samba där det här är en vanlig diskussion.

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … =brasilian

4

Intressanta priser hur som helst ...
Fan vad sugen man blir!  Default/hmm

5

Hur gick det med mer info och erfarenheter i detta ämne? Tre år sedan tråden skapades.  Verkar finnas en himla massa brassebussar i England numera.

VW KLEINBUS 221 -71

                 ----=rehab is for quitters=----

6

Jag importerade aldrig till slut. Fokuserade dessutom inte heller på brassebuss utan tysk buss därnere.

Tyvärr så är priserna på brassebuss i Brasilien helt uppåt väggarna de är vääääldigt populära därnere
också och pris + frakt till Europa + införselavgifter blir orimliga om man inte har superbra kontakter

Kolla Mercado Livre, 1 Real = 3 kronor:
http://lista.mercadolivre.com.br/kombi-vw

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

7

Även deras safarirutor har samma pris som här, sket i de sist jag var därnere på jobbet köpte från CE istället.

http://produto.mercadolivre.com.br/MLB- … window-_JM

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

8

Kul att du tog upp denna 3 år gamla tråd. Ser nu att priserna i real har gått upp överlag på VW
bussar plus att realen har stärkts: då 1 real = 4 kr idag 1 real = 3 kr Brasiliens ekonomi går som tåget.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

9

luftgekühlt skrev:

Kul att du tog upp denna 3 år gamla tråd. Ser nu att priserna i real har gått upp överlag på VW
bussar plus att realen har stärkts: då 1 real = 4 kr idag 1 real = 3 kr Brasiliens ekonomi går som tåget.

Om en real kostar 3Kr nu mot tidigare 4Kr så måste det väl ha blivit billigare att handla förutom att priserna i real gått upp? Default/hmm

Bubbla -62

10

GB63VW62 skrev:
luftgekühlt skrev:

Kul att du tog upp denna 3 år gamla tråd. Ser nu att priserna i real har gått upp överlag på VW
bussar plus att realen har stärkts: då 1 real = 4 kr idag 1 real = 3 kr Brasiliens ekonomi går som tåget.

Om en real kostar 3Kr nu mot tidigare 4Kr så måste det väl ha blivit billigare att handla förutom att priserna i real gått upp? Default/hmm

Så känner jag med... ICQ/ab  Behöver dock inte betyda att jag har rätt.. haha..

VW KLEINBUS 221 -71

                 ----=rehab is for quitters=----

11

luftgekühlt skrev:

Jag importerade aldrig till slut. Fokuserade dessutom inte heller på brassebuss utan tysk buss därnere.

Tyvärr så är priserna på brassebuss i Brasilien helt uppåt väggarna de är vääääldigt populära därnere
också och pris + frakt till Europa + införselavgifter blir orimliga om man inte har superbra kontakter

Kolla Mercado Livre, 1 Real = 3 kronor:
http://lista.mercadolivre.com.br/kombi-vw


Man kanske ska sikta in sig på Tyskbilar från USA istället? ICQ/ab

VW KLEINBUS 221 -71

                 ----=rehab is for quitters=----

12

nomanoX skrev:
GB63VW62 skrev:
luftgekühlt skrev:

Kul att du tog upp denna 3 år gamla tråd. Ser nu att priserna i real har gått upp överlag på VW
bussar plus att realen har stärkts: då 1 real = 4 kr idag 1 real = 3 kr Brasiliens ekonomi går som tåget.

Om en real kostar 3Kr nu mot tidigare 4Kr så måste det väl ha blivit billigare att handla förutom att priserna i real gått upp? Default/hmm

Så känner jag med... ICQ/ab  Behöver dock inte betyda att jag har rätt.. haha..


Tänker så här och då får man ju färre real för sina kronor...
100 000 kr växelkurs 1 real=3kr => 33 333 real (100/3)
100 000 kr växelkurs 1 real=4kr => 25 000 real (100/4)

13

bdagman skrev:
nomanoX skrev:
GB63VW62 skrev:

Om en real kostar 3Kr nu mot tidigare 4Kr så måste det väl ha blivit billigare att handla förutom att priserna i real gått upp? Default/hmm

Så känner jag med... ICQ/ab  Behöver dock inte betyda att jag har rätt.. haha..


Tänker så här och då får man ju färre real för sina kronor...
100 000 kr växelkurs 1 real=3kr => 33 333 real (100/3)
100 000 kr växelkurs 1 real=4kr => 25 000 real (100/4)

Det är helt rätt tänkt. Jag TROR dock att prishöjningen på kombis i Brasilien
har ätit upp skillnaden i kronans favör. Kombis är omåttligt populära i Brasilien
mer än någonsin förr och intresset växer för varje dag mer och mer. Så det kommer
inte att bli billigare i framtiden.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│