1

skall ett laddrelä släppa igenom nån ström vid noll belastning??
Mitt batteri dras ur hela tiden. Tog loss jordkabel från batteriet vid jordpunkten på chassit. Mätte över jordkabeln och via batteriet och till jordpunkten. Då är det nåt som ligger och drar 2,6 A.
Tog ur kabelarna ur laddrelät o mäter igen. Då är det noll A.
Bytte till ett nytt laddrelä men samma problem.
Nån som har nån aning???
Växelström är det....

Delorean DMC-12 1981
Vw Golf Cross country "Crome Edition" 1992
Vw T2 Westfalia 1972
Vw T3 Kombi Syncro 16" 1992

2

Ryckte pluspolen på batteriet. Mätte över plus på batteriet och D+ på generatorn. Då fick jag 6,75 V
Mätte över DF och fick 12.31 V.
Mätte över D- och fick 12.25V
Skall inte generatorn vara noll om man säger så när bilen är avstängd.
Är generatorn kass då ???

Delorean DMC-12 1981
Vw T2 Westfalia 1972

3

På regulatorer till likströmsgeneratorer skall dessa inte släppa igenom nånting då motorn är avstängd. På växelströmmarna funkar det litet annorlunda, men svaret blir detsamma, inga backströmmar skall förekomma.

Jag misstänker att du fick -6,75 V när du mätte mellan D+ och batteriets B+.
Växelgeneratorernas regulatorer fungerar annorlunda äv vad likströmmarnas gör.
Dom reglerar inte utgående ström eller spänning, utan regererar strömmen till den roterande spolen. Där bildas då ett magentfält som skall vara avhängt till hur mycket ström som behövs. Denna ström genereras sedan i de tre statorspolarna, alltså de tre fasta lindningarna och går via dioder ut i D+
Dessa dioder förhindrar att en backström uppstår, de skall ju fungera som en backventil för strömmen.
Så om du misstänker att generatorn "läcker ström" bakvägen, misstänker jag att du har ett diodfel.
Gör så att du laddar upp batteriet, och kopplar bort D+ från generatorn, och ser om du dagen därpå kan starta motorn, isåfall har du lokaliserat felet.

En annan testmetod, är att med en gammaldags analog voltmeter mäta mellan D+ och jord med motorn gående på så låg tomgång som det bara går, kolla visaren på voltmetern, visar den ett stadigt värde eller vibrerar den, eller kanske till och med vaggar litet, isådall har du en oren likström ut, alltså viss överlagrad växelspänning, och då är en eller kanske två dioder trasiga.

En annan sak jag kom att tänka på... När du mätte spänningar på regulatorn, var tändningen på då? lyste laddningslampan?

Men det kan ju vara någonting annat i bilen som drar ur batteriet över natten? en kass klocka? larm? tänd innerbelysning?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Ryckte ur generatorn igår kväll och den va inte vacker invändig. All kontaktstycken va rostiga och fullt med ärg. Det har väl legat och kortslutit varandra.
Skall prova att starta motorn som du sa Björn. Tack för ett tydligt svar. Har beställt ny generator... Hoppas det är det.

Delorean DMC-12 1981
Vw T2 Westfalia 1972

5

Slängde in den nya generatorn igår kväll och nu funkar allt helt perfekt. Laddar som den ska och ingen tjuvström. Det va nog en diod dom va kass som du nämnde Björn.

Delorean DMC-12 1981
Vw T2 Westfalia 1972

6

jockebubbla skrev:

Slängde in den nya generatorn igår kväll och nu funkar allt helt perfekt. Laddar som den ska och ingen tjuvström. Det va nog en diod dom va kass som du nämnde Björn.

Ja det är ju väldigt lätt att misstänka, då detta är vanligt på gamla växelströmsgeneratorer oavsett fabrikat. Och dioderna är väl egentligen de enda elktriska delarna som kan gå sönder...sedan är det ju kullager och kol som man kan oroa sig för...
Men himla bra att du hade en annan "ljusmaskin" som tyskarna säger, att skruva dit!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."