Hej! Har lite svårt att få i växlarna ettan och trean. Har bytt motorkuddarna både främre och bakre. Vad kan det bero på, kanske bussningen i växelstången? Har försökt justera i spaken men det blir inte bättre. /Joni
Hej! Har lite svårt att få i växlarna ettan och trean. Har bytt motorkuddarna både främre och bakre. Vad kan det bero på, kanske bussningen i växelstången? Har försökt justera i spaken men det blir inte bättre. /Joni
Har du kollat "knuten" som sitter bak under baksätet?Tar du bort den lilla luckan på mittunneln så ser du förbindelsen mellan växelstång och låda.Kan va glappt där,men kan även va glappt i bussningen fram alldeles bakom spaken.
Hur svårt är det att byta bussningen vid spaken?
Om du ska byta bussningen fram så måste du ta bort stången först.Det finns en lucka fram i mitten på ramhuvudet som du drar ut den genom.
Ok, ska försöka nån dag 
Jag hade samma sympton vilket visade sig vara främre växellådsgummit som släppt ifrån fästet, du nämnde att du bytt främre och bakre "motorfästen" vilket jag tolkar som att det är fästet där växellådan går i motor samt växellåda mot kaross?
Jag hade samma sympton vilket visade sig vara främre växellådsgummit som släppt ifrån fästet, du nämnde att du bytt främre och bakre "motorfästen" vilket jag tolkar som att det är fästet där växellådan går i motor samt växellåda mot kaross?
ja, det är dom som jag bytt
ja, det är dom som jag bytt
ja, det är dom jag har bytt
Funkade lådan bra innan du bytte gummina? Kan ju vara så att en låda som är över 50 år har sett sina bästa dagar. Om växlarna går i när du står still och inte har motorn igång så lär det vara slitna synkringar. Starta motorn och gör om samma sak, är det svårt att få i dom med motorn igång så är det säkert synkringar. Kan också vara en kombination av sliten växelgaffell och växelmuff dvs det är för mycket spel så du får inte in växelmuffen tillräcligt långt in så växeln går i.
Ja, lådan har funkat bra innan jag bytte gummin ibland får man i alla växlar men det händer inte ofta
det är på samma sätt även när motorn är igång
Har du justerat kopplingswiren rätt så att lamellen frikopplar helt?
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(
Får försöka justera kopplingswiren lite till, har bytt koppling förra året så kanske dags för lite mer justering 
Sliten växelmuff och gamla gummin... Värt prova det där med koppleriet också... 
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Upptäckte felet idag, det var stången som var lös där bak innan den går in i växellådan 
kanske är en dum fråga men vart justerar jag kopplingen? finns det bilder på detta? är tacksam för all hjälp..
Justera gör du vid kopplingswiren bak på växellådan. Hissa upp bakdelen och kryp under bilen, så ska du hitta en vingmutter där kopplingswiren slutar. Pedalspelet ska vara ungefär 10-15 mm.
Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983
Justera gör du vid kopplingswiren bak på växellådan. Hissa upp bakdelen och kryp under bilen, så ska du hitta en vingmutter där kopplingswiren slutar. Pedalspelet ska vara ungefär 10-15 mm.
Kanske dumt att påpeka, men om du också skruvar loss vänster bakhjul så kommer så kommer du åt kopplingsvajern lättare och kan se vad du gör.
Kontrollera samtidigt att du har den berömda, eller kanske snarare beryktade "Bowden Tube". Det är så att kopplingsvajernrs hölje invid växellådan skall göra en snygg böj nedåt, annars funkar det inte, då kan det bli svårväxlat, men inte så som du beskriver det, då rister det och skakar i hela bilen vid start på ettan, och växeln kan hoppa ur. Även om nämnda gummikuddar under växellådan är slitna kan detta fenomen uppstå. Men i alla fall alltid bra att kolla när man ändå ligger i skiten under bilen, även om just detta inte tycks vara ditt problem.
tack för alla tips
Splitbubblor har ingen "bowden tube" av någon anledning. Kom först på delsynklådorna. Då med ett plåtfäste som är skruvat på lådan vid kopplingsarmen.
VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015