1

Är det någon som kan räkna ut vad f-n det är som händer. Har en nyligen köpt earlybay bay -70 som jag går igenom lite elbekymmer på. Denna modell har jordtråd från undersida på hardyskiva dvs i styrväxel och upp genom rattstång och vid tutning jordas både rattstång och rör, och tutkabel är ansluten på rör. Men problemet är att vid fullt rattutslag jordas röret via tändningslåset. Händer även utan kabel i rattstång. Tacksam för svar, snart inget hår kvar...

2

Kolla skruv mutter och låsblecken på hardyskivan, kolla dem vid olika rattutslag och även styrstångsdelen fäst i hardyskivan.
För mig var det en av skruvarna som tog i ett av låsblecken på motsvarande sida vid kvarts styrutslag, mitt hår har just växt tillbaka ICQ/ae

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Har legat under och över och lite vid sidan. Kan inte komma på vad det är för fel. Är det alldeles orimligt att tro att kontakt uppstår mellan tändningslåset och rör? Någon som har ett fungerande komplett rattpaket till en earlybay -70 får gärna höra av sig om detta är till salu.

4

Om det tutar utan att du har en kabel i rattstången, så borde det vara nått annat fel. Det måste nästan bli nått överslag vid hardyskivan.

Du har ju konstant + till själva signalhornet. Sen går det en jordkabel upp till hardyskivan och därifrån en kabel till ratten som jordar då du trycker på knappen.

Dra en ny kabel från signalhornet till tutknappen. Strunta i att skarva den vid hardyskivan. Funkar det, så prova med att koppla dit skarven i hardyskivan. Tutar det då, så måste det ju bli nån jordkontakt där.