1

Hej! Jag undrar om jag har nåt fel med förgasaren, den går bra när den e kall men när motorn blir varm så börjar den gå sämre o ibland orkar den inte gå utan bara stannar. Vad kan det va för fel? Motorn är en 1300 med pict 30 förgasare.

2

Förgasaren ska justeras vid varm motor. Har inte instruktionen för 30an i huvudet, men om du läser i din verkstadshandbok så får du nog en bra gång vid varm motor. Trilskas den då vid kall motor är det choken som behöver justeras.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

joni1988 skrev:

Hej! Jag undrar om jag har nåt fel med förgasaren, den går bra när den e kall men när motorn blir varm så börjar den gå sämre o ibland orkar den inte gå utan bara stannar. Vad kan det va för fel? Motorn är en 1300 med pict 30 förgasare.

Det kan vara choken som inte öppnar när motorn blir varm.Ta av luftrenaren med varm motor och kolla om spjället är öppet.

4

Ok, tack för tipsen. Ska kolla på det idag ICQ/af

5

Finns tätningen mellan motorplåtarna och karossen? Så du inte drar in varmluft, menar jag.

Per Luthman, Falun
http://perlut.com

6

låter som när min gick för varm. Värmenyp...

Som blaupunkt skrev - kolla om du har gummilisten och alla plåtarna.

Något kan hindra luft från att komma in i fläkten. Din motor borde ha den gamla fläktkåpan med "tratten" på baksidan. Termostaten kanske har fastnat och håller den stängd. Jag kan inte komma på just nu hur man felsöker det, många saker kan tjärva, men nån annan kanske kan fylla i.

Har motorn gått för varm kan den ha tagit skada.

7

Ja, alla plåtar sitter på plats.

8

Jag har en 1300 motor på bilen, med den `moderna fläktkåpan`. Jag har bytt kolvringarna precis och har inte kunnat köra med bilen för att jag håller på o renovera.

9

stickan skrev:
joni1988 skrev:

Det kan vara choken som inte öppnar när motorn blir varm.Ta av luftrenaren med varm motor och kolla om spjället är öppet.

Jag har funderat på detta, ser man inte det redan på "choketrappan"? Eller går den att justera i förhållande till spjället?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

10

Det bästa är nog att ta av luftburken och kolla för då vet man säkert.