1 Senaste redigerad av Zowie (2015-07-29 14:31:40)

Som ni ser under namnet är jag verkligen en Rookie på detta och har massor av frågor, så hoppas någon kunnig "ids" svara på dessa saker jag undrar här under

1. Är det olika bultmönster på "tidiga" Early Bay och senare (en del verkar ju ha mer släta fälgar med toppigare navkapsel medan senare har fälgar med runda hål och plattare/modernare navkapslar)

2. Min är en 71:a och om man vill ha bredare original plåtfälgar var får man tag i dessa? Är dessa då enbart breddade utåt eller navvänder man dem och svetsar om dem så (eller både och) för att de ska få plats

3. Kanske har någon en uppsättning begagnade, eller vart kan man köpa nya till bäst pris?

4. Passar de äldre "toppiga" original navkapslarna på fälgen med runda hål för plattare navkapslar eller har dessa annan storlek?

5. en Early Bay 1971 har ju det större VW märket i fronten var får man billigast tag i ett blankt/kromat sånt

6. Av alla brytarlösa system som finns på olika sidor, har någon erfarenhet av ett bra/billigt och lättmonterat som enbart ersätter brytarspetsarna (OBS! en Type 4 motor)

7. Var får man enklast och billigast tag i tändstift till en type 4 motor, vilka är bäst och har tex. Biltema någon fungerande och bra variant

8. Varför har en del Early Bay luftkanaler på framdörrarna och en del inte, är detta en fråga om utrustning eller årsmodell?

9. Hur fungerar och vart från mätaren går hastighetsmätar viren. Finns det färdiga virar som "passar direkt" från en 1971:a till en type 4 motor (den inte hade från början)

2 Senaste redigerad av kee (2015-08-03 17:07:23)

1. Ja det är skillnad, mellan 68-70 hade bayen samma bultmönster som bubblan och bussen dessförinnan, dvs 5x205, i folkmun "stora fembult". Din har 5x112 ett betydligt vanligare och modernare bultmönster

2. Hur du bygger ett par breddade fälgar är upp till dig. För att få djupet brukar man navvända fälgarna, men man kan ju såklart sätta dit fälgbanorna åt "rätt håll" också, men det blir inte mycket till visuell breddning, men man får plats med fetare däck på fälgen. Det man ska ge akt på är fälgbanans innerdiameter, som verkar vara annorlunda på bussens hjul, (troligtvis för att klara högre belastning) och jag skulle främst titta på olika whitespokefälgar i berörd dimension att ta fälgbanor ifrån. Detta problem hade jag med en uppsättning äldre bussfälgar, men jag vet inte om det är samma problem med sjuttiotalsgrejerna. För en sen bay som man vill ha breddade fälgar på skulle jag starkt rekommendera att kolla på fälgar från modernare Audis och Mercor. Det är ju klart enklast! Det man ska ge akt på, förutom bultmönster, diameter och ET är navhålet som behöver vara ganska stort för att passa på en buss. Breddade fälgar på buss regerar, men tänk på att hjulen måste få plats innanför skärmarna bak, det begränser hur "fett" det kan bli.

4. Ja de äldre kapslarna går att dunka på de nyare fälgarna och de sitter som berget. Men det ser fruktansvärt fult ut, åk hellre navkapsellöst då. Huh, jag ryser...

5. Beggat här på BV tex, men har man inte tålamodet att vänta på en deal så är det väl att surfa runt på de vanliga webshopparna. Vitt märke är snyggast om det inte är en lyxbuss.

6. Jag har bara erfarenhet från Ignitors system, då dessa är billigast i Sverige. Ibland dyker det upp annonser här på liknande system och då kan du fynda för cirka halva priset. Lättmonterat och smidigt att inte behöva tänka på brytarspetsarbyte/justering, dessutom tycker jag vagnen går bättre på låga varv med brytarlöst.

7. Jag köper alltid mina stift tillsammans med andra servicedetaljer (ventilkåpspackningar oljesilspackningar osv) på någon av de svenska återförsäljarna. Ett Bosch-stift (som många rekommenderar att du ska ha) kostar marginellt mer hos dessa ÅF än stiften hos BT.

8. "Utrustningsgrad" är min fulla övertygelse. Jag har sett dem på kombis, men jag tror de är ett klein/lyx-attribut. På en enkel kombi utan baksäten behövdes ju knappast ventialtion bak, dessa bussar är även enklare på flera sätt, masonitklädsel osv.

9. Mätarvajern går till vänster framhjul och är såldes helt motoroberoende, titta på en vajer, korrekt för din årsmodell, hos en av de vanliga ÅF.

"Vanliga svenska ÅF" skulle jag associera till, classic UpNorth, Custom and Speedparts (ignitor), Dalhems, vw-importen, paruzzi och folkabiten bland annat.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Wow Kee Tack!!! klockrena svar precis vad jag behövde jätte tack för att du tog dig tid och svarade mig. Kan nästan doktorera på samma frågor angående Volvo 140 serie men inom VW är man en baby

4

En fråga till dock. Kee skriver att hastighetsmätar viren går direkt från mätaren ner till vänster framhjul. Hur ser det ut där nere vid hjulet? Jag har skivbromsar på min så vad liksom är det som snurrar viren och hur ser det ut

5

Lite osäker på hur det ser ut i detalj på en skivbromsbuss, men på de tidiga löper vajern i ett hölje som ansluter spindelns baksida, den går därifrån genom ett hål hela vägen ut till spindeltappens slut, vidare genom "fettkoppen" och är där säkrad med en spårryttare. Sena bussar har ju fast nav till skillnad från de trumbromsade, så jag vet inte om man gjort lösningen på ngt annat sätt där. Du borde kunna se en "fyrkantig pigg" sticka ut ur fettkoppen.

6

Det gör man. Och den där lilla spåreyttaren/clipset är väldans bra att ha. ICQ/ab

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

7

Kee en sak till angående navkapslarna i fråga 4. Jag menade tvärtom liksom, går bulliga typ 1 navkapslarna att klämma fast på nyare 1971 års fälgen alltså den med runda hål. Om viceversa satt som om de vore svetsade så kanske de äldre istället då blir löst fastsatta eller?

8

Har sett bussar som har äldre kapslar på nyare fälgar men gissar att de köpt navkapselclips och nitat dit för att få dom och stanna kvar.

9

Svarade även på ditt PM (är inne här mer sporadiskt nuförtiden).

Du behöver inte modda varken kapslar eller fälgar, men istället för att kapslarna kläms dit med clips som hos typ1 och 2 sextiotal och därför hamnar "innanför" fälgens fals, så klämmer du dit dem på samma sätt som originalkapslarna, "utanpå" falsen.

Men, som sagt, det ser skitfult ut! Släpp idén om att göra så, kör hellre navkapsellöst och måla trummor och skivor i någon sportig färg om du inte vill köra originalkapslar.

10

Såg att jag skrev fel, menade tvärt om. Det är ändrat nu...  ICQ/ad