1 Senaste redigerad av Kalmarfidde (2015-07-28 22:25:55)

Jag har en 1302 årsmodell 1972. Jag ha en kass blinkersspak, den går inte tillbaka och blinkar inte åt vänster för den går för långt.... jag postar bild på den jag har och den som går att köpa till min 72:a. Dom ser inte likadana ut men funkar det iaf?

Tacksam för snabbt svar ICQ/ab

Bubbla 1302 -72

2 Senaste redigerad av Kalmarfidde (2015-07-28 22:23:30)

Min:

http://www.ladda-upp.se/bilder/ebahznujzuhlav/

Bubbla 1302 -72

3

Den som finns.

http://www.vwcsp.se/product.asp?hkat=14 … 111953513F

Sorry för många poster men samsung mobiler suger tydligen

Bubbla 1302 -72

4

Om du vänder på din ser dom väl likadana ut.
Och båda har 6 kablar, och de ska passa till bilen du har , så jag ser inget problem.

Dock har jag aldrig skruvat med en så ny folkvagn (brasklapp).

"ljushuvud"

5

Jag kan bekräfta, blinkersspakarna passar olika årsmodeller på 70-talsbubblorna, men inte spakarna till vindrutetorkarna, men en sådan hade väl ändå inte -72:orna...
Jag har reparerat några sådana spakar, ganska pilligt och alltid nån fjäder som sprätter iväg som man sedan aldrig hittar. Problemet numera är att den vita plasten som framförallt finns i de där "kanalerna" som leder bort kablarna, blir väldigt spröd och spricker eller mer smular sig.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Okej va bra att dom passar, Passar den på min spak till vindrutetorkarna också? Jag skulle nämligen "bara" fixa att den gick för långt när jag blinkade åt vänster. Det slutade med att helljuset slutade att funka. Det kom ut någon sorts plast pinne som såg ut som en spik som jag aldrig lyckades klura ut vart den skulle sitta ICQ/ab Tur det finns reservdelar att beställa ICQ/ab

Bubbla 1302 -72

7

Kalmarfidde skrev:

Okej va bra att dom passar, Passar den på min spak till vindrutetorkarna också? Jag skulle nämligen "bara" fixa att den gick för långt när jag blinkade åt vänster. Det slutade med att helljuset slutade att funka. Det kom ut någon sorts plast pinne som såg ut som en spik som jag aldrig lyckades klura ut vart den skulle sitta ICQ/ab Tur det finns reservdelar att beställa ICQ/ab

Jag förstod nog inte frågan..? har du en spak till torkarna på rattstången? Jag hade för mig att sådana kom först på årsmodell 1973, men jag kan missta mig.

Har du en annan än originalratten?
I så fall kan man misstänka att "pinnen" är en expandersplint som skall sitta i ett hål på baksidan av rattnavet och påverka den "lilla grejen" som petar tillbaka blinkersen efter sväng.

Signalen från ljustutan (hel-/halvljusomkopplingen) sköts av en av de två svarta kablarna, båda med nått inlägg av annan färg, möjligen grön/svart, eller grön/vitt, och för att denna funktion skall fungera måste blinkersspaken vara ordentligt fastskruvad i rattstångshuvudet, alltså jordad, man manövrerar nämligen hel-/halvljusrelät med en minuspuls, förövrigt på samma sätt som man manövrerar signalhornet.

8

Ja jag har spak till torkarna på rattstången i min bil, ratten är original.

Jag har beställt en sån blinkersspak så jag lär märka om den passar på min torkarspak eller inte, den ser nästan likadan ut förutom att jag har 2 st bläck istället för 1.

Ska gå ner i garaget en sväng ikväll när alla monster sover och se om jag kan klura ut vart "pinnen" skall sitta. (Utan Öl idag)

Bubbla 1302 -72

9

Torkararm kom till årsmodell -72, augusti -71.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Svwerker skrev:

Torkararm kom till årsmodell -72, augusti -71.

Ok, då vet jag, jag har aldrig haft nån 72:a, men väl en 71:a och några 73:or...

11

Då har du missat den bästa årsmodellen Björn.J.... eller? ICQ/ab

Bubbla 1302 -72

12 Senaste redigerad av Björn J. (2015-07-29 21:50:16)

Kalmarfidde skrev:

Jag har beställt en sån blinkersspak så jag lär märka om den passar på min torkarspak eller inte, den ser nästan likadan ut förutom att jag har 2 st bläck istället för 1.

Ska gå ner i garaget en sväng ikväll när alla monster sover och se om jag kan klura ut vart "pinnen" skall sitta. (Utan Öl idag)

Jag har satt ihop spakar från en 73:a och en 74:a. Och dom passar, det är fyra hylsor som håller ihop enheterna, i dessa hylsor löper sedan skruvarna som håller fast hela paketet i rattstångshuvudet. 74:ans torkarspak är litet annorlunda då den har en elektrisk kontakt till spolaren. Den är litet bredare i den delen där kablarna sitter fast, efter som det då är en eller två kablar till.
Och om en sådan skall in i ett rattstångshuvud av aluminium blir det att fila en himla massa. 74:orna hade ett rymligare rattstångshuvud av svart plast.
Men när du delar på grejerna, se till att du delar paketet mellan blink- och torkarspaksenheten, det är viktigt, det är annar slätt att få delningen mitt i exempelvis blinkspakens enhet, och då far fjädrar och små kontaktbleck åt alla håll.

13

Björn J. skrev:
Kalmarfidde skrev:

Jag har satt ihop spakar från en 73:a och en 74:a. Och dom passar, det är fyra hylsor som håller ihop enheterna, i dessa hylsor löper sedan skruvarna som håller fast hela paketet i rattstångshuvudet. 74:ans torkarspak är litet annorlunda då den har en elektrisk kontakt till spolaren. Den är litet bredare i den delen där kablarna sitter fast, efter som det då är en eller två kablar till.
Och om en sådan skall in i ett rattstångshuvud av aluminium blir det att fila en himla massa. 74:orna hade ett rymligare rattstångshuvud av svart plast.
Men när du delar på grejerna, se till att du delar paketet mellan blink- och torkarspaksenheten, det är viktigt, det är annar slätt att få delningen mitt i exempelvis blinkspakens enhet, och då far fjädrar och små kontaktbleck åt alla håll.

Jag har delat blinkers från torkarspaken. Skulle dela på blinkersspaken idag för att försöka klura ut vart "pinnen" skulle sitta. Den slutade med att fjädrar och bläck flög åt alla håll och kanter, jag lyckades hitta allt men jag var inte människa att få blinkersspak en i 2 delar, den sitter fast i änden där spaken sitter nitad. Jag väntar tålmodigt på min nya blinkersspak och mina nya hjulcylindrar som skall komma.imorgon. Det blir raka vägen till besiktningen imorgon eller på fredag då.besiktningen går ut den 31/7 ICQ/ab

Bubbla 1302 -72

14

Jag kunde ju skrivit det att man kan ta isär sådana här, och andra liknande saker inuti en plastpåse... ICQ/ad Jag fixade med en skotvinch i 10,000kr klassen till förseglet på en segelbåt för några år sedan, där det dessutom var risk att tappa allt eller små delar överbord, men en ICA-kasse modell större räddade situationen så långt. Sedan kunde inte det egentliga felet lagas utan reservdel, men det gick iallafall att använde vinchens ena växel.

Jag rev itu en liknande blinkspak till en kompis Golf, och hade bara en hundbajspåse tillgänglig, ja en oanvänd förstås, det gick skitbra! Bajspåsen kunde sedan återanvändas till det den var avsedd för ICQ/af .