1

Hundrade tråden på ett dygn, men jag har stött på problem... Igen.

I min jakt på lösningen av halvljusproblemet så är nu plötsligt tändningen stendöd.
Varningsblinkers och positionsljuset fungerar, men det övriga i bilen som går över tändningslåset är dött.

Jag antar att jag kommit åt något under bagagehuven när jag lyft på kablar osv, trots försiktighet.

Finns det något kopplingschema som någon ruvar på?
Har hittat två kablar som inte är inkopplade, en brun och en röd. Den röda kommer från en grövre röd som jag anar går från tändningslåset. Ska dessa sitta någonstans eller är det så att de helt enkelt är "döda" kablar?

Bifogar bilder.

Post's attachments

image.jpg, 69.68 kb, 480 x 360
image.jpg 69.68 kb, 198 downloads since 2015-07-28 

image.jpg, 60.36 kb, 480 x 360
image.jpg 60.36 kb, 179 downloads since 2015-07-28 

image.jpg, 65.37 kb, 480 x 360
image.jpg 65.37 kb, 178 downloads since 2015-07-28 

2

kolla här   http://www.vwtyp1.com/teknik/index.htm

3 Senaste redigerad av Björn J. (2015-07-28 21:20:33)

Det händer, och det hände mig i går, att den elektriska delen av tändningslåset går sönder.
Kan du starta motorn? Lyser kontrollamporna?

Följ den svarta kablen som sitter "klockan 6" på baksidan av hastighetsmätaren (försörjer de tre kontrollamporna) och se var den tar vägen, den skall komma från tändningslåset och dessförinnan från batteriet... Trots att den är svart är det en plusledning. I nån anslutning efter det kan det bli glapp och då släckts det mesta i bilen, dock inte ljuset.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Björn J. skrev:

Det händer, och det hände mig i går, att den elektriska delen av tändningslåset går sönder.
Kan du starta motorn? Lyser kontrollamporna?

Följ den svarta kablen som sitter "klockan 6" på baksidan av hastighetsmätaren (försörjer de tre kontrollamporna) och se var den tar vägen, den skall komma från tändningslåset och dessförinnan från batteriet... Trots att den är svart är det en plusledning. I nån anslutning efter det kan det bli glapp och då släckts det mesta i bilen, dock inte ljuset.


Menar du starta motorn med tändningslåset? Nej det är dött - har inte provat på annat sätt dock.
Inga lampor lyser, eller ja - de lampor som inte går över tändningslåset fungerar ju (varningsblinkers och p-ljus).

Ska kolla lite mer på det efter jobbet idag så får vi se om jag kan hitta något.

5 Senaste redigerad av Björn J. (2015-07-29 07:42:42)

Då är det ju lätt att tro att tändningslåset är trasigt, eller att dess ingående kabel någonstans förlorat sin anslutning.
Du får åla dig inunder rattstången och följa kablarna och se var de tar vägen och se om du kan hitta något avbrott.

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/image_zps68cf32e61_zps5ac06f94.jpg
Den här konstnärliga skissen ritade jag en gång, här ser du hur det skall vara kopplat.
Du saknar huvudsäkring och batterifrånskiljare i original, men det är ingen dum idé.
Dessutom är tändspolen kopplad direkt på 15, utan att passera säkringsdosan i original...
Du kan ju mäta mellan 30 och jord och se om du får fram nån spänning till tändningslåset, om du får det, men ändå ingenting ut på 15 eller 50 så är låsets elektriska del trasig.
Men troligtvis har du ingen spänning fram, och då har du ett avbrott nån annanstans.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Fy fan vad bra Björn - tack!

Misstänker direkt ett relä på vänster sida bakom säkringslådan som jag klickade ur igår för att se om det var något krångel med (i jakten på halvljusproblemet).

Tändningen verkar enligt skissen gå igenom dessa säkringar också så ska fokusera lite på det området ikväll.
Skissen printad och motivationen på plats, så ikväll ska den igång!

7

Ok... ett relä...
Har nu detta reläet fem anslutningar som heter 56, 56a, 56b, 30, 31 och/eller S?
I så fall är det hel-/halvljusreläet.
Heter anslutningarna däremot 49, 49a och 31 är det blinkreläet.

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/schema34_zpsd9ab72ae.png
Denna var under långt tid utställd på Moderna Museet, och gav mig tillträde till de mer intima konstnärskretsarna ICQ/ae .
I stora delar stämmer även denna med elsystemet i din VW, om du bortser för "huvudsäkring ljus" och batterifrånskiljaren.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

Du har en lysande framtid som konstnär - det är ett som är säkert!  ICQ/ag
Du ser reläet på den övre bilden, dvs 56, 56a, 56b, 30 och S.

Detta relä tog jag bort och inspekterade, och det var efter det som tändningslåset var dött. Går det någon ström relaterad till tändningen till detta relä? Förstod det så på den första ritningen du skickade  ICQ/ab

9

Ju mer jag håller på ju mer börjar jag misstänka tändningslåset ändå. Det som talar emot är att det händer precis när jag är och pillar på kablar, relän och säkringar igår..

Kan man på något sätt slå fast att det är tändningslåset? Alltså, mer eller mindre tjuvkoppla den för att se om det ger något resultat?

Blev så förbannad nyss så jag provade vaxa en ring på bakluckan - kommer bli grymt fräscht!

10

De röda och bruna kablarna går till eberspächern (som tycks vara urkopplad) så det kan ni ignorera.

11

Kopplar du ihop 30 med 15 så skall allt funka. sen kan du dutta med 50 på 30 så går startmotorn
Händer inget, så kan du kolla på ljuskontaktensbaksida där finns det två 30 anslutningar.
Och den ena kommer från + på batteriet i princip ( egentligen från laddreläets B+), och där skall det finnas spänning.

Sen går den vidare genom ljuskontakten till säkringsdosan som matar tändlåset.

"ljushuvud"

12

Och funkar det inte att koppla ihop 30 med 15 så är det efter tändningslåset problemet ligger, eller hur?

13

Just det!
Men då jag har en annan typ av strömställare till ljuset, så tänkte jag inte på det som Mr 56 skrev, alltså en genomgående koppling av 30, där båda anslutnigarna måste finnas på plats.
Dom där kabelskorna tänjs ut och blir glappa, varför man kan behöva klämma till dem med en liten tång.

Ja det är ju ett kännt tjuvkopplingstips, lättast fixar man en "Y" formad grenkoppling med en flatstiftshane i alla tre ändarna, ihop med 15 och 30, tändning på, och då "dutta" mot 50 så går startmotorn, det blir lite fyrverkeri, men räds inte för det!

Mitt bara ett år gamla tändningslås lade av häromdagen, första läget, tändning på, funkar, men inte startläget, så i går blev det en löst hängande startknapp, en återfjädrande strömbrytare mellan 50 och 30. Egentligen skall den kopplas mellan 15 och 50, för då kan man bara köra startmotorn om tändningen är påslagen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."