1 Senaste redigerad av erki (2015-07-28 18:21:57)

Har nu fått fart på aaz i t3:an men har fortfarande ett frågetecken på en slags ventil som sitter på vacum slangen till wastegate på turbon.
Vad är de?
Behövs den?
Hur kopplas den in?
Har frågat en del här på forumet men verkar inte vara någon som vet vad det är..

Sitter även en elgrunka på "vevhusventilationen" på ventilkåpan,kan det vara något frysskydd för kondens vatten??? Hade något liknande på en vw lupo ..

Tacksam för svar..

2

Bild...

3

Bild på ventilen

Post's attachments

image.jpg, 88.36 kb, 640 x 480
image.jpg 88.36 kb, 131 downloads since 2015-07-28 

4 Senaste redigerad av erki (2015-07-28 14:11:32)

Bild på den andra grunkan

Post's attachments

image.jpg, 22.16 kb, 320 x 240
image.jpg 22.16 kb, 122 downloads since 2015-07-28 

5

Den första är styrenheten till EGR-ventilen. Om du inte tänker köra med EGR:en igång så kan du skippa den.
Den andra är en backventil/värmegrunka för att förhindra kondens, den ska också stänga av så att inte varm olja kan pysa genom ventilationen och fylla insugsröret. Om du kör med motorn liggandes så behöver du räta till ventilationspucken etc för hela ventilationen ska fungera bra. Kör du 15-graders montering så funkar den som vanligt. En bättre catch-tank på röret upp är ändå en bra uppgradering för att föhindra kladd i rören.

6 Senaste redigerad av erki (2015-07-29 06:46:29)

Tack!!!

Den översta tar jag bara bort å sätter ett rör istället å den nedersta får sitta kvar om jag fattade rätt, fattade inte de med catch tanken..

Å ja den står ICQ/ab

7

Jo, det finns en annat rör till vevhusventilationen som har en vit plastburk mitt på röret. Dvs mellan tråget och pucken. Den burken är en catch tank som fångar mer av ångorna på väg upp genom röret innan de når pucken. Kopplar du loss elventilen så kan det vara idé att ha en bättre oljefångarlösning på vägen upp.
Den finns med på den här bilden som 7C, men om du googlar Breather catch can hittar du massor med lösningar.
http://www.vagcat.com/p/B121/103800.png

8

Ja såg att det fanns lite olika varianter då det får väl bli å smida ihop något bra
Tack för bra svar!! ICQ/ab