1

Jag har en 1303s och har problem med tändningen
jag har tänkt byta födelaren, men vet ej om det är där det egentliga problemet ligger därför funderar jag på att byta hela tändningsystemet, fördelare, tändspole, tändkablar tändstift.

Det jag undrar är var jag billigast köper ett helt kit som passar min bil. Är även lite sugen på att eventuellt investera i brytarlöst, var hittarjag detta billigast? Vill minnas att någon länkade till ebay, men verkar inte hitta annonsen igen.

För att krånga till det hela ytterligare så skulle jag helst behöva leverans nästa vecka så jag kan få kärran rullandes under nästa helg.

Skulle det finnas någon i Göteborg som är en jävel på detta så betalar jag för delar och tid om ni hjälper mig att felsöka bilen. Betalningen kan ske i pengar, whiskey, öl eller min själ.

Mitt problem är även att jag är lite osäker på vilken fördelare som passar min bil, den jag har idag har följande nummer 0231170034 fu4

Ursäkta om jag låter som en nybörjare, men det är för att jag är en nybörjare.

2 Senaste redigerad av FrisseFrasse (2015-07-18 21:28:01)

Nu har jag läst på lite mer och försökt lösa mitt problem själv och har hittat följande

http://www.ebay.co.uk/itm/VW-Beetle-Ele … 2c714b4bf5

http://www.ebay.co.uk/itm/VW-Beetle-009 … 2a2faa7b25

Den ena är med vakuum och den andra utan. Som jag förstår det är det bättre utan dvs brytarlöst, varför kostar det då mer att köpa den med vanliga brytarspetsar?

Eller skall man nöja sig med denna och sedan köpa tändspole, tändkablar och tändstift på hemmaplan?

Enligt försäljarens tabell skall dessa passa 1303s. Har även läst mig till att boschs blå tändspole är bra mycket bättre än allt annat där ute så frågan är, är det bättre att köpa en sådan vid sidan av?

3

Hej!
Jag kan hjälpa dig, men först om en eller två veckor.
Om din motor är otrimmad och någorlunda original finns det ett bra mycket billigare alternativ.
Vi är några kompisar runt om i landet som köpt brytarlöst av en kille som heter Josef.
estung914[snabela]gmail.com
Jag vill minnas att Josef är aktiv på detta forum också.
Emellanåt tar han hem ombyggnadssatser eller färdiga fördelare. Maila honom och hör om han har nån sats hemma, jag kan hjälpa dig med ombyggnaden. Det är ju bra om din fördelare är någorlunda fräsch, men om det är litet glapp i axeln så är den elektroniska brytarlösa sensorn inte alls lika känslig som vad de mekaniska brytarspetsarna är.

Till denna sats köper du Biltemas tändkablar till gamla vw-motorer och valfri spole, jag valde Biltemas kromade mest för att den är snygg.... men den fungerar bra.
De där satserna du länkar till är ohemult dyra, Josefs sats kostar en bråkdel, och är mycket mer okomplicerad.

1303.. AD aller AS motor med originalförgasare? I såfall skall du ha en fördelare med vakuum, men som sagts, originalet funkar bra om den inte är totalt havererad.
Du kan ju sända PM eller säkrast maila mig, 891mm[snabela]bredband2.com
891mm är detsamma som tre gamla svenska fot, om nu någon undrar...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Jag skulle också gärna ha brytarlöst..men det finns ju så många olika..

5

Syxez skrev:

Jag skulle också gärna ha brytarlöst..men det finns ju så många olika..

Maila till Josef, han kan ge råd, och kanske kan ta hem ett parti satser eller kompletta fördelare igen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Björn J. skrev:

Hej!
Jag kan hjälpa dig, men först om en eller två veckor.
Om din motor är otrimmad och någorlunda original finns det ett bra mycket billigare alternativ.
Vi är några kompisar runt om i landet som köpt brytarlöst av en kille som heter Josef.
estung914[snabela]gmail.com
Jag vill minnas att Josef är aktiv på detta forum också.
Emellanåt tar han hem ombyggnadssatser eller färdiga fördelare. Maila honom och hör om han har nån sats hemma, jag kan hjälpa dig med ombyggnaden. Det är ju bra om din fördelare är någorlunda fräsch, men om det är litet glapp i axeln så är den elektroniska brytarlösa sensorn inte alls lika känslig som vad de mekaniska brytarspetsarna är.

Till denna sats köper du Biltemas tändkablar till gamla vw-motorer och valfri spole, jag valde Biltemas kromade mest för att den är snygg.... men den fungerar bra.
De där satserna du länkar till är ohemult dyra, Josefs sats kostar en bråkdel, och är mycket mer okomplicerad.

1303.. AD aller AS motor med originalförgasare? I såfall skall du ha en fördelare med vakuum, men som sagts, originalet funkar bra om den inte är totalt havererad.
Du kan ju sända PM eller säkrast maila mig, 891mm[snabela]bredband2.com
891mm är detsamma som tre gamla svenska fot, om nu någon undrar...

Hej Björn

Tack för ditt svar! Jag drar iväg ett mail till dig såkan vi hålla kontakten.
Har tidigare sneglat på 914 annonser här på boxerville, men antagit att det bara varit själva grejen man sätter i fördelaren som han säljer för 980kr dvs denna http://www.ebay.co.uk/itm/VW-Beetle-Acc … 2a14dc4fa9

Anledningen att jag kollade på hela kit var mest att eftersom jag inte är säker på var felet sitter tänkte jag byta allt, men går grejerna att köpa på biltema går dom att få tag på snabbare vilket är bra och är dom dessutom billigare  (vilket tändspolen verkligen verkade vara)

I sådana fall skulle en biltema handlingslista se ut enligt följande

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000017998/ 5 av dessa tändkablar

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000017984/ en av denna spolen

http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=t%C3%A4ndstift luska ut vilka av dessa tändstift jag skall ha

och slutligen försöka köpa ett kit av Josef, men vet ej om man borde bytar fördelarlocket och rotorn i samma veva när man ändå byter resten av tändingssystemet.

7

Det är denna satsen med tändkablar du skall ha!
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000025570/
Den är måttanpassad till de luftkylda boxermotorerna.
Du skall sedan har tändstift Bosch W8AC.
Jag har använt biltemas tändstift till röjsågar och gräsklippare, men aldrig till folkvagnen, och då jag har dålig erfarenhet av ffa. NGK så köper jag numera alltid Bosch.
Tändstift och för den delaen hela paket med tänddelar etc. kan du köpa från Classic VW Up-North,  http://www.classicvw.se/paketerbjudande … /cPath/897.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

ser inte fram emot kvällens strapatser med att försöka byta tändstift, helvete vad tight utrymmet är

9

FrisseFrasse skrev:

ser inte fram emot kvällens strapatser med att försöka byta tändstift, helvete vad tight utrymmet är

Hmmm... Du har aldrig mekat Citroën SM... Visserligen kommer man där åt tändsiften, men allt annat sitter illa till.... Batteriet längst ned och längst fram i höger hjulhus, säkringsdosan långt ned bakom varma motordelar på torpedväggen... För att nu nämna några detaljer...
Att byta H4-lampa på en Toyota Aygo är ett rent nöje, för en smidig pianospelande och ovanligt flink ficktjuv...

Till tändstiften på folkvagnar använder jag en 3/4 tums kamasasats, tändstiftshyla, ömsom lång, ömsom kort förlängare och vinklingsbart spärrhandtag, visst det är trångt, handskar sparar knogarna, men efter några svordomar lyckas man. Det gäller alltså att finna smidiga verktyg och hoppas att de gamla stiften inte sitter jättehårt, och att de inte tar med sig gängorna ut...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."