Min bubbla har varit motorlös i några år pga andra prioriteringar. Men för några år sedan köpte jag på mig en industrimotor från mitt förra jobb då vi avvecklade några sånna. Jag vet att den gick då för alla elverk som byggdes om då provkördes innan motorerna revs ur då de skulle säljas.... tanken var egentligen aldrig att använda den utan att eventuellt ta lite kringutrustning av den och sälja bort. Så blev det inte heller utan den har stått konserverad i 4 år i mitt garage och jag har inte ens flyttat på den sen jag köpte den. Jag satte ju ut en annons på den nyss men det har varit ganska svalt intresse så jag tänkte att jag gör väl i ordning den så att den går att stoppa i bilen så har jag något att puttra runt i i sommar.
Så jag har beställt lite prylar som jag fick igår (lamell, oring till svänghjul etc) och när jag börjar riva i motorn så känner jag att något inte stämmer. När man vrider runt den för hand så är det något som tar i under delar av ett helt varv. Det känns som att man skaver av metall från något. Jag trodde först att det var remskivan eller svänghjulet som tog i så jag plockade av båda två men felet kvarstår så det blir till att riva lite till. Jag tänker att om jag river av cylindrarna så märks det ju om det är där felet ligger. Gör det inte det så är det ju nåt vingel med veven och då kostar jag inte på något, det är ju trots allt en 34hk 1200cc... för visst är det inget av värde som går att använda till någon större motor? Block?
Förresten, när man kollar axialspelet, hur lätt ska veven röra sig då? Den här är i princip stum med svänghjul och remskiva avplockad. Däremot rör det sig axiellt när jag snurrar veven och då pratar vi millimetrar så jag är rädd att felet ligger där. Tappade sugen lite igår. Får väl plocka ihop min gamla besiktningsmotor igen. Tror att det bara behövs ny lamell och fördelare om jag minns rätt.
Trist, den var ju som sagt ok vid urplock. 541 timmar på timräknaren och konserverad... tur dock att ingen stackare köpte den av mig i det här skicket, det hade varit pinsamt.

)