1

Min bubbla har varit motorlös i några år pga andra prioriteringar. Men för några år sedan köpte jag på mig en industrimotor från mitt förra jobb då vi avvecklade några sånna. Jag vet att den gick då för alla elverk som byggdes om då provkördes innan motorerna revs ur då de skulle säljas.... tanken var egentligen aldrig att använda den utan att eventuellt ta lite kringutrustning av den och sälja bort. Så blev det inte heller utan den har stått konserverad i 4 år i mitt garage och jag har inte ens flyttat på den sen jag köpte den. Jag satte ju ut en annons på den nyss men det har varit ganska svalt intresse så jag tänkte att jag gör väl i ordning den så att den går att stoppa i bilen så har jag något att puttra runt i i sommar.

Så jag har beställt lite prylar som jag fick igår (lamell, oring till svänghjul etc) och när jag börjar riva i motorn så känner jag att något inte stämmer. När man vrider runt den för hand så är det något som tar i under delar av ett helt varv. Det känns som att man skaver av metall från något. Jag trodde först att det var remskivan eller svänghjulet som tog i så jag plockade av båda två men felet kvarstår så det blir till att riva lite till. Jag tänker att om jag river av cylindrarna så märks det ju om det är där felet ligger. Gör det inte det så är det ju nåt vingel med veven och då kostar jag inte på något, det är ju trots allt en 34hk 1200cc... för visst är det inget av värde som går att använda till någon större motor? Block?

Förresten, när man kollar axialspelet, hur lätt ska veven röra sig då? Den här är i princip stum med svänghjul och remskiva avplockad. Däremot rör det sig axiellt när jag snurrar veven och då pratar vi millimetrar så jag är rädd att felet ligger där. Tappade sugen lite igår. Får väl plocka ihop min gamla besiktningsmotor igen. Tror att det bara behövs ny lamell och fördelare om jag minns rätt.

Trist, den var ju som sagt ok vid urplock. 541 timmar på timräknaren och konserverad... tur dock att ingen stackare köpte den av mig i det här skicket, det hade varit pinsamt.

2 Senaste redigerad av Torpa (2015-06-25 11:03:23)

Du kan inte mäta axialspelet om inte svänghjulet är monterat och rätt draget.
Ta av vippbryggorna och dra runt motorn, ventilerna kan ha fastnat men ta det försiktigt så att du inte kröker nån ventil.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Tyvärr känns det ju som att ett lager följer med runt eller delar av en trasig kolv eller liknande håller på och skaver så jag har inte direkt några höga förhoppningar.

Som av en händelse så köpte jag ju mig ett motorstativ som också kom igår. Tänka sig att jag skulle få användning av det så snabbt... River ner den ikväll och kollar vad som kan ha hänt.

4

Har du haft fördelare monterat hela tiden?
Om inte så kan fördelaraxeln glida upp i hålet för att sedan börja skära material i fördelardervet utav mässing.

5

Nä den är upplockad. Satt en Scintillamagnet där.

Låter väldigt troligt. Hur åtgärdar jag detta enklast eller är det permanenta skador tro?

6

Fördelaraxeln snurrar inte så C.Frisk hade rätt. Så...hur löser jag detta bäst?

7

Det går endast att lösa genom att ta isär och byta mässingsdrevet på vevaxeln.

8

Det ante mig. Kul...

9

Nu är semestern över och verkligheten har kommit ikapp.

Jag var ju lite moloken efter Landelius svar ovan om att motorn behövde rivas. Hursomhelst så kom jag ju på att jag fick ju tag på tillhörande verkstadshandbok (försvarets) när jag köpte loss motorn så jag tog mig an uppgiften och rev isär den steg för steg.

Och i slutändan så var det i princip helt i onödan då det bara var liite skav på mässingdrevet men troligtvis inget som påverkade (tog bort lite grader som blivit) så jag tvättade mest upp motorn och kollade lite spel här och där, blåste rent etc innan den sattes ihop enligt boken. Allt var inom toleranserna så jag bytte inte ut något förutom tätningar till stötstångsrör, o-ring + packbox vid svänghjul och ev något mer.

Jag måste säga att passformen på originalplåtarna till kylningen håller ju en helt annan nivå än vad tex plåtarna från CSP gjorde. På den här är det snortätt och på min förra motor så fanns det glipor på ca 1 cm på vissa ställen så man kan ju anta att kylning funkar mycket bättre på den här motorn.

Jag har letat lite här och där efter ett avgassystem till 1200 motor men där verkar jag gå bet så jag lär väl få köpa ett nytt. Jag håller på och väntar på svar från en bekant som tyvärr var ute på semester för tillfället så han har inte hunnit kolla i sina gömmor ännu antar jag.

Det var ju intressant och riva och sätta ihop by-the-book i allafall och när inget behövde bytas och allt var inom toleranserna så var det relativt enkelt och snabbt fixat.

10

Jag har en ny dämpare till 1200 34hk modellen som är till de gamla värmekamrarna om det är en sån du söker.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

11

Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte exakt vad jag söker men vad jag vet är att avgas från 13-1600 cc är för bred. Motorn i sig ser dock ut som 13-1600 modellerna dvs läst generatortorn etc vilket jag har förstått att det då ska vara 34 hk modellen.

Kan du mäta c-c måttet mellan piporna.

Angående värmekamrar så har jag bara några från en 1300 motor men de kanske inte passar eller? Jag har inte hittat några specifika värmekammare för just 34hk, däremot verkar det vara andra för 25/30 hk.

12 Senaste redigerad av Torpa (2015-07-27 17:23:26)

Värmekamrarna från 1300cc som du har ska passa men då måste du ha den nyare modellen av dämpare med plåtburkar på de övre avgasrören.
Den dämparen jag har är till de äldre värmekamrarna och utan plåtburkar på rören 60-62 tror jag det var så.
På bilden är det en sån dämpare jag har fast av annat märke och det är gamla modellen av värmekammare, bilden kommer ifrån csp.

Post's attachments

6162.jpg, 76.75 kb, 800 x 736
6162.jpg 76.75 kb, 145 downloads since 2015-07-27 

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

13

Cc mått övre skruvhål 48,5cm artikelnr 111251051L made in W-Germany så det ska vara en kvalitétsdämpare.
http://forumbilder.se/EBVEE/20150727-201144.jpg

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

14

Kul att du tog dig tid att plocka isär och kolla upp motorn. Det kommer du ha nytta av hela tiden du är inne i vw-träsket. Nu vet du vad folk snackar om och kan lätt förstå när något inte är som det skall.  Själv är alltid bästa dräng. Jag hamnade i det här träsket 1971 när vi trimmade grannfruns shoppingbil när hon jobbade två år i Afrika. Gjorde alla fel tidigt i karriären så jag har rätt så bra koll på alla fällor i motorbyggnad. Trimmade själv en 1600 utan att öppna blocket, slutade med en skuren motor efter ca 500meter. Alla är vi barn i början skillnaden är bara att vissa vill lära sig andra åker på en smäll men är snabbt uppe och åker på en till. Lycka till med motorn och har du några frågor så skriv gärna så ska jag försöka hjälpa dig så gott det går.

15

Tack. Jo jag har redan åkt på smällar bokstavligt gällande den här bilen pga av lite för dålig koll.

Första motorn jag hade slet jag av topparna av och portade och donade. Motorn var byggd av en motorrenoveringsfirma (innan jag ägde den) och var i princip okörd så bottendelen var nog OK men man läste på olika forum och i böcker och försökte se till att topparna var ok med enklast möjliga medel och sen tyckte jag att deckhöjden var för stor så jag svarvade ner cylindrarna i underkant någon tiondel.

Problemet var dock att när jag mätte detta använde jag mig av en 10 mm tjock aluminiumplatta som jag hade borrat ett hål i som hamnade ungefär i centrum av cylindern. Sen drog jag fast plattan med rätt moment och mätte och justerade längderna på cylindrarna. (GÖR INTE SÅ!!!) Inte med en aluminiumplatta i allafall. För det som hände vara att den bågnade lite och jag hade aboslut störst mått exakt där jag mätte (det såg jag efter haveriet) så i praktiken hade jag nollspel eller kanske rent av lite minusspel mellan topp och kolv. Trots allt så gick den, och den gick ganska bra också men hade väl problem med tempen bla.

Hursomhelst så skulle jag åka till en lokal strippkörning men på väg dit tyckte jag att den var orkeslös efter en stund och jag kunde ana ett knackande ljud. Pga stummonterad låda och stinger så körde jag med Peltor radiokåpor så jag hörde inte allt så bra. Jag tog av kåporna, kopplade ur och då försvann ljudet så jag varvade till lite... PANG!!!! Av en slump tittade jag i backspegeln precis och så ett eldklot komma ur bilen. Sen var det färdigkört. Ena vevstaken gick av i storänden och slog hål på blocket. En lyftare gick av också och veven blev skadad samt fläktkåpan. Synd på den motorn kan jag tycka nu i efterhand.

Så nu, 10 år senare, så försöker jag att undvika sånt  ICQ/ad

16

Då borde det vara en sån här jag ska ha http://www.classicvw.se/ljuddampare-std … ts_id/1688 (eller ett ormbo...). Värmekammarna är sönderrostade på utsidan så de fungerar bara som ersättningsrör (med kylflänsar  ICQ/ag )