1

Hej,
Eftersom jag tror det finns en del folk på detta forum som är insatta i WW2 materiell så testar jag lyckan här. Behållaren på bilden togs från en eliminierad sovjetisk tank någon gång under 1939-1944, troligen från karelska näset. Det jag undrar är från vilken tank den kommer ifrån och vad den används till. Även tacksam för tips på forum där nån kan ha kännedom om detta.

Mvh Jan

Post's attachments

image.jpg, 258.42 kb, 813 x 1473
image.jpg 258.42 kb, 120 downloads since 2015-07-27 

2

ser ut som en gammal brandspruta, man slår knoppen i toppen i något hårt för att aktivera den.

3

Hulthen skrev:

ser ut som en gammal brandspruta, man slår knoppen i toppen i något hårt för att aktivera den.

Tack för tipset, det är mycket möjligt eftersom knoppen visade sig vara rörlig. Dessutom finns ett hål på motsatt sida i förhållande till handtaget, men detta är väldigt litet i diameter (5-6mm)?.  Vad var det som orsakade trycket i dessa gamla brandsputor?

Enligt historien trodde farfars far att behållaren var fylld med diesel då det begav sig.. Så han släpade hem åbäket på permission och skulle just slå innehållet i tanken på fordson traktorn då det visade sig att den inte alls innehöll diesel utan istället en tjock grönaktig olja. Detta gick ju inte att stoppa i tanken och situationen hade tydligen varit lite snopet och komisk på samma gång ICQ/ab

Så jag vet inte, kanske kunde gamla brandsputor användas för andra ändamål också..

Post's attachments

image.jpg, 178.92 kb, 999 x 883
image.jpg 178.92 kb, 130 downloads since 2015-07-31