1 Senaste redigerad av Linus1303s (2015-06-30 13:59:27)

Har sedan en tid tillbaka en 1303s -74 som jag ska försöka få ut på vägen igen. En konstig blandning av bra och dåligt, då en tidigare ägare lagat upp den i golv mm men slarvat på delar av karossen typ reservhjulsbalja och bakre hörn och mellanplåt. Bytt skärmar och lister och sedan lackat i en knallblå kulör med dåligt underarbete. Lacken lossnar....men den går fint.
Efter att ha gjort en provkörning i hög(!) fart uppstod knepigt ljud från vänster bakhjul. Det "knakar" när bilen rullar. Jag kan inte beskriva det bättre, det är inget skrapande ljud typ från bromsar som ligger på eller malande ljud som uppstår från trötta hjullager. Då jag dels inte är bekant med VW typ1 överhuvudtaget och inte med den typen av hjullager/nav blir jag osäker på vad detta kan bero på. Är det någon som känner igen fenomenet?
Om det är hjullager, byter man då både yttre och inre eller är det något som "brukar" bli dåligt. Har sökt på forumet men inte hittat något.
Som sagt, aldrig rört en bubbla innan denna (haft 40 Saabar) så det är obruten mark för min del.....

Post's attachments

Iphone4s 005.JPG, 112.04 kb, 640 x 480
Iphone4s 005.JPG 112.04 kb, 210 downloads since 2015-06-30 

2

Intressant.. har samma ljud. Ingen aning om vad det är. Viner inte som en modernare bil med dåligt hjullager.

3

Det kan inte vara en dåliga bussningar?

4

Det är inte någon torsionslagring från bärarmen som är dålig eller slut?

http://www.vwcustomspeed.com/prodlist.a … p;kat3=531

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

5

Knaket är relaterat till att hjulet roterar. Trodde att jag dragit hjulskruvarna för dåligt och att fälgen rörde sig axiellt på trumman, men nej. Jag kan inte relatera ljudet till något annat än just rotationen.

6

Är kronmuttern dragen ordentligt?

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

7

Tror helt klart på kronmuttern... Default/hmm

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

8

Får kolla kronmuttern. Den ska väl ha ett sju helsikes moment?

9

Kolla denna tråd i vwtyp1.com: http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.p … mp;t=23445 eller sök på "Byte bakhjulslager".

Kolla om drivaxeln är glapp i s f är det troligen en eller båda drivknutarna som är slut.

Jag hade ett j*vla oväsen tills jag konstaterade att en drivknut var helt slut. Jag skrev instruktionen om hur man byter drivaxel (eller bara drivknut) och hjullager.

VW 1302 Lim. 1972

10

Hmm, jag vet inte. När den stått ett tag är det tyst, när den rullat lite knakar det. Dessutom helt nybesiktad och utan anmärkning på hjullager trots att jag påpekade oljudet. Inget glapp, rullar fint. Men det enda raka är väl att riva skiten och byta lager.....ska kolla glapp i knuten också. Eller om knuten är dåligt infettad och ljudet kommer av det.
Sen är det nästa pilsner, lång pedalväg på broms, med nyluftade bromsar. Ser att fler haft problem och blir kallsvettig.....

11

Mitt problem är iallafall löst, kronmuttern kunde jag dra ungefär ett varv på båda sidor.. Fick stå och hoppa på en förlängare på en meter för att få den dit jag ville ICQ/ab Men nu är ljudet borta.

12

Nog var det kronmuttern alltid. Den såg ut att ha suttit i många år och jag lyckades bara dra den ett hack för låspinnen, men ljudet försvann.

13

Hade samma ljud på min och det var högra inre drivknuten som gick torr.