1

Hej!

Har fått tag i en buggy som det sitter en Typ 3 motor i, hoppas det är ok att jag frågar i detta forum även fast jag inte har en "bil".

Historien lyder som följer

Förra ägaren körde buggyn i vintras och fick soppatorsk, och efter det startar den inte längre.

När jag fick hem den började jag felsöka och kom fram till att den inte fick gnista, men klantigt nog glömde jag tändningen på varvid tändspolen exploderade.

Det satt en 6 v spole på den men 12 v batteri.

Bytte till en annan spole från en Volvo 240, alltså 12v.

Det borde väl inte ha någon betydelse?

Samma fel är det iaf fortfarande, ingen gnista.

Har bytt lock och rotor, (dock köpte jag till en Typ 1 1300, eftersom de passade, kan det spela någon roll?) provade även en annan kondensator utan resultat. Har justerat brytarna.

Det som är konstigt är att med en tändprovare har jag gnista, dock svag och fladdrande.
Nöter jag länge på starten är gnistan stark i början, försvinner en sväng och fladdrar svagt igen.
Provar jag med ett stift är det inget alls.

Jag vet inte vilken motor jag har, är helt ny på Vw.

Otroligt tacksam för tips och råd för att kunna få igång motorn.

Mvh
Andreas

2

Kolla jordflätorna från batteri till bottenplatta och under vid växellåda bör det sitta en till mellan v-låda och bottenplatta.
Du kan också göra ett snabbtest, sätt en startkabel på - på batteriet och sätt andra änden direkt i motorblocket eller växellådan så att klämman får bra kontakt.
Får du gnista då så har du jordfel i flätorna.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Ok, tack för tipset! Blir att prova ikväll.

Jag försöker identifiera motorn och behöver lite hjälp. Från början var jag säker på att det var en 1300 men efter att ha dammsugit google på bilder kom jag fram till att det inte kan vara en sån.

På alla bilder jag sett sitter generatorn ovanpå blocket, nästan mitt över. På min sitter den till vänster.

Lite info:

Generatorn, en likströmmare, till vänster (sett bakifrån)

Oljefälla ovanpå (antar jag att det är)

Solexförgasare, 2 st, med ett flatstift på, står 6V på dem

Fördelare med vaccumklocka som pekar snett frammåt

Den får bränsle, har kollat pumpen, samt provat accpumparna, och det kommer en fin stråle om man pumpar dem manuellt.

Frågan återstår:

Kan jag köra med en 12v tändspole?

Varför kommer det först ''normal'' gnista, sedan ingen, sedan fladdrande svag när man kör starten länge?`

Tack för svar

/Andreas

4

Det låter som du har en typ3 motor. Om du kollar ovanpå motorn längs skarven så hittar du motornummret.
Flatstiften på förgasarna är ett värmeelement till choken koppla inte in dem på 12v då brinner elementet, du behöver konstatera vilket volttal bilen ska ha eftersom tändspolen var 6v och chokeelementen är det också så kanske resten är det med.
Kolla generatorn 7v eller 14v kolla glödlamporna.
Det finns skillnader på 6 o 12v som svänghjul 109 mot 130 kugg på 12v
Det går att köra 12v och behålla 6v start också om man inte gnor på starten allt för länge.
Typ3 och typ1 motorn är i grunden samma det är kylkåporna som är den stora skillnaden.
Typ3 motorn är egentligen ingen höjdare att ha i en buggy eftersom kyllyften tas in direkt i bakkant på motorn precis ovanför utblåset av kylluften =det blir rundgång på varmluft och motorn blir överhettad.
När typ3 motorn är monterad i rätt kaross tas kylluften genom en bälg påkopplad på intaget till karossen och luften tas ifrån under bakrutan på notch eller bakskärmarna på variant o fastback.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

5

Sen choken kan du justera så att den inte används, lossa lite på de 3 skruvarna till elementhuset vrid sen huset så att spjällen står helt öppet.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

6 Senaste redigerad av Anga (2015-07-26 15:54:11)

Tack för svar!

Blir att kolla lite ikväll.

Vill dubbelkolla att jag har köpt rätt lock, jag köpte ett LÅGT lock til VW typ 1, eftersom det var för 6 volt, och det satt ett sånt lock på den.

Kan det vara fel lock som satt/sitter monterat?

Tror inte att det är nån fara för motorn, då den sitter helt öppet. Det är alltså en buggy med rörram. Ingen kaross.

Finns ingenting elektriskt kvar annat än starten, generatorn och tändspolen (som brann).
Därav det enkla med att sätta dit en 12v spole.
Har det nån påverkan på fördelare/brytare/lock osv?

Det gnistrar mellan brytarna om jag har tändning på och vippar på dem, inte så farligt, en blå gnista. Var lika när jag tog en annan kondning från en fungerande bil.

/
Andreas

7

Det är rätt med ett lågt lock till typ3 om vi antar att det är originalfördelaren till 6v typ3 och du hade inte fått på ett lågt lock om det suttit en rotor för höga modellen.
Konding o brytare funkar på 6 o 12v.
Nja värmen blir ett problem just för att motorn sitter öppet, värmen cirkulerar runt bakom motorn när du kör och iom att typ3 tar in kylluften bakåt tar den in värmen som den just släppt ut.
En motor med typ1 kylkåpor är bättre för ett rörramsbygge eftersom kylluften åtminstone tas uppifrån en bit ifrån intag.
Men men det är starta upp den du vill göra nu.
kolla jorden med kablar som jag beskrev prova också ett stift, sätt en start kabel på gängorn o andra ändan klämmer du fast i motorn så att den jordar bra vrid på starten o kolla gnistan nu, stiften kan dö ibland.
det kan vara massor med fel som kan ligga bakom att du inte får gnista bl.a inuti fördelaren bredvid brytaren sitter en liten jordfläta de går av ibland men testa lite de grejerna jag skrivit om så får man ta det vidare sen.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

8

Fick tag i en begagnad fördelare och bytte den, kablar och stift till Bosch W8AC.

Hoppade igång på första försöket!

Går väl inte riktigt jämnt och fint, men den går iaf. Tyckte den blev svag när den blivit varm. Får fortsätta därifrån. Men nu går det iaf att provåka.

Jag kan inte säga var felet egentligen satt, den ''nya'' fördelaren såg ut som sju svåra år efter att ha legat ute, men kom i från en likadan motor och verkar vara för 12v system då locket är högre.

Kablarna var murkna, och jag satte dit universialkablar eftersom det inte fanns någon tändkabelsats hemma.

Stiften som satt i var nog nya, men helt fel, NGK B7HS.

Aja, tack för hjälpen iaf, så får vi se hur länge den går. Kanske man ska försöka hitta en motor som är bättre lämpad för detta bygge och göra sig av med motorn som sitter i.

Kan ju fortsätta i tråden ang. att den verkar bli svag och har dålig tomgång, tips på var man kan börja titta mottages gärna!

/Andreas

9

Fortsätter lite.

Väntar på nya brytare till den ''nya'' fördelaren, och i väntan på dem provade jag att sätta i den gamla igen men med nya brytare.

Finns tydligen två olika brytare och jag fick hem dem som passade den gamla fördelaren men inte den nya.

Bilen hoppade igång faktiskt med gamla fördelaren men gick ett tag bara, sedan var de nya brytarna fulla i loppor.

Den gamla fördelaren verkar vara slut med andra ord, men jag är nyfiken på vad som kan orsaka att nya brytare blir dåliga efter några minuter bara?
Allt var riktigt inställt. Motorn gick några minuter, sedan stendöd.

En sak jag funderar över är att fördelaraxeln glappar väldigt mycket upp och ner, kan det orsaka dessa problem?

Motorn gick iaf med den nya fördelaren, så jag ska sätta i den igen när nya brytarna kommit. Dock så gick den inte riktigt bra som sagt, tvekar vid gaspådrag, kvammnar, dålig tomgång, liksom hoppar vid belastning (ute på vägen och man ger på gas)

Var kan man börja titta?

Sedan hoppar ettan ur vid gaspådrag, har läst att lådan är slut i så fall, stämmer det?

Tacksam för svar

/
Andreas