1

Vi är ute på årets buss-semester (Finland) och ett otrevligt fel har dykt upp sedan förra säsongen: inom 5 minuter efter kallstart så tvärdör motorn. Detta har i stort sett inträffat varje gång sedan vi lämnade Sverige. Efter stoppen så är den svår att få igång igen, men efter någon minut så går det. Det har blivit 1-3 stopp efter varje kallstart, men efter 5-10 minuter funkar den som vanligt och vi kan rulla många mil utan problem.

Kan det vara bensinpumpen som strular och att den därför går bra de första minuterna när det fortfarande finns bensin i systemet?

Buss: 2.0 l Luftkyld T3, 1981, CU-motor

Uppslag mottages tacksamt!

2

Om den rullar många mil utan problem efter att du väl fått igång den så lär inte pumpen vara helt död i alla fall.
Bränsleproblem, glappkontakt, brunnen tändspole, brunnen kondensator, dålig fördelare, kan vara vad som helst förutom döda kaniner och popcorn. Typ.

Var i Finland är ni? Finns duktiga fixare i skogarna som säkert kan hjälpa er.

3 Senaste redigerad av uggel (2015-07-23 19:06:24)

Tack för svar. Jo, inser att det är svårdiagnosticerat. Fick ett tips om att det kan vara fukt i botten på fördelaren som förångas efter några minuters körning och orsakar överslag, för att sedan torka upp igen när den gått ett tag. Låter rimligt i mina öron, men jag är långt ifrån någon proffsmek...

Är i centrala Helsingfors nu så skogsfixare är det nog ont om! ICQ/ab

4

Nejdå, Oberslachter finns 1 timme norr om Helsingfors så om du ringer dem så kan du få den hjälp du behöver. Och även om de inte kan ta det så vet de säkert vart du kan vända dig på närmare håll.
+358 44 2110000

Prova att torka rent fördelarlocket och putsa upp kontaktytorna i både locket och på fördelaren. Det är värt ett försök.

5 Senaste redigerad av uggel (2015-07-24 21:09:45)

Bra tips! Hade ingen möjlighet att ta oss till Oberslachter idag, men förhoppningsvis har de öppet imorgon.

Har nu kört 5-56 i fördelarlock, rotor och tändkablar för att torka ur ev. fukt. Har även filat på rotor och gjort rent, den var väldigt rostig. Får se om det hjälper imorgon (står på camping och kan inte provköra nu på kvällen).

När jag kollade runt så stötte jag på en annan sak som jag inte vet om det kan påverka: från basen till den vänstra förgasaren går det ut en kort slangstump åt vänster som inte satt ihop med metallröret som går upp och framåt i bussen. Vad är det?! Tog en bild men den är för stor för att ladda upp tydligen.

Som om det inte vore nog med problem så har bromsen blivit väldigt "hård" efter en kraftig inbromsning i brant backe. Det är även sämre bromsverkan. Har hissat upp alla hjul men ingen broms ligger på. Är det servot som pajat?

6

Ha ha ha! Jag kan sätta en hamburgare på att din slang som har hoppat ur är vakuumslangen till bromsservot! ICQ/ag
Stoppa du dit den igen så lär det bromsa bra igen.

7

Kan du ge dig på! Mailar en digital burgare, även om jag inte satte emot ICQ/ab

Efter att hårtorken fick jobba hårt imorse så verkar den må bättre idag. Förhoppningsvis rullar vi hela vägen hem till Dalarna.