1

Skall till att köpa däck till bilen.
145-15" fram och 165-15" bak (80-profil).
Däckonline har ju bara ett 145-15" däck att välja på, Nankang.
Har hört både ris och ros om Nankang. Billiga visst, med hur är det med kvaliteten?
Bara för att ett däck är svart och runt betyder det ju inte att det fungerar lika bra som ett motsvarande från mer kända tillverkare när man börjar provocera det (undanmanöver eller panikinbromsning).

I andra änden av skalan har vi ju Michelins klassiska 145:or som kan köpas via Bribos och detta är ju säkra kort, men ack så dyra. Man får får ju för böveln nästan 4st Nankang för samma pengar som ett Michelin!

Finns det andra tillverkare av 145:or som kanske ligger lite mer mitt emellan pris- och kvalitetsmässigt? Har sökt på nätet och via lokala däckgubben, men gått bet.

Toyo hade förr såväl 145:or som 165:or, men det smalaste de säljer nu verkar vara 155:or.

Hilfe!

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2 Senaste redigerad av Bajen (2011-06-22 22:26:54)

Jag har 145 fram på bilen.
Inte en aning om profilen.
Men de är ett par hankook (eller vad de heter)
Ser bra å respekt ingivande ut.
Men vet inte hur dom är efter ett tag.

Edit:
Men jag kanske missuppfattade dig att du skulle ha 80 fram oxå?
För de är inte mina

3

Bajen skrev:

Jag har 145 fram på bilen.
Inte en aning om profilen.
Men de är ett par hankook (eller vad de heter)
Ser bra å respekt ingivande ut.
Men vet inte hur dom är efter ett tag.

Edit:
Men jag kanske missuppfattade dig att du skulle ha 80 fram oxå?
För de är inte mina

Det är standardprofil (80) runt om som jag söker.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

4

http://www.ecas2cvparts.co.uk/tyre-mich … -1096.html

5

Blir inte 80 prifilen jäkligt hög. JAg vill med montera på 145or och letar efter 70 i profil. Firestone finns men är ju så dyra att man baxnar.

6

Jag har 145/80 på min notch fram Nankang. Funkar kalas ICQ/ab Åker ju inte så mkt/år, så ja tycker billiga däck duger.

7

Peter S skrev:

Skall till att köpa däck till bilen.
145-15" fram och 165-15" bak (80-profil).
Däckonline har ju bara ett 145-15" däck att välja på, Nankang.
Har hört både ris och ros om Nankang. Billiga visst, med hur är det med kvaliteten?
Bara för att ett däck är svart och runt betyder det ju inte att det fungerar lika bra som ett motsvarande från mer kända tillverkare när man börjar provocera det (undanmanöver eller panikinbromsning).

I andra änden av skalan har vi ju Michelins klassiska 145:or som kan köpas via Bribos och detta är ju säkra kort, men ack så dyra. Man får får ju för böveln nästan 4st Nankang för samma pengar som ett Michelin!

Finns det andra tillverkare av 145:or som kanske ligger lite mer mitt emellan pris- och kvalitetsmässigt? Har sökt på nätet och via lokala däckgubben, men gått bet.

Toyo hade förr såväl 145:or som 165:or, men det smalaste de säljer nu verkar vara 155:or.

Hilfe!

Ska provcera, göra undanmanövrar och panikbromsa med mycket högre hastighet än 80-100km/h som bubblorna oftast gör bör du nog satsa på bredare fram hjul med mer bromsyta..
Har kört på dom billigaste däcken jag hittat på internet senaste 10 åren på alla mina bilar och aldrig haft problem och en o annan älg har man väjt för..

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

8

putte skrev:

Ska provcera, göra undanmanövrar och panikbromsa med mycket högre hastighet än 80-100km/h som bubblorna oftast gör bör du nog satsa på bredare fram hjul med mer bromsyta..
Har kört på dom billigaste däcken jag hittat på internet senaste 10 åren på alla mina bilar och aldrig haft problem och en o annan älg har man väjt för..

Nä, man kör sällan olagligt fort med bilen, så det är kanske inget större problem.
Det skall, handen på hjärtat, erkännas att det även känns lite fel att montera Kinesdäck på ögonstenen. Är lite nojjig när det gäller sådana detaljer.
Det skall liksom vara Michelin, Firestone eller något liknande klassiskt fabrikat på däcken, men någonstans går ju en gräns för vad som känns motiverbart prismässigt.

När det gäller 80-profil så är jag väl lite konservativ. Jag tycker att däcket skall fylla ut hjulhuset, något ett lågprofildäck sällan gör. Man kan åka lågt i alla fall.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

9

Tack för tipset!
Det blir dock samma pengar som att köpa dem hos Bribos (http://www.bribos.com/).
Han har dessutom fått in en laddning Michelin 145 XZX precis.
Problemet är att han har slut på motsvarande 165:or  ICQ/ac

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

10

Peter S skrev:

Tack för tipset!
Det blir dock samma pengar som att köpa dem hos Bribos (http://www.bribos.com/).
Han har dessutom fått in en laddning Michelin 145 XZX precis.
Problemet är att han har slut på motsvarande 165:or  ICQ/ac

Är det 70 höga i profilen? Vad skulle han ha för de?

11 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-06-26 10:13:43)

Mohawk skrev:
Peter S skrev:

Tack för tipset!
Det blir dock samma pengar som att köpa dem hos Bribos (http://www.bribos.com/).
Han har dessutom fått in en laddning Michelin 145 XZX precis.
Problemet är att han har slut på motsvarande 165:or  ICQ/ac

Är det 70 höga i profilen? Vad skulle han ha för de?

HEJ Jonas
Om det är några problem så ring på akuttelefonen ICQ/af  (Vi har en däck kung här ICQ/ab  )
Ni kan snacka däck på bug in
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

http://www.longstonetyres.co.uk/page/14 … 20XZX.html
http://www.longstonetyres.co.uk/page/16 … 20XZX.html
ICQ/ab

13

Mohawk skrev:
Peter S skrev:

Tack för tipset!
Det blir dock samma pengar som att köpa dem hos Bribos (http://www.bribos.com/).
Han har dessutom fått in en laddning Michelin 145 XZX precis.
Problemet är att han har slut på motsvarande 165:or  ICQ/ac

Är det 70 höga i profilen? Vad skulle han ha för de?

Det är 80-profil på dessa däck.

Lokala gummigubben (som kan ta hem från Bribos för samma pengar) skulle ha 1500:-/st för dem monterade och klara.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

14 Senaste redigerad av Rejkfantasten (2011-07-02 10:20:44)

Är det inte sämre gummi i Firestone F-560, Nankang m.fl (torkar fort)? Då kanske priset på Michelin inte är så farligt i det långa loppet. XZX greppar dessutom rätt bra, t.o.m på snö ICQ/ab .

15

Jag har  kört på firestone f-560 på några bilar och har aldrig upplevt att dom skulle torka fortare än andra däck...
Dock prövade jag Toyo på en av ghiorna..... Oj oj vilka hala däck. Då var det 135/70-15....

16

Såg ett påståendet (http://www.ecas2cvparts.co.uk/tyre-mich … -1096.html) om att Firestone F-560 skulle vara sämre nu sedan de lade tillverkningen i Mexico.

Hos Bribos är prisskillnaden ganska stor. Ett Firestone 145-15 kostar ca 1000:-/st och motsvarande Michelin 1400:-/st.

Suck, vill inte verka snål, men när man får betala nästan 6000:- för Michelin och runt 4000:- för Firestone (plus montering) jämfört med under 2000:- för kinesdäcken så lutar det faktiskt åt de sistnämnda i nuläget ICQ/ac

Dessutom så har Bribos som sagt inga 165:or hemma och inga Firestone alls, så vill man åka i sommar, får man vackert köpa dem någon annanstans.

Någon som har erfarenhet av att handla däck på http://www.longstonetyres.co.uk?
Priserna är ju betydligt lägre än hos Bribos.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

17

Varför så smalt bak? Själv tycker jag inte det ser bra ut på en typ1.
Bör vara minst 205/70-15, men gärna 215/65-15  ICQ/ab

http://i160.photobucket.com/albums/t192/Splitdog51/191.jpg

18

rogga skrev:

Varför så smalt bak? Själv tycker jag inte det ser bra ut på en typ1.
Bör vara minst 205/70-15, men gärna 215/65-15  ICQ/ab

http://i160.photobucket.com/albums/t192/Splitdog51/191.jpg

Därför att jag har 4,5" fälg runt om och bilen är inte en typ 1.
Bilen är en typ 3 Variant och på en sådan vill man ha fälgar med stort ET för att att hjulen skall sitta snyggt.
Har varit sugen på BBT's sprintstar länge, och köpte precis ett set.

Hade tänkt köra med 4,5" ET34 fram och 5,5" ET34 bak, men tyvärr fanns det inga 5,5" med ET34 kvar, så det fick bli även 4,5" ET34 bak. Behöver inte vara någon nackdel då yttre fälgkant hamnar ännu längre in än på 5,5 diton. Visst skulle jag kunnat bygga om till korta drivaxlar, men det finns det ingen tid till som det är just nu.

Var därför inne på att köra 145:or fram och 165:or bak för att få lite "rubber rake" utan att det ser för illa ut på fälgarna. Tror inte att man bör köra med bredare däck på en såpass smal fälg.

Vet om ett set nya 155:or (Vredstein) som ligger. Frågan är hur knasigt det ser ut med lika dimension fram och bak på en stukad Variant  Default/hmm

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

19 Senaste redigerad av rogga (2011-07-04 10:55:10)

Helt rätt.... Jag hade 165 bak på ghian. och 135/70 fram... lite för lågt..

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/214709.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/214708.jpg