1

Hur het olja kan man köra med? Har en ny Hans Landeliusbyggd motor med all tänkbar balansering och kylning, men min mätare (Biltema) visar att den rusar upp i 120 grader och lite till ganska omgående när man kör på. Misstänker dock att mätaren visar fel. Tror det är en VDO givare, men jag har beställt både givare och mätare från VDO för att vara på säkra sidan.

Men åter till min fråga. Hur varm kan motorn gå innan det är farligt för den?

/Jesper

PS: Hur troligt är det att termostaten till fläkten på kylaren är paj? Sprillans från CSP och ordentligt installerad. Tror den ska gå på vid 70 grader men går inte på när visaren visar 120+.... Har även kopplat på ström till fläkten från vanligt strömbrytare, men även med fläkten på (Stora Empikylaren med tillhörande fläkt) visar oljetempmätaren på att motorn blir 120grader+. Kan tillägga att jag inte pressar motorn ett dugg.

2

Frågan är om din givare och mätare matchar varandra. Har de samma temperaturområde och matchar dess resistans varandra?

Hur är oljekylaren kopplad? Har du originalkylaren kvar?

Är det risk för återcirkulation av luften runt kylaren?

Är det tätt i motorrummet?

Var sitter oljekylaren?

Oljan ska helst inte överstiga 80 grader enligt JPM, sen börjar det hända saker med blocket, runt 100 har du stor risk för sprickor i topparna.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Oljetemp  80 grader låter lågt.min ligger på 90 -95 grader  vid lugn körning
Och 100 grader vid insprerad körning

4

Jag har bestllt en vdo-mätare och givare som ska matcha varandra, det är abdsolut inte säkert mina gör det, men båda min kommer från en motor som funkade fint med dessa (enligt den motorns ägare). Ska dock byta för att vara säker.

Kylaren ovanför/bevid växellådan, ca 5 cm från plåten, med fläkten under kylaren inkopplad på sug. Hydralslang fullfödes från motor och via oljefilter och termostat. Hydralpressart och vettigt draget allt enligt Hasse Ls instruktioner.

Orginalkylaren kvar.

Måhända risk för återcirkulation av varmluft runt kylaren, har ingen koll på detta men försökt hålla så fritt som möjligt?

Motorrummet absolut inte helt tätt, saknar gummilister. Detta står först på tur att sätta dit och verkligen vara noggrann med att det blir helt tätt!!!!!!!!

På the samba hävdade några i en megalång tråd att oljan absolut bör ligga över hundra grader för att funka bra, men absolut inte över 130...????

Som sagt, täta motorrummet och byta mätare/givare... finns mer att göra???

/Jesper

5

Man kommer lätt upp i 120 grader även med en originalmotor om man har tung gasfot, men det är bra om man kan hålla tempen betydligt lägre.

6

Jesper B skrev:

Motorrummet absolut inte helt tätt, saknar gummilister. Detta står först på tur att sätta dit och verkligen vara noggrann med att det blir helt tätt!!!!!!!!

Ja här har du med all säkerhet orsaken till dina problem, var detta oxå enligt Hasses instruktioner? Personligen skulle jag inte åka en meter med ett motrorrum som saknar gummilister. En motor kyls inte så bra med varm luft.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Satte på gummilister, och tätade varenda lilla hål och glipa på och mellan alla kylplåtar mm. Kändes som mätaren stannade på lägre temperaturer... i vart fall först. Sedan när jag låg i 90 knyck på motorväg segade tempen upp till lite över 120 grader. Då saktade jag in till 70 och svängde av. Motorn är stark och kräver inte mycket gas för att få upp bussen i 90, har en latebaylåda från en -78a så det varvar inte speciellt mycket. Hoppas fortfarande på att mätaren har fel (ska byta både mätare och givare så fort jag får de beställda VDO).

Motorn går väl lite så där orent också. Ska på rullande landsväg så fort de öppnar efter semestern. Om förgasarna inte är optimalt ställda borde det väl kunna ge högre värme?

En till grej. De undre kylplåtarna, de som sitter i höjd med blockets botten under cylindrar och toppar, de saknas. Har tagit för givet att det skulle vara så eftersom alla andra satt på när jag hämtade motorn hos Hasse L. Har messat honom och frågat men inte fått svar än. Vad säger ni andra: Ska jag ha dessa på eller inte. Kan tillägga att jag kör utan värmekammare och ersättningsrören har tjockt med avgasbandage lindat på sig (enligt Hasses instruktioner). Ska jag skruva på ett par "bottenplåtar"?

8

De plåtarna måste du ha,  och original värmekammare tillsammans med plåtarna hjälper till att leda bort kylluften bakåt.
Har du någon termostat på högersidan under cylindrarna? Den kräver också att du har plåten på under annars blir termostaten fartvindskyld och då öppnar inte spjällen i fläktkåpan.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

9

Både mager blandning och felinställd tändning ger för hög temperatur och det är stor skillnad på rätt och fel här.

Du har med andra ord minst två kardinalfel här.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

OK, hade ett långt samtal med Hasse Landelius idag. Trevligare och vwmotorkunnigare människa får man leta länge efter. Hur som helst så förklarade han att de understa kylplåtarna enbart behövs om man har späll och den mekaniska termostaten, vilket jag inte har. Att motorn går orent kom vi fram till sannolikt beror på att jag körde för högt bensintryck i början och att något eller några stift "dött". Dessutom fick jag lite alla möjliga tips på hur jag kan diagnostisera motorn. Allt från att känna på värmen på rören från cylindrarna till att spruta lite stargas under topparna, att ta en slang och lyssna i förgasara osv. Hösgst troligt att jag bör byta min biltemamätarer då Hasse anväde en vdo när han körde in och ställde in motorn i sin bänk och den visade aldrig över 95grader. Nu går den ju orent (troligen pga stiften), men den går direkt upp till över 90 grader även på tomgång. Således: Nya stift (självklart kolla färgen samtidigt och om alla visar på för magert så blir det till att byta till en storlek större nålar) och få hem den där vdo-mätaren. Också en rullande landsväg på det!

Vill även passa på och tacka för alla tips här, då jag helt klart saknar en massa kompetens som finns här. Men kul som 17 är det att lära sig mer!

11

Om du kört för högt soppa tryck så kolla /lukta på oljan så du inte tryckt ner bensin i oljan.Vid minsta misstanke om att du spett ut oljan med massa bensin skulle iallafall jag bita i det sura o byta oljan.Hoppas det ordnar sig

12

Jesper B skrev:

"självklart kolla färgen samtidigt och om alla visar på för magert så blir det till att byta till en storlek större nålar "

Nä inte större nålar men större munstycken, vilka beror på vilket varvtal den går magert på, upp till ca 3000 så är det lågfart, mellan 3 och 5000 huvud och över det luft.

Jesper B skrev:

"Också en rullande landsväg på det!"

Då är det ju stor risk att du får byta munstyckena en gång till för det är ju det som en körning i huvudsak går ut på.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13 Senaste redigerad av Jesper B (2015-07-24 13:28:26)

Svwerker, tack för att du korrigerar mig! Menar nog munstycken, är inte så haj på detta (som du ju både märkt och påtalat). Enligt Hans Landelius så ska jag byta munstycken (tror de heter 0,50, eller om de hette 50 som titter i) till en storlek större som jag fick med (som då heter 0,55 eller 55). Tror  han kallade dessa munstycken "tomgångsmunstycken" dvs borde ju vara lågfart. Oavsett visade han mig var de sitter när jag hämtade motorn. Detta råd fick jag efter att vi pratat rätt länge och jag beksrivit hur motorn beter sig i detalj. Visst är det onödigt att göra om jag ändå ska in på rullande landsväg, men tar ju inte många minuter och den rekommenderade rullande landsvägen är semesterstängd, så varför inte prova?

Stort tack för att du så "rakt" förmedlar din stora kompetens och ger finfina råd!

14

Ja om du har munstycken så är det ju bara att prova. Jag vet att många kallar dem för tomgång men med tanke på att de jobbar upp till 3000 så är det en väldigt hög tomgång.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

15

Svwerker skrev:

Jag vet att många kallar dem för tomgång men med tanke på att de jobbar upp till 3000 så är det en väldigt hög tomgång.  Default/lol

Att kalla dem för "lågfart" är väl egentligen lika fel då det ju alldeles beror på vilken växel man har i.  ICQ/ab

Kommer inte uttrycket "tomgångsmunstycke" från engelskans "idle jet"?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't