Även om den glödgar i 30 sek så behöver du inte vänta så länge. Du kan starta efter fem om du vill så länge det inte är kallt.
Ja, du kommer åt avgasgrenen underifrån. Men jag vet inte om du får bort den enkelt.
Diesel funkar inte som bensin, den snurrar alltid på ett konstant överskott av luft så din teori om för mycket soppa stämmer inte. Mer soppa betyder högre varvtal, inte konstigare än så. Jag gissar på att din timing står helt fel och du behöver kontrollera den. När byttes kamremmen senast?
Reglaget är en "choke" som avancerar timingen när motorn är kall och den ska du bara ha utdragen så länge motorn är just kall, sen ska den in. Har vajern hoppat av eller gått sönder kan det vara anledningen till att din motor inte går bra också, men det ska inte märkas jättemycket på varvtal eller tomgång. Kolla att den funkar och att timing-reglaget på pumpen rör sig när du flyttar knoppen i hytten. En annan sak du kan testa är att om motorn är kall och du har reglaget intryckt så kommer motorn att ryka rätt ordentligt tills den blir varm, men så fort du drar ut den ska röken försvinna eller drastiskt minska.
Skruva loss givaren som sitter i expansionskärlet och gör rent den med lite papper. Den funkar inte när den blir smutsig och en avtorkning brukar funka.