1 Senaste redigerad av Fats (2015-07-16 07:55:58)

Fixar lite med dieseln men behöver hjälp då jag ej har full koll på dessa..

1. Glödgar ca 30 sek innan start, är detta normal tid?

2. Kommer jag åt grenrör om jag plockar bort plåtarna under eller måste motorn ur? (har en liten spricka att fixa).

3. Den startar lätt och går bra, men när den blivit varm blir tomgången hög och varvar inte riktigt ur.
    Känns som den får för mycket soppa då.
    Nån kallstartsventil eller likn? Inget händer när jag drar in/ut reglaget bredvid ratten (som ser ut som en choke).

4. Vattentempmätaren fungerar, men lampan blinkar hela tiden. Idéer?

2

Vi har haft gamla dieselbilar som det har dröjt så mycket för lampan att slockna.

Vattenlampan blinkar när det är låg vatten nivå på bensinaren, samma sak för din antar jag? fyll på med vätska

3 Senaste redigerad av Fats (2015-07-16 22:51:08)

Abdullah skrev:

Vi har haft gamla dieselbilar som det har dröjt så mycket för lampan att slockna.

Vattenlampan blinkar när det är låg vatten nivå på bensinaren, samma sak för din antar jag? fyll på med vätska

Vätska finns, sitter en givare på behållaren som jag antar ska varna för låg nivå, förmodligen den.

Ska ta bort motorplåtarna imorgon och leta grenrör

Ingen med nån teori ang kallstartsventil och reglaget bredvid ratten?

4 Senaste redigerad av svenne duva (2015-07-17 00:05:48)

Även om den glödgar i 30 sek så behöver du inte vänta så länge. Du kan starta efter fem om du vill så länge det inte är kallt.

Ja, du kommer åt avgasgrenen underifrån. Men jag vet inte om du får bort den enkelt.

Diesel funkar inte som bensin, den snurrar alltid på ett konstant överskott av luft så din teori om för mycket soppa stämmer inte. Mer soppa betyder högre varvtal, inte konstigare än så. Jag gissar på att din timing står helt fel och du behöver kontrollera den. När byttes kamremmen senast?
Reglaget är en "choke" som avancerar timingen när motorn är kall och den ska du bara ha utdragen så länge motorn är just kall, sen ska den in. Har vajern hoppat av eller gått sönder kan det vara anledningen till att din motor inte går bra också, men det ska inte märkas jättemycket på varvtal eller tomgång. Kolla att den funkar och att timing-reglaget på pumpen rör sig när du flyttar knoppen i hytten. En annan sak du kan testa är att om motorn är kall och du har reglaget intryckt så kommer motorn att ryka rätt ordentligt tills den blir varm, men så fort du drar ut den ska röken försvinna eller drastiskt minska.

Skruva loss givaren som sitter i expansionskärlet och gör rent den med lite papper. Den funkar inte när den blir smutsig och en avtorkning brukar funka.