1

Ja nu är det ju ingen VW jag mekar i utan farsans Volvo PV Sport men jag hoppas att det är okej !?

Stereon som han hade var dålig så vi bestämde oss att ta en bättre begagnad cd/radio och
slänga in i handfacket... det sitter en omvandlare från 6 - 12 volt men jag märkte rätt snart
att det orkade inte driva denna stereo.. höjde man över en viss volym så klippte strömmen..
orkade inte ens starta upp en skiva...

Så till min fråga.... finns det nyproducerade 6 volts bilstereos ?

Tacksam för snabba tips då de ska iväg på resa på tisdag nästa vecka.

mvh/
Andy

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

2

Jag känner inte till om det finns nyproducerade för 6volt, men jag vet att det finns kraftigare omvandlare som klarar av att försörja en modern stereo av normala mått mätt. Om du är skall ha en monsterstereo med en massa megawatt ut i högtalarna är det lämpligare att bygga om elsystemet till 12 volt.
Jag har ingen stenkoll på marknaden, men vet att Voltcraft vanligen tillverkar bra grejer till hyfsat pris, och jag vet att Conrads levererar snabbt, men att deras hemsida är helkass med en del fel och heltaskig översättning, men om man vet exakt vad man vill ha är det inga problem, returer och reklammationer är dom också bra med...

Men här är en omvandlare som ger 10,5 A, och det räcker till en kraftfull stereo av standradryp.
http://www.conrad.se/Biln%E4tadapter-DC … ;pi=518108

Med litet sökning på nätet kanske du hitttar bättre och billigare.
Använd sökord som "converter", "dc-dc converter" "6-12 volt converter" etc.

Good luck!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Tack för bra svar Björn J !

Det är en stereo på 4x51W så det är väl lita ampere antar jag ?
Är ingen hejare på detta med el i bil och stereo.. men kanske den är lite väl kraftig för den omvandlaren som farsan har i PV´n.
Det är inga monsterhögtalare som ska drivas.. 2st relativt små element som frontsystem enbart.
Ska kika runt lite på nätet så får vi se om det löser sig..

mvh/
Andy

4

Jag säger väl ungefär som Roy i Macken sade, -Är farsan hörselskadad..?
Eller så kanske han blir det om han lyssnar på Status Quo eller vad nu farsor lyssnar på i gamla PV på 2x 51W.
Jag tycker du skall sätta in en "Radiola" eller vad man nu på Hisingen hade som originalutrustning, så att Farsgubben kan lyssna på "Sveriges Bilradio" med C.G Hammarlund... tror jag han hette...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Haha nja han hör bra.. men den gamla stereon funkade inte så bra...
men kan ju ha å göra med samma fel.. att den vela ha mer ström än va den fick...
och det va en "gammal" stereo som passar i PV´n..  ICQ/ab
Får nog forska hur vi ska göra.... men vi har kommit på en enkel tillfällig lösning till deras resa....
de får helt enkelt ta med ett 12v batteri och dra upp till stereon.. håller väl ett tag i normal volym..
sen får dom ladda batteriet där de stannar över natten när de ska på roadtrip ner till Gotland ICQ/ab
Så fick det bli  ICQ/ad