Hej
Som sagt .. bussen laddar inte.. har bytt laddregulatorn.. men laddlampan bara lyser.
Har mätt upp 12.18v på batteriet.
Är de nån som har nått tipps.. eller måste man byte hela generatorn??
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » Bay panel 75 laddar inte
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hej
Som sagt .. bussen laddar inte.. har bytt laddregulatorn.. men laddlampan bara lyser.
Har mätt upp 12.18v på batteriet.
Är de nån som har nått tipps.. eller måste man byte hela generatorn??
Kolla att du kopplat rätt.
Kolla att godset i regulatorn är ordentligt jordat i karossen.
Mät på den stora anslutningen B+ och se om du har någon spänning där när motorn går.
Du kan också mäte med voltmeter direkt över plus och minus direkt på batteriet och se om det är någon skillnad när motorn är avstängd eller när den går.
Det finns kol som löper över en släpring i generatorn, du når dessa genom att skruva loss plastgrejen med de tre flatstiftsanslutningaren (nu tänker jag typ1, det kan hända att den generator ser annorlunda ut) där inunder finns två kol som kan vara utslitna. Nya är billiga men kan var litet trixiga att få på plats och måste lödas.
Jag har mätt å fixat å prövat.. ingen rätsida
hur ska den va kopplad??... har tre sladdar... en grov röd.. till + på genratorn... en blå
-till flatstiftet på laddregulatorn... sen en svart som satt på samma som den röda... men ska
den sitta där??
Hur är skicket på kolen?
Hmmm. Vi pratar väl om en växelströmsgenerator??
Funderar, du skall väl sammantaget ha fyra anslutningar. En stor med en skruv, B+, samt tre med flatstift, DF, D+ och D-.
De tre senare skall gå någorlunda parallellt till tre anslutningar med samma namn på regulatorn.
B+ (röd, 4mm2) slingrar sig iväg till inkommande anslutning på startmotorns solenoid (iallafall på typ1) och där har den ju förbindelse med plus på batteriet via den jättetjocka pluskabeln.
Jag skall se om jag hittar min skiss...
Det kan förekomma en jordkabel också, oftast brun.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » Bay panel 75 laddar inte
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.