1

Har idag haft en elektriker över och äntligen fått igång kompressorn jag köpte föra vintern. Men nu med en ordentlig kompressor vill jag ha en tät ledningsdragning. Och det jag hittills använt är slang med slangklämmor och det duger inte så jag är inne på pressade/gängade kopplingar istället för klämmor.

I min enkla värld tedde det sig billigast och enklast med kopparrör och presskopplingar, men efter att ha läst lite på nätet ser jag att det finns en uppsjö olika alternativ varav olika personer förespråkar olika lösningar.

Vilken lösning förespråkas och varför? Vilka specialverktyg behövs för dragningen och var köper man dessa grejer?

Det blir ingen extremt lång dragning och kanske bara någon enstaka förgrening, men lite böjar och längder kommer nog behövas ändå. Får uppfattningen att R15 (halvtum) kan vara en lämplig dimension för detta projekt. Har slangvinda, men dragningen är inne i garaget och fram till vindan.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Till pressdelar behöver du en pressmaskin som är svindyr om du inte kan få låna en. Annars kan du ju dra ihop kopparrören med klämringskopplingar, typ Vatette. Blir dock ganska dyrt med on kopparrörsdragning och kopplingar. Hade jag vart du hade jag dragit polytenslang (PEM) och använt PRK kopplingar till detta. Ganska svårt att få den rak, men många klammer så brukar det se snyggt ut. Mvh rörmokaren ICQ/ad

Baywindow 2.0 -76 campinginredd
Vw T3 Buss -89 Coach

3

Hej Kee
Jag har dragit min verkstad i vinter och jag hade också många tankar om vilket system som skulle väljas. Jag valde dock 12 mm PEM rör/slang från Swedol och satte detta med vanliga elklammer, 150-200mm c/c beroende på var och synlighet. Blev mycket bra tyckte jag. Jag har stor verkstad och använt 150 m rör och massor med uttag, finns en länk här någonstans som jag skrivit om det.

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=31229

En viktig sak tycker jag, kranar som kan stänga av på lite olika platser och framförallt en vid kompressorn så att man har tryck där och inte läcker i verkstaden och på det sättet kan starta kompressorn när man inte är där, överhettning = brandrisk

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

4

Inte direkt rördragning, men jag har elektrisk kopplat kompressorn så att den blir strömlös då man släcker ljuset, det behövdes bara en relativt billig kontaktor.
Många nätter har jag nämligen vaknat av att kompressorn startar...
Likaså bandsåg och andra maskiner är kopplade på liknande sätt.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5 Senaste redigerad av kee (2015-07-02 14:03:26)

PRK och PEM var det. PRK-kopplingarnas undre storlek verkar vara 16 mm. Är det Swedol som är billigast/bäst på detta?

Filip: Hur kom du fram till just 12mm? Jag hade tänkt satsa på 16, men det är kanske onödigt?

Jag brukar slå av kompressorn helt när den inte används, även om jag är i huset. Men speciellt viktigt är det ju när jag åker hem igen eftersom jag inte bor här. Har tänkt montera en huvudströmbrytare i närheten av uttaget. Själva kompressorn ska byggas in bakom en ljudisolerad och ventilerad vägg hade jag tänkt.

6

Kollade lite snabbt på Swedols hemsida nu och de saluför även slang kallad PA-rör/slang men där är övre gränsen 10 mm invändigt och det känns spontant lite tunt om man ska köra mer luftkrävande maskiner. Tankar kring detta?

7

Filip: Hur kom du fram till just 12mm? Jag hade tänkt satsa på 16, men det är kanske onödigt?

16 mm känns väldigt mycket tycker jag för en enmans verkstad. Har för mig att I en bilverkstad att man där använder 25 mm rör på väggarna och sen går ner med 12 mm till maskinerna. Jag plockade ner rör från en verkstad för en tid sen och där var det monterat så.

För min del använder jag med 12 mm slang från Swedol, dels billigare än kopparrör och enklare att montera tyckte jag. Sen testa jag mycket via en verkstad som hade 12 mm rör och 8 mm slangar, vilket tryck de hade I slutet och hur de jobbade och utifrån det tog jag mitt beslut.

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

8

Jo jag har nog reviderat min tanke om rörens dimension, min slangvinda är ju som sagt 3/8 och det är ju runt 10mm, så det kanske är lagom? För närvarande fungerar den dragna slangen bra och verkar inte läcka nämnvärt, men såsmåningom ska jag nog dra nytt ändå.