Vad har ni för erfarenhet av däck? Rekomendationer...
Söker orginal däck till -64 med 15" fälgar.
Vem köper man enklast och billigast av i Sverige?
Så länge nån lider av att jag lever så ska jag härda ut... /Pilten, Mora by
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ2: Splitbuss » Däcksdimesion och fabrikat till -64
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Vad har ni för erfarenhet av däck? Rekomendationer...
Söker orginal däck till -64 med 15" fälgar.
Vem köper man enklast och billigast av i Sverige?
Du ska väl ha 6.40x15 diagonaler.
Det är väl bara Bribos i Eskilstuna samt Kent Hortlund http://kent.hortlund.se/ som är enklast, men det kostar ju en del förstås.
Jag tog en offert av Hortlund i våras på 4st Firestone 6.40x15 och det skulle kosta 8000 inkl frakt.
Eftersom prisskillnaden mellan lågprisdäcket Exelcior (indien) och andra märkesdäck typ firestone är så liten så skulle jag lätt välja firestone!
Dels så är det slanglöst och det är helt klart bättre balans på däcket om man jämför.
Hur är det med spårkänslighet, diagonaler sägs enligt gammalt vara känsligare på spåriga vägar.
Fungerar dom tillfredställande ändå?
Annars vad är motsvarande dimesion i radialdäck?
http://www.bribos.com/intra_modul_webbu … &xid=7
Firestone känns ju annars helt rätt. Men är lite tveksam till vit däcksida som verkade vara enda alternativet...
är dom inte svarta på ena sidan och vit rand andra??
64 har väl 14" original, eller har jag missat ngt nu?
Nejdå Kee, men nån annan kan ju ha missat nåt...
Helt rätt båda två, men min luriga buss sitter det 15 tum på.
Varför, ingen aning. Kanske beställd så av kund av nån anledning.
Fälgarna har garanterat setat där sen tidigt -70 tal, med snobbringar och allt
Ska ringa och kolla det där med däcksida imorn, vore trevligt om dom var vändbara.
Jag har några mil bakom mig med radialdäck nu och kan bara konstatera att de inte är sååå spårkänsliga som folk påstår. Visst är det skillnad på en modern vagn såklart! Men chassiet på dessa gamla vagnar är ganska "långsamma" om man kan utrycka sig så?
Skillnaden i komfort är väldigt stor skulle jag vilja påstå och att åka på grusväg med diagonaldäck är väldigt behagligt om man jämför med hårda radialer.
Jag fick nöjet att köra en 66a med färska 7.00x14 och det var en väldig skillnad i mjukhet på hela upplevelsen om man jämför med mitt tidigare liv med radialer på sextiotalsbussar där man iof, hade lite bättre väghållning istället.
Men visst är diagonalerna spårkänsligare än radialer om man åker mycket fortare med bussen än vad den är gjord för, och om däcken är gamla o slitna.
Sen är det viktigt att alla hjulvinklar är helt rätt inställda och att det inte är så mycket glapp i lederna såklart.
Firestonedäcken jag frågade Hortlund om var sk, Blackwall för jag vill verkligen inte ha vit sida. Så det finns både och.
Bribos vet jag bara lagerför med vit sida tyvärr, om han inte ändrat på det nu. Men å andra sida så får han väl leverans var tredje vecka? Så det borde ju gå att få hem.
Här kan man kolla vad som finns: http://store.cokertire.com/
Det är säkert därifrån som båda tar hem sina däck när dom importerar sina bilar mm.
Visst är det lite billigare därborta?
Om man räknar helt ärligt med att beställa hem helt lagligt med moms o frakt o allt som tillkommer så landar det på ca 6500kr för fyra däck.
så 1500kr "skillnad" är det om man jämför med att köpa "lokalt"
firestone med vit sida är svarta på andra sidan.. ( om du fattar.
)
har en kontakt som säljer hyfsat billiga firestone diagonal däck , kan förmedla kontakt vid intresse..
plockar hem från usa med jämna mellanrum..
firestone med vit sida är svarta på andra sidan.. ( om du fattar.
)
har en kontakt som säljer hyfsat billiga firestone diagonal däck , kan förmedla kontakt vid intresse..
plockar hem från usa med jämna mellanrum..
Då det säkert finns ett större intresse på forumet att skaffa sig fina & fräscha däck kanske man skulle gjort en större beställning diagonaler och fått ett bra pris ?
vwfreak skrev:firestone med vit sida är svarta på andra sidan.. ( om du fattar.
)
plockar hem från usa med jämna mellanrum..Då det säkert finns ett större intresse på forumet att skaffa sig fina & fräscha däck kanske man skulle gjort en större beställning diagonaler och fått ett bra pris ?
Det är nog svårt att få ett bra pris från staterna eftersom vår krona inte är tillräckligt stark... 
vwfreak skrev:firestone med vit sida är svarta på andra sidan.. ( om du fattar.
)
plockar hem från usa med jämna mellanrum..Då det säkert finns ett större intresse på forumet att skaffa sig fina & fräscha däck kanske man skulle gjort en större beställning diagonaler och fått ett bra pris ?
Jag tror personligen att folk inte gärna betalar stora pengar för däck, när det finns kinesiskt lågprisskit att tillgå. Visst, man får vad man betalar för. Men gemene man som kapar o sågar, o vill inte binda upp stora pengar i däck...det går att köra på avlagda reservhjul ju. Lika galet som oklokt. 
opec skrev:vwfreak skrev:firestone med vit sida är svarta på andra sidan.. ( om du fattar.
)
Det är nog svårt att få ett bra pris från staterna eftersom vår krona inte är tillräckligt stark...
Haha är den inte ? 
25.. Ja men diagonaler görs väll inte i kinakvalite för en femhundring stycket. ?
Nej, men när billiga skitdäck finnes så lägger inte den vanlige hängrövs-vw-ägaren stora pengar på dyra däck. Svensken kör ju i allmänhet ner till corden sticker ut på däcken, nä fan, inte behövs det nya däck, det syns ju mönster!
Nej, men när billiga skitdäck finnes så lägger inte den vanlige hängrövs-vw-ägaren stora pengar på dyra däck. Svensken kör ju i allmänhet ner till corden sticker ut på däcken, nä fan, inte behövs det nya däck, det syns ju mönster!
jaja får väll göra som alla andra då och åka på corden
Det finns en grym tysk sajt www.oldtimer-reifen.com som är riktigt bra! Hjälpte polaren Ambratt med däck till hans 50:a (5.00-5.25x16 Excelsior till en typ 1). Han beställde själv på nätet utan tyskakunskaper. Inkl. frakt till garagedörren sparades runt två loppor jfrt med Svea Rike. Värt att kolla tycker jag. Kontinentens marknad är bara lite större... 
Ett exempel till old speed-nörden: 4 st stålfälgar (356-kopior) med Michelin XZX i 165x15, monterat, balanserat och klart kostar 866,32 EUR plus några hundra i frakt. Däcken är dessutom tillverkade i Frankrike! 
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ2: Splitbuss » Däcksdimesion och fabrikat till -64
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.