Cool, vad kör du för ET på fälgarna och vad har du för däck? Är det däcken som tar i skärmkanten eller är det nån annanstans? Hade varit sjukt smidigt att montera sänkspindlar på kulbult, slippa brotcha spindelleder och annat bös som att korta framvagnen..
Hej !
Gratulerarar till en trevlig vagn ! Vill bara bidra med lite input i "sänkningsdjungeln".
Jag kör med 8,75 cm sänkspindlar som ej ökar spårvidden. Fälgarna är 18" x 8,5" Et 32.
Däckens kant linjerar bra med skärmkanterna fram, dvs tämligen lika.
Denna setup fungerar hyffsat bra när man är själv, är man fler i hytten blir det jobbigt, tar då i hjulhusen vi lite snabbare svängar. Det går att modda hjulhusen några cm utan att "tubba" vilket jag gjort. Dock behöver jag komplettera med Hijackers från Monroe. Kör redan med dessa bak, där man nu kan höja/sänka 3-4 cm. Kommer att ha en liten kompressor
för bak och en fram med varsin panel inne i hytten. På så vis kan man höja o sänka för olika kör o lastförhållanden.
Det är givetvis noga med att kolla vilket arbetsspann dämparna har, komprimerat och utdraget. Om detta faller väl ut kommer jag även använda liknande lösning på min nyinköpta Early Bay. Lycka till med projektet
\\Peter
Hej!
Helt rätt att byta ut trimmad bubbla till buss! Jag har kört buss i några år nu och det är verkligen skoj och hela familjen delar intresset. För ett par år sedan ville inte barnen att man kom i bussen till skolan för att hämta. Nu är det tvärt om och deras kompisar tycker det är kul att åka med. Bra bilstolar och rullbälten bak från senare Bay kan jag rekommendera. (Du kanske redan nar rullbälten?) Passade min i originalhålen efter lite modd. Såg att du behöver rostlaga batterihyllan. Se till att köpa Auto Crafts plåt till detta. Underbar kvalitet och passform. Finns på Up North.
Intressanta samlad input i denna tråd angående sänkning. Waxxarn och jag fixade hans buss på en dag utan större problem så jag kan skriva under på att det går fint att sänka med framvagnen på plats.
Jag måste själv förbättra komforten i min -68 buss utan att slamma. Det är för hård fram nu.
@genebe: Var skaffade du sänkspindlarna och dämparna ifrån?
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Antar att det är dessa spindlar du menar http://transporterhaus.de/index.php?opt … Itemid=163
Väl tilltaget pris men då får man iofs nya kulbultar på köpet, gött när dom inte breddar iofs.
/foppa
Ja, det är Transporterhaus, man fick med nya kulbultar,spindlarna, cambermojänger, styrstag, t-shirt o klistermärken om jag ej minns fel. Man
var också tvungen att modda bromssköldarna. Fick gänga nån gänga också tror jag. Tror det finns lite bilder i min gamla tråd.
Priserna har gått upp pga av försvagad krona på sistone, tror att jag gav ca: 6000 utan bytesspindlar. Dämparna köpte jag på Dalhems, de hade allt hemma på hyllan, så det var snabb o bra leverans. 
Kör med samma spindlar e ju inga sänkspindlar e kulledrerna som e Vända uppåt istället för neråt o så e spindeln bearbetad så det passar därav breddar dom inte nått.
Kör sånt kitt i fram från t2d tror ja det va med deras coilovers , svetsat i sänkningssats för sakerhetsskull men ej sängt nått på den sedan kör ja hästskor ibak och stötdämpare från mitsubichi pajero tror ja det va.
Tack, kul med massa nyttig input :-)
Verkar trångt att montera sänksatser med framvagnen på plats, men också ett himla bök med att ta ner och montera upp den... mycket som går igenom mellan rören.
Jo, pga dvag krona har allt blivit mkt dyrare.. finns ju en klick folk som tjänar på en svag krona.. nåja.. transporterhaus-spindlarna ligger nog över min budget.. hittat vanliga som breddar 10mm för 2500:- på ebay och då sitter kullederna rätt. Behöver ju inte köra fläskiga svålar fram och ska inte brutalsänka bussen.
Ang fälgar hittade jag några snygga på blocket som är 15x7" måste bara fråga om et på dem. Med 7-8" breda är det alltså et runt 30-40 lämpligt?
Plåtdelar har jag köpt allt från justkampers i England.. bl.a hörnet stod att det var "best quality" men det återstår väl att se :-)
Har inga bälten bak men det finns infästningar även bak iaf.. fram är det rullbälten.
Har någon bilder från sänkning med framvagn på plats? Helsings tråd var ju på över 40 sidor och jag gav upp efter ca 20 (den var dock rolig att läsa!).
Jag tror att folk har förstorat upp det lite, det är faktiskt inte så jobbigt att ta ner framvagnen.
Det enda som kan strula lite är väl växelföraren, den kan vara lite kärv att få loss. När den är borta så är det bara handbromsvajrar och dom är inga problem.
Det är inte fel att ta ner framvagnen, då kan du inspektera och ev laga gavlarna och ramen bakom gavlarna. Klassiska rostfällor....
Sen kan du jobba i lugn och ro, så du får på sänksatsen snyggt och bra, så det går att justera lätt.
Jag monterade sänksatser i min 68 pickis för många år sen, det tog 6-7 timmar från att jag körde in bilen i garaget tills den var ute igen.
Tar man loss bärarmarna från fjädrarna och hänger upp hela paketet med bärarmar och broms i ett snöre och knyter det i tex dörrhandtag så slipper du strul med att lufta bromsar osv 
Det som tog mest tid då var att böka upp framvagnen på plats, det är ute helt lätt när man är ensam.
Trevlig buss förresten 
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Ja, det är möjligt. Precis som med bubbla är återmonteringen det jobbigaste.. speciellt om man är själv som sagt.
Det blir nog så att jag tar ner den, som du säger är det aldrig fel att inspektera lite närmare.
Tja åker på 7x16 fälgar med et på 35 däcken tar i lite dom ligger på 205/45/16
Kalle
typ 2, splitt 65 Stridisen
typ 2, Bay 70 Brodeus
typ 2 Bay 67 pickup
typ 2 Bay 68 pickup
typ2 Bay 70 Pickup
De 15x7" fälgarna jag sett på blocke hade sålts just innan jag hörde av mig.. skit.. bara leta vidare... Svårt att hitta fälgar som passar stuket, allt med bultmönster 5x112 kommer från passater, skoda osv.. dvs moderna tråkfälgar..
195/50/16 skulle kanske funka bättre då så smiter de in lite mer.. får kika på däckdimensioner med sen när det är aktuellt.
37 2015-07-16 07:44:50 Senaste redigerad av Scrooge (2015-07-16 07:47:56)
Vet inte om detta är nåt bultcirkel 5 ½, borde gå att borra om.
Ser illa ut med den som delat sig, finns två vettiga i a f
http://www.tradera.com/item/343613/2366 … 5-x-7-tum-
Faran lurar bakom nästa krök
Njaa.. Hade jag två st kanske jag skulle kunnat tänka mig att köpa de som var hela.. Något har klart inte gjorts rätt vid svetsningen då den delat sig... Fogarna såg inte så snygga ut. Nu har jag inga JP fälgar så det var nog inget för mig. men tack för tipset!
Fälgar ligger egentligen inte så högt i prioritering, även om det är kul och gör mkt för hela bilen, så har jag en del rostlagning, motorinstallation och inredning som är högre prioriterat just nu.
Kul med fälgar men det är lätt att man fastnar i det och gör det lite för svårt för sig. Tänk på att navet fram är 66.6mm stort, alltså måste navet svarvas ner eller fälgarna borras upp om du använder audi/vw fälgar. För minst bekymmer kolla efter mercafälgar, rätt navstorlek och oftast hög inpressning. Se upp bak bara jag körde med merca fälgar med ET 60, dom tog i handbromsvajern på insidan. En annan sak man lätt glömmer bort är längden på pinnbultarna, original är dom rätt korta så har du ner grejerna byt pinnbultarna mot längre.
Här kan du börja kolla och få lite uppslag, bra också när dom skriver upp hur dom sänkt och vilken däckdimension dom använder.
http://forum.earlybay.com/viewtopic.php … 1c3d03bbb1
/foppa
Bra tips! Mkt bra att tänka på navhålet med :-)
Kom två paket av tre idag, men inte det största paketet med plåt... kommer förhoppningsvis imorn.
Btw, listen runt skjutdörren.. ska den sticka ut lite bakåt? Monterat den på det enda sättet som kändes rätt.. och den sticker ut lite bakåt när man stänger.
41 2015-07-17 16:54:26 Senaste redigerad av MrPete (2015-07-17 16:54:54)
Behöver lite hilfe nu..
Har börjat kapa bort det dåliga hörnet bak och höger bakskärm.. nu kommer frågan. Nederkanten på innerskärmen är rätt rutten.. ser bara att det finns (dyra) hela innerskärmar.. finns inte bara kanten att köpa nånstans?
Ja, lagom nivå på rosten, det finns en del men inte så man kräks på det.
Det börjar bli svårt att hitta även baybussar i skapligt skick till rimligt pris.. Splitbuss har ju varit dyra länge och jag tror att det har bidragit till att priserna på bay har gått upp. Late bay är ju billigare, men så har de inte de snygga kofångarna etc.
Trodde jag skulle få ett stort paket idag.. men det fick jag inte.. lite mysko eftersom grejerna jag beställde dagen efter kom igår..
Har iaf börjat att kapa bort höger bakskärm och bakre högra hörnet. Sen har jag fixat lite runt motorluckan, kapat bort gångjärnen någon satt på sidan istället för ovankant etc.
Syns inte hur stort hålet är i hörnet.. men här är en före-bild iaf.
Här har jag kapat bort den dåliga plåten och ersatt med frisk
I princip bara nya gångjärn och list som ska dit runt luckan nu förutom ny lack.
En annan liten detalj som var dålig.. batterihyllan.. bortkapad tillsammans med bakre hörnet av karossen och skärmkanten. 
Sett utifrån, mer dålig plåt ska bort
Skärmkanten bortkapad.. innerskärmen var också dålig i nederkant.. dock hittar jag ingen kant ny.. bara hela innerskärmar.. nån som vet var jag ska kika? 
Monterade ny gummilist runt lastdörren.. monterade den likadant som den gamla.. men nu fick jag en bit list som sticker ut i bakkant.. nån som vet om det ska vara så?
Har gjort lite andra smågrejer också som jag missat att ta bild på.. men det kommer väl framöver...
Tyvärr fick jag inte mitt paket med plåtdelar idag.. trodde jag skulle få det eftersom jag fick paketet med grejer som jag beställt dagen efter igår.. men men.. får fortsätta med det nästa vecka..
Behöver som sagt hjälp med ovanstående saker.. inre skärmkant och listen runt skjutdörren...??
Friskt kapat..tror dessvärre inte att kanten finns som separat bit,du får nog slöjda till en..fixar du lätt! 
late,
in love,
and a little drunk..
Ang listen så är det bara att massera in den ordentligt i kanterna!
När den är inkrypen ordentligt så blir det inget gummi över!
Hade själv samma problem på min buss !
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Nej, jag har gått bet.. verkar inte finnas bara kanten någonstans.. lite konstigt egentligen.. har inte lust att betala £149 för hela innerskärmen så det blir nog att snida. En annan idé är ju att köpa en till yttre skärmkant, betydligt billigare och kapa kanten av... De ska ju sitta ihop så de borde ha samma form.
Ok Kisa, jag får klämma mer då :-P trångt där bara pga skjutdörren ivägen.. känns som mycket gummi som ska in bara.
Ja det är mycket som ska pressas in i plåten , jag använde mycket såpvatten och plastverktyg för att pressa in gummit , är väl inte helt hundra på min buss men slapp iallafall gummiåderbrock!
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Ok, jag fick in den en bit till men ändå en del kvar..
Har hittat en till grej med skjut dörren.. den är inte helt hundra centrerad när man stänger.. går igen ganska lätt, poppar upp när man drar i handtaget.. men den sitter lite långt fram uppe och långt ut nere bak. Som att man skulle behöva få ner den bak.. har dock inte hittat nån justering bak.. bara uppe och nere fram.. tips?
Bild på skarven bak.. man ser att den sitter för långt bak nere..
Hur ser dörren ut i framkant? För det känns som att du borde lägga shims under nedre fästet för löprullen fram på dörren.
Vw T3 Buss -89 Coach
Kanske att man kunde lägga mellan nåt mer shims (sitter redan nåt). Men nere fram sitter den väldigt bra, för tight uppe.