1

Har just fått (nästan) klart installationen av en fet Hasse Landeliussnurra i min 66a splitt. Har fullflödes oljefilter och extern kylare med fläkt (empi). Har pressat slangar och gängat fast i motor, filter och fläkt. Ut och in i motorn var lite småpuligt att få tätt då det inte var helt trivialt att dra åt slangarna och får de små vinklade beslagen att sitta i rätt vinkel. Men det gick.

Oljefiltrer var inga problem. Ordentliga gängor som gick att dra hårt. Men fläkten.... Gängorna i aluminium känns inte direkt förtroendegivande. Hade med mig fläktern till hydroscan som pressade slangarna och plockade på gängbeslag och vinklar dr det behövdes. De hade hur mycket gängor/beslag som helst att välja på men hittade ingen som passade perfekt i fläktens gängor. De sa att jag skulle vara grymt försiktig när jag drog fast för att inte skada gängorna. Dessutom sitter termostaten på ena gängan och den känns inte heller så övertygande. Vill inte dra tokhårt - tror gängorna går då.

OK när jag provkörde motorn så droppade det lite överallt, men efter en hel del dragande och fixande så är det enbart vid fläktens ena utgång och termostaten som det läcker. Vågar inte dra hårdare. Vad göra? Lim? Gängtape? Jag vill ha något som sitter ordentligt! Bussen är en bruksbil som ska gå långt, måste få tilldet hundra. Känns inte som fläktern och termostaten är riktigt sådan kvalite som jag skulle vilja ha. Vad finns för lösningar? Alla tips mottages tacksamt!

Grymt tryck i motorn föresten... tror det var 2.2 liter!

/Jesper

2 Senaste redigerad av MrPete (2015-07-14 23:05:49)

Mocal har en fin termostat till externt kyl, den finns med an8-anslutningar.
På oljekyl finns en massa och ett riktigt bra alternativ är Setrab.

Använder bara an-kopplingar numera, så slipper man springa hos hydroscand eller annan firma för att få pressade kopplingar.

Loctite 574 kan du använda, men det räddar inte en otät koppling.

3

Tack för tips. Setrab ser fina ut. Tror faktiskt jag fått det mer eller mindre tätt nu. Enligt Hasse L så är oljetrycket alltid högre när motorn är ny och småläckor har en tendens att täta sig. Tror jag fått det "tillräckligt" tätt och avvaktar utvecklingen!