1

Kollade nivån växellådsoljan på min femväxlade -87a med DJ motor i helgen. Nivån var lite lägre än de 15 mm under hålkanten. Kanske 25 mm under kanten, det är ju lite svårt att mäta.

Tänkte inte byta olja nu utan bara fylla på. Är det bara att gå på förslaget i Haynes-manualen (Hypoidväxellådsolja SAE 80, till API GL 5 eller likvärdig) eller har ni andra erfarenheter?

2

Använd bara GL4 oljor, GL5 oljor fräter på delar i växellådan.

3

Tack, läste snett i manualen. Haynes rekommenderar API GL 4 till manuella lådor.

Har nu köpt en flaska och ska bara se hur man fyller på olja på enklaste sätt, påfyllningen sitter ju lite illa till.
Någon som har några tips?

4

Hissa upp bilen på en sidan så blir det lättare att hälla i, kör en sväng och kolla nivån efteråt.

Bättre att där är en skvätt för mycket än för lite.

Har för mig att det är 17 insex till pluggen har du ingen går det bra med en 17 bult.

Palla upp bilen ordentligt innan du kravlar under, ska du behålla bilen är det kanske inte helt galet byta oljan helt och hållet inte säkert.

5

Tack för tipsen, fyllde på olja i lådan häromdan. Köpte en 17mm Krafthylsa Insex på biltema (71162). Lite trångt att komma åt, men det gick bra.

Sen köpte jag en bit slang på Stadsmissionen här i Göteborg, hittade en stump med en trattliknande grej i ena änden för 20:- i en diverselåda. Perfekt!

Jag hissade inte upp bussen. Vet inte om min är ovanligt hög men jag kan krypa in under bussen utan problem när den står på hjulen.
Drog slangen genom hjulhuset, ovanför bärarmen, för att kunna hälla i olja utan att få en svacka på slangen.

Enligt Haynes ska oljan vara 15 mm under kanten och jag tycker att det knepigaste med hela manövern var att mäta detta på ett vettigt sätt. Böjde till en ståltråd för att ha som oljesticka, men det är svårt att se ändå. Nu är det nog lite mer olja än föreskriver, men det får gå.

Byte av olja kan det nog bli framöver, men nu fick det räcka med en koll och lite påfyllning.