1 Senaste redigerad av Dennaan (2015-07-08 14:26:17)

Någon som sitter på mått på länkpinne framvagn och framvagn till splitbuss?
Då menar jag rörtjocklek, mått för infästning, rördiameter och avstånd mellan rören.

Vill nämligen prova bygga en egen framvagn från grunden.

Har ingen framvagn till övers för tillfället för att kunna mäta.

Volkswagen kombi 237 (Soltak) -62
Volkswagen Standard Microbus PGSG -57
Volkswagen kombi 2-23 -53 (Barndoor) "Fyffes"

Ac Volks.

2

Kolla med framvagnsgurun franke!

3

Här har du mått i tum.

Om du inte ska köpa gavlar, se till att bygga in caster i dom. Original splitbuss har noll caster.

http://img.photobucket.com/albums/v117/rubbachicken/rubbatech/157880.jpg

4

om det är någon som sitter på gavlar så kanske jag köper men tanken är att göra egna.
Okej på dom där måtten ser det ut som det är caster inlagt, kanske franke kan svara mer exakt på det då han gjorde egna.

Ac Volks.

5

Jag har inga mått i skallen mer än att rören på t2 split är 62mm utvändigt och typ1 länkpinne 52mm.
Mitt råd är att skaffa två originalstommar att mäta på, att förlita sig på någon annans mått blir sällan bra.
Det absolut bästa är att ha ett chassi att bygga efter, på så vis ser du även vilka ändringar du kan göra som tex grövre rör, kortning och höjda stötdämparfästen.

6

Okej tack för svar Franke! ICQ/ab
anledningen till bygget är dels för att slippa kapa isär min originalframvagn på bussen och för att jag gillar utmaningen!
Till bubbla kan jag nog skramla fram en stomme att offra som mått.

Ac Volks.

7

Det går säkert att bygga en framvagn ifrån scratch om man vill det, många har ju gjort det. Jag vill bara belysa problemet med att få till måtten mellan framvagnsgavlarna, att få dessa helt parallella och med rätt mått. De gånger jag kapat upp framvagnar har jag alltid behållit ena sidan intakt för att ha som "jigg" så jag inte "tappar måtten".

Ska du ändå bygga med gavlar spar du nog mycket jobb om du kan jaga fatt på ett lik med rostiga gavlar, men jag har förstått att bussframvagnar gått och blivit hårdvara numer.

Hur löser de som bygger själva bärarmslagringarna?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't