1

Kör lugnt o fin efter en stund börjar det hugga i bilen, som att den vill lägga av och motorbromsa kraftigt samtidigt. rycker i hela bilen när det händer.
blir bra en stund så kommer det tillbaka. har vart så några vändor nu och ser ingen ljusning i problemet. Har inte kollat tändning med lampa än men tänkte ta den med någon som har en. också haft problem med att den inte vill hålla tomgången ok, ibland varvar det på mkt och blir precis som att den fastnar. gasar man till lite så blir det helt bra igen.
Motorn har vart ur för kopplingsbyte tidigare under vintern, men kopplingen tar som den skall nu, lite snabbt kanske  ibland men inge konstigt där. inga missljud å så heller i motor eller vid växling.

Vad är fel? hjälp mig.

/ Tomas

"S"lowbugz 023

2

Har du kollat automatchoken?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

jag prova de byta den såkallade avstängnings ventilen.  automatcoken? är det den som sitte rmed tre  skruv o en fjäder inuti?
tyckte den blev å gå bättre, men inte hundra. 
Togången är fortfarande kass o när jag gasade ur den stilla stående så gick han orent, vred lite på tändningen å då tyckte jag det blev renare gång också. Dock ingen lampa i sikte än för rätt inst

"S"lowbugz 023

4 Senaste redigerad av Frederik (2015-06-28 11:27:58)

Det låter som om du kan ha kärvande förställningsmekanism i fördelaren också (vad har du för motor?). Kan ge symtomen du beskriver, när du gasar upp vill den inte förställa tändningen som den skall och när  du släpper gasen så fastnar den i förställt läge.

Detta kontrolleras bäst med stroboskoplampa också tyvärr, men du kan få en indikation om du lyfter på fördelarlocket. (Nu utgår jag från att du har en dp motor). Känn på rotorn (först och främst skall den sitta bra och inte vobbla). Dra den lite uppåt och känn om det glappar. Någon mm glappar nog "alla" orenoverade, men mkt glapp kan orsaka problem. Vrid sedan på rotorn medsols, den skall fjädra med några mm och genast fjädra tillbaka när du släpper. Glappade rotorn upp och ner kan du även prova att dra upp den och vrida fram och tillbaka för att se att det inte kärvar i något läge där. Testa även det vakumstyrda genom att lossa vakuumslangen till vakuumdosan som går från förgasaren. Sug på nippeln (snuskig beskrivning det här) och notera hur brytarplattan rör sig i fördelaren. Den skall röra sig lätt och när du släpper suget skall den gå tillbaka direkt. Täck även för nippeln med tungan när du har max vakuum, dess arm och brytarplattan skall stanna i detta läge. Rör sig armen/plattan tappar klockan vakuum och är pajj.

Det kan ju vara många saker som påverkar de symtom du har. Jag skulle starta med en rejäl service (kontrollera och byta tänddelar, ställa ventiler och tändning etc). Det är bra att veta att allt är ok innan man ger sig på att felsöka specifika delar. Annars kan man lätt kompensera det verkliga felet med att tex ställa tändningen lite högt, vrida upp tomgången lite eller ställa om bränsleblandningen.  När jag fått problem och det inte redan nyligen är gjort ställer jag ventiler; kontrollerar alla vakuumslangar och tittar efter vakuumläckor; kontrollerar bränslepump, rengör ev filter och blåser ur bränsle ledning; kontrollerar och byter tänddelar och ställer tändning, ev plockar isär och rengör fördelare; ev plockar isär förgasare och rengör, grundställer. Att ha fungerande förvärmning påverkar också gången, ffa innan motorn är varm.

5

Att automatchoken fungerar som den skall ser du på att när bilen är kall/varit av en stund och du trycker gaspedalen i botten/ drar tillbaka gasarmen, fäller chokekammen (fast idle cam) ner så att det som är märkt fast idle adjuster vilar på de övre "trappstegen",  den går sedan långsamt tillbaka till "nedersta trappsteget" när motorn/tändningen varit på en stund och skall stanna där. (Ser ut som på bilden)
http://www.wikihow.com/images/d/d4/34PICT3b-1.jpg

6

Tack för svar.  Hur skall det stå när jag kör med lampa.  Noll exakt eller? ska försöka låna ihop grejer för strob kontroll

"S"lowbugz 023

7

Du kan ställa tändningen statiskt med en vanlig lampa, testlampa, voltmeter också eller på syn/ljud när du får gnista mellan spetsarna. Är man noga blir det så gott som exakt.

Vilket märke du skall ställa efter beror på vad du har för motor. Har remskivan bara ett jack är det där du skall ställa (med parantes för att ingen bytt skiva utan att markera rätt). Här har du en bra lista med tändinställningar: http://henrikvw.se/tandning/ Observera att du ofta skall koppla bort vakuumslangen från vakuumdosan och plugga den mot förgasaren för att det skall bli rätt. Motorn skall också vara varm och gå på rätt tomgångsvarvtal, annars har du (om det är en SVDA fördelare) påverkan av den centrifugalstyrda föreställningen och då blir det också fel. Du har också värdena i länken för vilken förställning det mekaniska skall ge vid olika varv, så om du skriver ut en gradmarkering, eller räknar ut det och markerar på remskivan så kan du kontrollera att det fungerar och smidigt går tillbaka när du släpper på gasen.

8

Ehrs skrev:

jag prova de byta den såkallade avstängnings ventilen.  automatcoken? är det den som sitte rmed tre  skruv o en fjäder inuti?
tyckte den blev å gå bättre, men inte hundra. 
Togången är fortfarande kass o när jag gasade ur den stilla stående så gick han orent, vred lite på tändningen å då tyckte jag det blev renare gång också. Dock ingen lampa i sikte än för rätt inst

Avstängningsventilen, är den som heter "elektromagentic cut off valve" på bilden ovan, den kan sitta på andra sidan förgasaren också, beroende på modell. Om den inte hade funkat hade bilen blivit synnerligen svårkörd, om du ens fått igång den. Du kan lyssna efter en "klick" när du vrider på tändningsnyckeln, hör du det klicket så funkar säkert den ventilen.

Jo det är riktigt att automatchoken är den delen du beskrev, vrid den moturs och kolla sedan enligt Frederiks anvisningar.

Javisst, jag håller med, det kan vara fördelarens mekanism som går trögt också, eller så läcker slangen mellan förgasaren och fördelaren, dessa båda prylar sammarbetar med varandra.
Slangen skall vara ansluten på förgasaren, inte på insuget, och på vakuumdosan på fördelaren.
Om du inte har något anslutet på nippeln på insuget får du plugga den anslutningen, en bit spolarslang med en skruv i duger gott.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9

Lite mer fakta nu.  Tändningen kollad. Brytare kollade.  Mm. Felet fortsatt.   Tog en sväng till Gösta rustas. Då gick såklart bilen bra. Men påväg hem började det krångla igen. Bytte tändspole. Ingen skillnad. Ringde Gösta igen..   han funderat ett tag.
Byt födelare blev domen.  Någon liten koppar kabel som glappar under delarna som rör sig.
Nu funkar allt igen utan problem. 

"S"lowbugz 023

10

Den där lilla jordflätan går att löda fast men det är rätt jobbigt, man måste ta i sär delarna eftersom värmeavledningen blir för stor annars. Original är den punktsvetsad. Men det är ett inte helt ovanligt problem, efter många rörelser under många år nöts denna till slut av.
Frederik har under "el-tråden" en numera rätt lång men utförlig tråd uhuru man repererar/ renoverar sin fördelare.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."