Lite väl tight ?
Nedre plattan.
Punktad andra platta.
29 2015-07-06 08:36:05 Senaste redigerad av mo_tattoo (2015-07-06 08:38:48)
Så blev det...
(Eller ja, lite har jag finslipat efter bilden, men...)
Verkar iaf funka hur bra som helst 
Bara ge sig på monteringen bak nu.
Inge förstärkningar på fästplattorna för bälgen? Tänkte det kommer ju bli rätt stor brytning och belastning på svetsarna.
Volkswagen Standard Microbus PGSG -57
Volkswagen kombi 2-23 -53 (Barndoor) "Fyffes"
Ac Volks.
31 2015-07-06 11:07:55 Senaste redigerad av michaelth (2015-07-06 11:12:29)
Håller med föregående.. Stor risk för böj/utmattningsbrott..även om bubblan e lätt..en eller 2stående gavelplåtar med en höjd av ca 30mm som går ut i en spets gör massor.. Behöver inte helvetsas utan några mindre sömmar räcker.
Om du tänkt besiktiga med detta, är frågan om Sfro/Besiktningen godkänner att du svetsar i bärarmarna, om du inte kan bevisa att matterialet är lämpligt att svetsa i.. Jag tror säkert det håller,men man skall veta. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Kommer du att köra med en bälg på ena sidan?
Ragtop 60 No name
Jo tänkte först ha nå förstärkningar lägst ut på sidorna så att säga på den övre plattan men jag tror inte det behövs...
Nedre plattan vilar på fästet till stötdämparen så den tål nog vad som helst, det skulle vara på den övre isf
Men sen började jag fundera...
Bilen väger nog 600 kg totalt och mesta vikten är ju bak, man lyfter den fram hur lätt som helst 
Blir nog inte att prova bessa med denna lösning utan byter nog till dn original framvagn då...
"Leguanen": Givetvis har jag byggt likadant på andra sidan 
Jag själv skulle inte nöja mig med tror. Det kanske håller 1vecka, 1 år , 10år? Men vem vill chansa på en sådan vital del? Förstärkningarna tar ju inte mer en 5 minuter per sida att få dit. Och jag tänker främst på den övre.
Inte här för att såga ditt bygge utan mer komma med tips.
Volkswagen Standard Microbus PGSG -57
Volkswagen kombi 2-23 -53 (Barndoor) "Fyffes"
Ac Volks.
Bara tanke.... Om du endast har luft att lyfta bilen med måste du separera höger och vänster sida.. Eller så får du sitta i mitten av bilen
fast det har du säkert tänkt på redan....
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Dennaan: Absolut, är tacksam för kritiken (,är för råden av mer kunniga som jag skriver den här tråden , inte för att få beröm och hyllningar ) och jo, det är nog värt det att göra förstärkningen 
Michaelth: Jo, siđorna kommer att vara separerade och styrs av var sin knapp, är bara kopplade med t-kors nu för att testa då jag inte kopplat in fjärren ännu 
Visst väger den lite med den kommer ju utsättas för störningar och gupp vilket leder utmattningsbelastning, det sista du vill ha är utmattningsbrott ute på nån avkopplande tur 
Dåligt konstruerat
Ta till dig av kritiken och gör om och gör rätt, det där kommer brista!
Det är inget fel på svetsarna, det verkar du kunna bra.
Däremot behöver du förstärka infästningarna så det ser bra ut, när det ser bra ut brukar det ofta vara bra.
Ta hjälp av någon i din närhet som kan ge konstruktiv kritik på plats.
Självklart skall du besiktiga med det du byggt! Säg att skiten brakar och du kör in i en dagisklass.........
Det är att smita från besiktningen OCH olyckor händer som gör att vi kan få försämringar i vårt fantastiska bilbyggarklimat.
Kom igen nu och gör rätt!
Det kommer bli en fantastiskt kul kärra det där 
http://www.kustomcoachwerks.com/forums/ … .php?t=991
Finns lite bilder på hur andra löst det!
Gör det ordentligt och dom kommer vara nöjda på besiktningen!
Nu efter allt skrivande här ska jag börja smida på en framvagn med luft!
Kommer nog göra CAD ritningar för mina fästen, skära ut sen bocka dom för att få hållfasthet.
Min tanke på övre fästet är att fästa det i framvagnen på samma vis framvagnsfästet sitter på.
Lyckatill!
Volkswagen Standard Microbus PGSG -57
Volkswagen kombi 2-23 -53 (Barndoor) "Fyffes"
Ac Volks.
Glöm inte stötdämpare...
dom är en faktor att tänka på i planerings/ konstruktions stadiet...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Glöm inte stötdämpare...
dom är en faktor att tänka på i planerings/ konstruktions stadiet...
Finns ju dörrstängarvarianten också.
Sant,sant och sant.
Jo är bara förstärka på...
Kanske jag ändå provar bessa med det sen ?
Jag menar, vad kan hända?
De säger: "det där kommer aldrig gå att besikta med"
Då säger jag "nähä" och åker hem och sätter dit original...
Ang. Stötdämpare, så testar jag utan till att börja med...
Det är klart att sitter man och studsar oavbrutet, då är det ju bara tänka om...
43 2015-07-07 21:02:19 Senaste redigerad av Dennaan (2015-07-07 21:02:49)
ursäkta om jag inkräktar i din tråd! säg till isånnafall.
Blev så fast i tankarna över olika lösningar för luftbälgar fram så jag köpte mig ett CAD program för att prova rita upp och visa hur min tanke går.
ursäkta mina ritningar första gången jag provar CAD.
OBS att det är bara uppritat har inte ägnat tankar åt mått ännu.
Volkswagen Standard Microbus PGSG -57
Volkswagen kombi 2-23 -53 (Barndoor) "Fyffes"
Ac Volks.
Ingen fara, bara kul att se hur andra tänker...
Ser ju riktigt bra ut, min enda invändning skulle väl vara att med plattan ut 90 grader,alltså rakt fram ist för vinklad utåt så måste den undre plattan vara betydligt längre...
Finns ju dörrstängarvarianten också.
Vad är det, förresten ?!?
46 2015-07-08 09:58:03 Senaste redigerad av Dennaan (2015-07-08 09:58:31)
Ingen fara, bara kul att se hur andra tänker...
Ser ju riktigt bra ut, min enda invändning skulle väl vara att med plattan ut 90 grader,alltså rakt fram ist för vinklad utåt så måste den undre plattan vara betydligt längre...
Att den undre plattan blir längre är ingen nackdel sålänge du gör en förstärkning. Kom ihåg när du svetsar i armarna att dom är gjutna och måste förvärmas för att svetsen ska bli bra (inte bli svaga dvs)
Volkswagen Standard Microbus PGSG -57
Volkswagen kombi 2-23 -53 (Barndoor) "Fyffes"
Ac Volks.
mo_tattoo skrev:Ingen fara, bara kul att se hur andra tänker...
Ser ju riktigt bra ut, min enda invändning skulle väl vara att med plattan ut 90 grader,alltså rakt fram ist för vinklad utåt så måste den undre plattan vara betydligt längre...Att den undre plattan blir längre är ingen nackdel sålänge du gör en förstärkning. Kom ihåg när du svetsar i armarna att dom är gjutna och måste förvärmas för att svetsen ska bli bra (inte bli svaga dvs)
Och linda in det i isolering efter svetsningen så det svalnar långsamt.
48 2015-07-08 10:46:01 Senaste redigerad av mo_tattoo (2015-07-08 10:46:22)
Ska komma ihåg det tills nästa gång 
Ingen som kan svara på vad " dörrstängarvarianten" är
?!?
Gissar på typ styrdämpare för att få bort studs/gungningarna?
http://www.strannevik.se/Bilar/MGB/2011-02-27c.jpg



