1

Läser på olika ställen om folk vars VW motorer värmenyper i värmen. Har själv inte råkat ut för det, men undrar: vad är det som händer vid ett värmenyp? Vad brukar man få göra med motorn för att få den körbar (och för att undvika att det händer igen)?

Räcker honing och nya kolvringar?

2

Värme nypning beror på att kolven blir för varm
När kolvringana inte orkar transportera bort värmen från kolven blir det så  ICQ/ac   
Om ringlandena är för stora  så blir värme överförningen dålig  sen om ringana är dåliga oxå är inget plus
och att cyllana har gjort sitt (Ovala ) då är det bara att köpa nya kolvar o cyllar för att man skall slippa sådant
Vid en värme nypning brukar man skada ringlandet sen kommer det alu i loppet ( för man skall få bort sådant måste man syra bort sen hona)
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Tack för bra svar! Med andra ord kan man gissa att en värmenypt motor med stor sannolikhet har skadade kolvar och att man skall hona och byta kolvringar INNAN det nyper.

4 Senaste redigerad av PPRMicke (2015-07-05 10:56:41)

I bland hjälper det med byta ringana
Ofta är det kolvens ringland som är slut (Ojämna eller förstora spel ) skall vara 0,10mm
har sett sådana ringland som är en halv mm glapp  med nya ringar ( så fattar man inte varför det skramlar i motorn  ICQ/ac )
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke