Tackar!!
Ska försöka att inte vila för mycket....det kliar redan i fingrarna 
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » "Busskalet" eller vad har man gett sig in på
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Tackar!!
Ska försöka att inte vila för mycket....det kliar redan i fingrarna 
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga......
Du är inte orolig att ramen ska bli sned, skev och vind på alla tänkbara sätt ?
Du "freestylar" ju lite hur som helst utan jigg.....
Jigg är inte lösningen på allt, Tumsstock måttband och mäta ihjäl sig är det som gäller även med jigg.
jag har skruvat fast grejor i jigg och svetsat för att se att den vridit sig många mm sig när man lossat.
Men visst en bra jigg hjälper oftast till.
jag har lagt lite timmar i blå hallen i mina dagar med :-)
Men erkännar att inomhus är bra............
Självklart är inte en jigg lösningen på allt, man måste svetsa på rätt sätt också.
Jag är dock inte mycket för Åsa-Nisse lösningar. 
Du ska ha credd att du ger dig på en renovering utan garage.
Jag var utan garage hela min uppväxt. Skruvade moped och epatrakor ute i kyla och regn och utan asfalt. Mest grus/gräsl/lera som golv. Dock hade jag en svets
Mät noga in att måttet mellan framvagnen och torsionsrör bak har samma mått på höger och vänstersidan. Och kryssmät måtten. Originalbilarna är inte så bra. Jag vet inte om det är meningen, men karossen sitter inte centrerad på chassit i sidled på varken, två av mina bussar, Gustafs barndoor och Bengts pickup. Det skiljer nog 10mm
Det märks då man sänker bilarna och ska bort med bakhjulen. På högersidan är det inga problem, men på vänstersidan måste man pysa ur luften.
Jag tror att det går utan jigg. Det tar bara längre tid att mäta. Det räcker ju egentligen med att du svetsar två fyrkantsprofiler mellan bakre torsionsrör och framvagnen. Sätter du profilerna exakt lika på höger och vänster, så har du en enkel jigg, som du kan ta mått ifrån och som håller rätt avstånd mellan rören då du svetsar.
Jag använde inte ens två fyrkantsprofiler, endast profilen på bilden nedan, och min buss blev bra i måtten. Då ramen sen var på plats, så ser man till att midjelisten ligger på samma höjd ovan ramen runt om på bussen.

Jodå, nog har det blir det lite mätning. Ska försöka att få i bakpartiet i helgen så då blir det ännu mer mätning.
Ska försöka att fixa till en enkel jigg, typ 4kants profil mellan framvagn och bakpartiet(Tack Demian för tips)
Jag tror heller inte att passformen alltid var perfekt på alla bussar, men det är lite charmen med gamla fordon
Vidare har jag hört att Åsa-Nisse ska vara en klurig rackare
Nu är det den första riktigt stora renoveringen som jag tar mig ann, så jag mottar med glädje både ris och ros samt massa bra tips
Men till helgen ska jag till stan och införskaffa en helt ny synvinkel på Biltema och ett sprittans nytt ögonmått på Jula, sen blir det nog bra 
Har inte hänt så mycket...men än att bussen har kommit på hjul
vadå, jag tycker det är mycket som hänt!! 
Liten uppdatering kan väl vara på sin plats.....
Då dom bakre hörnen har gjort sitt så tänkte jag försöka mig på att göra dom själv.
Det som var kvar av hörnet
Hade en bit rostfri plåt som jag använde mig av
Efter väldans många timmar och passningar, svordomar och brända fingrar blev det så här
Vet inte om jag ska orka göra ett hörn till eller köpa ett färdigt, få se.
Ikea har en sallads skål... Som jag tänkte mig att använda 1/4 av till min bay.. Men annars varför inte din lösning.. Bättre än rosten.
Kan det inte vara lite vanskligt att köra rostfritt ihop med vanlig plåt?
Bra jobbat oavsett 
Snyggt gjort!, men rostfri plåt å vanlig är tyvärr inte kompisar.... 
Kanhända att vanlig plåt och rostfri "rostar tillsammans" men jag hade en skvätt plåt liggandes, och den råkade vara rostfri. Och GRATIS!
Rostar det, så rostar det
. Då får man på det igen bara. Till sist så blir man nog en hejare på hörn 
Det är bättre än att inte ha ett hörn alls!! Kör på 
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » "Busskalet" eller vad har man gett sig in på
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.