1

Halloj.
har lite funderingar angående mina bromsljus.

1302 sen 71
Från Lilla härvan från givarna Går det upp 3sladdar. En svart som enligt schemat ska gå till säkring och få + men det sitter en svartgul i samma förgrening som jag inte en hittar nån ände till ut från härvan.
en röd svart som ska gå till bakljusen och sist
en röd som ska gå till bromsljusvarnare på instrumentpanelen.

Men jag får inga bromsljus bak.
Dock får jag konstant bromsljus när jag kopplar den röda till säkring på plus kanske inte är konstigt då den får direkt plus. Men vad gör jag för fel? Måste lixom ha bromsljus när jag trycker på pedalen

2

Jag har inga bromsar ska tilläggas, ingen bromsvätska osv.påverkar det? Det är väl elektriskt eller hur funkar givarna?

3

Givarna funkar på trycket i systemet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Ok, men om det inte finns trycker borde inte ljusen då vara släkta och sedan tänds när det blir tryck när man trampar?

5

Abdullah skrev:

Ok, men om det inte finns trycker borde inte ljusen då vara släkta och sedan tänds när det blir tryck när man trampar?

Njae... Bromsljuskontakterna är rätt okänsliga, det behövs ett hyfsat bra tryck för att det skall funka. Dom fungerar likadant som oljetrycksgivaren, fast bakvänt.
Att bromsljuset lyste hela tiden när du kopplade den andra kabeln är egentligen helt i sin ordning, den ger nämligen spänning då trycket i någon av kretsarna uteblir, och skall ju då egentligen vara kopplad till den där kontrollampan, men nu blev det ju bromsljusen istället...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Ok då lugnar jag mig tills hela systemet är påfyllt kB luftar och provar igen. Det är iaf rätt som jag kopplade?
Svart går till säkring och röd till kontrolllanpan? Då kommer inget lysa för jag har nån eftermarknads kontrollampa med bara + och - så får den inte + från givarna så kommer den inte lysa.
Sköter i den egentligen bara ljusen bak funkar Default/tongue

7

Under bugrun höll jag på att köra rakt in i en bil som saknade bromsljus, en rätt så fräch Golf faktiskt, men bromsljus saknades. Ingen bra idé att skita i det.

8

Jag menade varnaren på instrumentpanelen, den skiter jag i. Bromsljus är såklart ingen snack att det måste funkar!!!!!

9

Abdullah skrev:

Jag menade varnaren på instrumentpanelen, den skiter jag i. Bromsljus är såklart ingen snack att det måste funkar!!!!!

Ok.
Annars hade du ju redan hittat kabeln som skall vara till den ICQ/ab .