1

Finns det någon som gjort detta eller funderat på om det är genomförbart?
Det hade varit smöget att ha helljuset i blinkersspaken.

2

Jag har ju aldrig haft så gamla bilar, med fotomkopplare.
Men du behöver två saker, en blinkersspak med avbländningsfunktion, samt ett hel-/halvljusrelä.
De senare är oftast för 12V, ja jag har nog aldrig sett något sådant för 6V.
Dessa är så kallade stegrelän eller bi-stabilta relän, dom fastnar allså i båda sina lägen. Man måste alltså ge två blink med spaken för att komma tillbaka till halvljuset.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3 Senaste redigerad av Marantz (2015-06-29 21:08:57)

Nu har jag konverterat till 12V, allt el blir nytt. Ok, hitta en blinkersspak som passar på en -56a rattstång kanske inte blir så lätt. Måste ju stämma in i gammelstilen.

4

Du kanske kan använda en microbrytare på nåt sätt men att få en snygg montering på spaken kan ju bli lite pyssligt.
Det finns/fanns ju bilar med ljustuta i spaken där man tryckte på toppen av spaken det kanske kan gå att använda en sån topp med din spak och ett växlande relä.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

5 Senaste redigerad av Björn J. (2015-06-30 19:44:45)

Marantz skrev:

Nu har jag konverterat till 12V, allt el blir nytt. Ok, hitta en blinkersspak som passar på en -56a rattstång kanske inte blir så lätt. Måste ju stämma in i gammelstilen.

Jag har en renoverad blinkerspak med ljustuta, liggandes, troligtvis från en sen 60-talare, den består av en ring med spaken i, som man fäster runt rattstången med en spännskruv. Jag har fixat till den och lödat i nya kablar, men behöver den inte då jag snodde ett helt spakställ från 1303.

6

På "hotrod-marknaden" finns det annars universella spakar, man skuvar fast dessa med ett band runt rattstången, en del modeller har en kontrollampa längts ut i spaken, det finns även varianter med inbggt varningsblinkers, och med ljustuta.

7

Har du någon bild?

8

På originalspaken?
Ja den ser ut som denna:
http://www.vwcsp.se/products/141953517F.jpg
Den har fem nya kablar, dock inte i originalfärgerna, men uppmärkta med dymotape.
Stoppskruven är utbytt mot en med sexkantskalle, och färgen (svart) är litet lätt repig eller hellre patinerat sliten. Elektriskt är den fullt fungerande.
För att blinkersens återgång efter sväng skall fungera bör du nog ha en ratt med den där "lilla grejen" på undersidan.

9

Här är en variant av den som jag kallade för "hotrod modellen"
http://www.biltillbehor.com/universal-b … i-905.html
Universell, passar många olika rattstänger, men jag blir osäker nu på om den verkligen har ljustuta också, däremot finns det en modell med inbyggd varningsblinkers.