1 Senaste redigerad av Björn J. (2015-06-17 12:30:20)

Hej!
Jag har fått några mail och PM tidigare, angående vad exempelvis vad anslutningen 58b är för någonting. Bakljus på enaxlig traktor...
Men på VW kan de också vara regelrbar instrumentbelysning... Default/hmm
Även anslutningen 52 gäller det att kontrollera noggrant  ICQ/ad

Omkopplare och relän är märkta med dessa siffror.
På äldre VW kan det finnas något som inte riktigt stämmer med listan, det kan också vara så att det står bokstäver istället för siffror. Men i det stora taget så stämmer denna lista, iallafall på de luftkylda vw som tillverkades på "12-tiden".
Jag tror att jag lagt denna lista under HOWTO också, men alla hittar kanske inte dit.


Boschnummer nu på svenska!
Många europeiska biltillverkare byggde elsystem enligt DIN 72 552, inte minst Volkswagen, liksom alla tyska och även svenska bilar, britterna hade en annan standard, fransoserna följde bara delvis DIN 72 552. Japaner och Amerikaner... Hade dom överhuvudtaget någon inbördes gemensam standard för bilel?
(DIN är en förkortning för; Deutsches Institut für Norgmung)


1 Lågspänning, tändspole till tändfördelare
1a Lågspänning, tändspole 1 till brytare 1
1 Lågspänning, tändspole 2 till brytare 2
2 Kortslutningskontakt vid magnettändning
4 Högspänning, tändspole till tändfördelare
4a Högspänning, tändspole 1 till tändfördelare
4b Högspänning, tändspole 2 till tändfördelare
7 Transistortändning, brytare till styrdon
7a Transistor- resp. kondensatortändning, basmotstånd 1
7b Transistor- resp. kondensatortändning, basmotstånd 2
7f Kondensatortändning, tändapparat till laddningskontakt
15 Tändning och dagsförbrukare
15a Förkopplingsmotstånd till tändspole
17 Kontrollmotstånd kortslutet
19 Kontrollmotstånd inkopplat
30 Batteri, plus
30a Batteriomkopplare, plus batteri 2
31 Batteri, minus
31a Batteriomkopplare, minus batteri 2
31b Minus över strömställare resp. relä till gods
31c Batterifrånskiljare från minus batteri 1
32 Elmotorer, återledning (Polaritetsväxling)
33 Elmotorer, huvudanslutning
33a Elmotorer, parkeringsläge
33b Elmotorer, kortslutningsfält
33f Elmotorer, lågt varvtalssteg 2
33g Elmotorer, lågt varvtalssteg 3
33h Elmotorer, lågt varvtalssteg 4
33L Elmotorer, vänstergående
33R Elmotorer, högergående
44 Utjämningsledning, parallelldriftgenerator
45 Huvudström, parallelldrift startmotorer
45a Manöverström, parallelldrift startmotor 1 (över 42 V)
45b Manöverström, parallelldrift startmotor 2 (över 42 V)
48 Styrning av startupprepningsrelä
49 Blinkdon, ingång
49a Blinkdon, utgång (blinkkrets 2)
49c Blinkdon, utgång (blinkkrets 3)
50 Startkontakt (direkt)
50a Startkontakt (indirekt över batteriomkopplare)
50b Startkontakt vid parallelldrift av 2 startmotorer
50c Startkontakt vid skilda magnetomkopplare, startmotor 1
50d Startkontakt vid skilda magnetomkopplare, startmotor 2
50e Styrning av startspärrelä, ingång
50f Styrning av startspärrelä, utgång
50h Startupprepningsrelä, till anslutning 50 startmotor
51 Utgångslikriktare
52 Alarm för punktering
53 Vindrutetorkare, helfart
53a Vindrutetorkare, självparkering
53b Vindrutetorkare, halvfart
53c Vindrutetorkare, eldriven
53e Vindrutetorkare, bromsledning
53i Vindrutetorkare med tredje borste, högre varvtal
54 Bromsljus
54f Bromsljus vid 2-krets blinkersströmställare
54g El-styrd broms
55 Dimstrålkastare
56 Huvudstrålkastare (ledning från ljusströmställare till avbländningsomkopplare)
56a Helljus
56b Halvljus
56c Separat helljusglödlampa
56d Ljustuta
57 Parkeringsljus, endast motorcyklar
57a Ingång ljusströmställare parkeringsljus
57L Parkeringsljus, vänster
57R Parkeringsljus, höger
58 Baklyktor, skyltlyktor, instrumentbelysning och positionsljus
58b Bakljus, för enaxlad traktor
58c Bakljus, släpvagn (över separat säkring)
58d Reglerbar instrumentbelysning
58L Baklykta, vänster
58R Baklykta, höger
59 Utgång, växelspänning
59a Utgång, växelspänning för laddningslindning
59b Utgång, växelspänning för bakljuslindning
59c Utgång, växelspänning för bromsljuslindning
61 Laddningskontrollampa
63 Laddningsregulator, ändring av spänning
63a Laddningsregulator, ändring av strömbegränsning
64 Styrledning för laddningsregulator med halvledare
71 Ingång, signalväxeldon, alltså "tuta".
71a Utgång, signalväxeldon låg ton
71b Utgång, signalväxeldon hög ton
72 Omkopplare, körvisarblink/varningsblink
75 Bilradio, cigarettändare.
76 Högtalare
77 El-styrning av dörrventil
81 Ingång, omkopplare (öppnar och växlar)
81a Utgång, omkopplare, öppnar 1
81b Utgång, omkopplare, öppnar 2
82 Ingång, omkopplare, stänger
82a Utgång, strömställare, stänger 1
82b Utgång, strömställare, stänger 2
82z Ingång 1, strömställare, stänger (skilda strömkretsar)
82z1 Ingång 2, strömställare, stänger (skilda strömkretsar)
83 Ingång, stegströmställare
83a Utgång, stegströmställare, steg 1
83b Utgång, stegströmställare, steg 2
83L Utgång, stegströmställare, vänster steg
83R Utgång, stegströmställare, höger steg
84 Ingång, strömrelä
84a Styrning strömrelä
84b Utgång strömrelä
85 Relä, styrning utgång
85c Alarmkopplare till signalväxeldon
86 Relä, styrning, ingång
86a Relä, styrning, ingång, lindning 1
86b Relä, styrning, ingång, lindning 2
87 Relä, ingång, öppnar och växlar
87a Relä, utgång 1, öppnar
87b Relä, utgång 2, öppnar
87c Relä, utgång 3, öppnar
87z Relä, ingång 1, öppnar och växlar (skild strömkrets)
87y Relä, ingång 2, öppnar och växlar (skild strömkrets)
87x Relä, ingång 3, öppnar och växlar (skild strömkrets)
88 Relä, ingång, stänger
88a Relä, utgång 1, stänger
88b Relä, utgång 2, stänger
88c Relä, utgång 3, stänger
88z Relä, ingång 1, stänger (skild strömkrets)
88y Relä, ingång 2, stänger (skild strömkrets)
88x Relä, ingång 3, stänger (skild strömkrets)
B+ Batteri plus
B- Batteri minus
C Blinkdon, kontrollampa 1
C01 Blinkdon, ingång, kontrollankare
C2 Blinkdon, kontrollampa 2
C3 Blinkdon, kontrollampa 3
D+ Generator, plus
D- Generator, minus
DF Generator, fältlindning
DF1 Generator, fältlindning 1
DF2 Generator, fältlindning 2
J växelströmsgenerator med skilda likriktare
(fältlindning, plus)
K växelströmsgenerator med separat likriktare (fältlindning, minus)
L Blinklyktor, vänster
R Blinklyktor, höger
Mp växelströmsgenerator med separat likriktare (mittpunktsanslutning)
U växelströmsanslutning på växelströmsgenerator
W växelströmsanslutning på växelströmsgenerator

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

2

Tackar, bra att ha  ICQ/ab

3

Bengt H skrev:

Tackar, bra att ha  ICQ/ab

Ingen orsak!
Det finns ju som du ser en massa siffror på grejer som inte finns i våra gamla bilar, punkteringslarm, styrningar av dörrventiler, separata helljus och dimljus, etc, men det kan ju vara bra att känna till om man skall (vilket Gud förbjude) meka med någon modern datoriserad bil någon gång...

En sak som är bra att lära sig, det är att allting som heter 31 (a,b,c) är minus, jord. 31 är direkt en jordförbindelse, har den en bokstav efter sig är det jord över en strömbrytare eller över ett relä eller liknande.
Det finns flera "trettioettor" i gamla folkvagnar (och i andra bilar).

Och då i bakvänd ordning; 30 är motsatsen, det är plus över batteri.
30 på gamla folkvagnar, från batteri till tändningslås är osäkrad, jag förstår inte det riktigt, men troligtvis hade Robert Boschs eller VW´s tekniker någon dunkel tankegång där.
Det har hänt ganska ofta att jag hängt på en fet hängsäkring omedelbart efter batteriet på den "halvtjocka" kabeln som går från batteriet framåt mot tändningslåset, 30 A borde räcka, om du inte har en massa extraljus och strömkrävande ljudanläggningar etc.
På nuvarande bil har jag en automatsäkring där.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Grymt bra att veta!!

5

Abdullah skrev:

Grymt bra att veta!!

Lär dig dessa utantill. Det komer på provet i nästa vecka! ICQ/ad

-Du kan ju alltid skriva ut denna lista och förvara den tillsammans med kabelskor och mätinstrument.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."