1

Jag har just förberett bussen för att ytterligare försöka förfina främre hjulvinklarna lite. Min buss drar nämligen ofantligt mycket åt höger, ett fenomen som alltid varit där, men förstärkts sedan jag sänkte bussen förra året. Toe-in har jag pillat på tidigare, men aldrig riktigt mätt upp (och det har inte påverkat dragningstendenserna), det tänkte jag göra nu 0-3 mm (om man "översätter" det) ska det vara enligt bentley.

Men innan man gör det ska ju cambervinkeln justeras. Rätt värde är +40' +- 20' och ett vanligt enkelt enkelt camberverktyg modell "vattenpass", har som regel bara hela grader i graderingen (såsom jag tolkar dem) så jag tänkte börja med att bara syfta med ett vanligt vattenpass, så att jag ser att hjulen är någotsånär lika varandra, oavsett faktiskt värde. Om den positiva cambern sen bara ska vara 40 bågminuter, torde detta kräva ganska hög precision för att mätas upp?

Först måste ju bussen stå plant och på sina hjul. Eftersom det är trångt inunder när den står på backen, har jag ställt upp den på pallbockar, men placerat pallbockarna ute vid spindelleden så att bussen står på sin fjädring. Dock har jag inte pallat upp den bak, vilket jag kanske också borde göra? Jag har försökt ställa bussen i våg så gott det går (uppfarten är lite ojämn). Med ett vanligt vattenpass mot en monterad däckfri fälg kommer jag då fram till att höger och vänster står ganska olika, de justermuttrar som sitter vid spindelleden ser dock ut att ha ungefär samma position vilket förbryllar mig! Dock pekar inte markeringen rakt fram, som de enligt grundinställningen ska vara, utan kanske 15-30 grader utåt på respektive sida. Har för mig (men nu sviker minnet lite) att båda hjulen har en positiv camber, men rätt olika mycket så jag tänkte; först och främst få dem någorlunda lika, i andra hand, hyfsat nära noll från plussidan.

Där står jag nu, kom på att jag saknar verktyg för att faktiskt justera muttrarna, dessutom hade jag lite ont om tid. Så när jag fortsätter lär jag förhoppningsvis kunna se vad för effekt justeringen har för själva hjulvinkeln och på så vis kunna drista mig till vad som kan bli en förbättring. Eftersom alla guider och forumtrådar som finns i ämnet utgår från ett grundligt och korrekt förfarande tänkte jag här delge mina tankar på att göra en "grov bonnajustering", för att det i dagsläget känns som att hjulinställningen inte kan bli så mycket sämre. Och jag skulle uppskatta att ha några åsikter och insikter från er här i bakhuvudet när jag drar på mig mekarkläderna igen.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Ajrå, fel forumkategori, så pinsamt! Denna ska ligga i baydelen såklart! Kan jag flytta den, eller får man vänligt be en moderator om detta?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Om det stör får jag ursäkta att tråden hamnade i fel forumkategori, men jag har mekat med detta nu och känner att jag behöver dela mina tankar i en liten uppdatering.

Jag har "syftat" på camberinställningen nu, att det var alldeles för stor positiv camber på högersidan var kanske föga förvånande, men likaledes intressant. Vad som dock var lite konstigt var att hur jag än vred på justeringen kunde jag inte komma ner till nära noll, eller de fyrtio bågminuter över noll som ska vara.

Nu är jag som sagt, fortfarande osäker på om bussen stod helt plant där den stod, men jag försökte lägga grejer under pallbockarna för att få den i våg och jag tyckte vattenpasset gav en nära på horisontell avläsning. På vänstersidan var det lättare att komma nära noll.

Men trots att jag ställde högersidans justering något snävare, dvs med markeringen på justermuttern längre "in" mot bussen, så drar den nu fortfarande åt höger, men markant mindre förstås. Jag hade även en lite tokig toe in som jag justerade ut.

Men vad ska man testa med härnäst? Ställa "in" högersidan mer, eller ställa ut vänstersidan? eller både och? Jag förstår att min metod är väldigt oexakt, så jag förväntar mig inga exakta svar, mest lite bollande av tankar och idéer.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

"Bonnajusteringar" är inte det sämsta, är man bara lite noggrann så funkar det alldeles utmärkt till våra bilar!  ICQ/ab

Nu är jag väl ingen expert på framvagnsgeometri, men som jag ser det så är caster det som är viktigast för att bilen ska "dra rakt fram", och om nu bilen drar åt höger så skulle jag prova att antingen öka caster på högersidan, eller minska caster på vänstersidan. Generellt kan man säga att caster ska vara lika på båda framhjulen, men man kan öka den något på högersidan för att kompensera för vägbanans lutning (normalt sett är vägen högst i mitten och lutar lite, och då kommer bilen att dra svagt åt höger, om Du kör "vänstertrafik" så kommer samma bil att dra svagt åt vänster). Mer caster ger en mer riktningsstabil men åxå mer trögstyrd bil, mindre caster ger en mer lättstyrd men vingligare bil.

Caster kan vara lite klurigt att mäta på garageuppfarten, så enklast tror jag är att bara prova lite på en justering och sedan provköra tills man är nöjd!  ICQ/ab

Lycka till!
MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

5

Nu har inte jag min verkstadshandbok till hands, men jag kan inte minnas att jag läste något om caster där, dessutom har jag för mig att jag på det stora internätet läst att detta inte går att justera på en bay. Är detta fel? Hade ju såklart annars gärna gett mig på det också då det ju också påverkar hur vagnen beter sig vid svängning. Extrem toe-in påverkar ju också såklart, men tycker man att vagnen inte "rätar ut sig" efter en sväng, har jag förstått det som att castervinkeln är boven i dramat.

Frågan är, hur justerar man caster på en bay? Hmm...

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6

Jag har ju inte justerat camber/caster på en Bay nån gång, men påverkar inte camberjusteringen (är väl nr 6 på bilden http://www.vw-classicparts.de/wissenswe … .html#/156 ) caster åxå?

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

7

Det kanske den gör vid närmare eftertanke? jag måste erkänna att jag blir osäker nu. Hur blir det med castervinkeln isf?

Jag tänker såhär, om man vrider justeringen "inåt" så cambervinkeln minskar, så borde även castern minska, eller?

Hur som helst, så hjälper det inte så mycket, för mitt problem (som jag tror det är) är att även vid max "injustering" har jag för mycket positiv camber. Men jag ska labba lite mer med detta i helgen har jag tänkt. Har tänkt justera in ännu mer (ställde inte på max senast) för att se om dragningstendenserna minskar eller ökar.

En annan tanke, är om inställningsmöjligheterna sätts ur spel när man svetsat i framvagnen (sänkt) och framvagnen eventuellt skulle blivit "skev" vid operationen. Jag ställer mig frågande till detta av tre skäl:

1. Problemet fanns innan jag sänkte.
2. Framvagnen svetsades i omgångar, ett rör fixerade hela tiden framvagnsgavlarna.
3. Så stora "diffar" i framvagnsgeometri borde inte tillåta att framvagnen ens passar på chassiet.

Hur tänker ni andra kring dessa funderingar?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

8

Jo, med VW´s lösning på justering så påverkar såvitt jag kan förstå både camber och caster med samma justering.... Det är ju en excentrisk bussning i övre bärarmen, så om Du tänker "inåt - utåt" för camberjusteringen så ska Du tänka "framåt - bakåt" för casterjusteringen! Eller är jag ute och cyklar?? Normalt sett skulle man väl föredragit separata justeringsmöjligheter för camber - caster.

http://www.ymr.no/bilder/set1_04.jpg

Jag var tvungen att tänka ett varv till här angående huruvida det verkligen påverkar caster med att vrida på bussningen, normalt så brukar man vinkla övre eller undre bärarmsinfästningen för att flytta linjen genom spindellederna, men det kan vi ju inte göra..... Utom med casterschims då, men det ger ju lika mycket på båda sidor! Men när man vrider justeringen "framåt - bakåt" så flyttar man ju hjulet i förhållande till spindellederna, och det borde väl ge samma effekt!? Eller som sagt, är jag ute och cyklar här??  Default/hmm  Är det var linjen genom spindellederna träffar marken i förhållande till hjulets anliggningsyta som är det intressanta, eller är det den faktiska vinkeln på linjen genom spindellederna??

Cambervinkeln i sig tror jag har mindre effekt på sneddragingstendenserna!

Personligen så tror jag nog inte att något hänt vid sänkningen eftersom problemet fanns innan åxå, men bilen är ju gammal och mycket kan ha hänt tidigare..... Kolla efter om framvagnen är vriden (kan ge olika caster på höger - vänster sida) eller om nån bärarm eller spindel är krökt!

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

9

Framvagnen är såvitt jag vet sjysst med avseende på rakehet. Hade ner framvagnen förra året för att sänka bussen, och inga synliga fel kunde noteras. Har ju ägt bussen i elva år nu och kört med den varje år. Den har alltid dragit åt höger, men tidigare har jag "levt" med det, men sen jag gav mig på att försöka justera detta, började jag med toe in och sen dess har jag försökt och försökt i omgångar och åkt medan jag försökt. Sen jag sänkte har sneddragningstendenserna blivit än värre, möjligtvis pga sämre toe in, för vagnen är, oavsett hur jag än ställer toe in, aldrig så lättrattad som när den var originalhög. Att detta dyker upp nu är för att det är först nu på sistone som jag verkligen gett mig hän åt detta.

Men återigen, caster/camberfrågan; Jag tror man minskar castervinkeln genom att justera övre bärarmens bussning inåt eller utåt. Inåt får man dock minskad camber och utåt mer camber. Jag utgår då från bussningens markering, som jag har för mig ska stå rakt fram i färdriktningen som en grundinställning. Om jag förstått allt rätt så är max camberjustering plus eller minus 90 grader från denna grundinställning. Men iom att övre ledens centrum förflyttas, inte bara inåt och utåt, utan även bakåt (i en cirkelrörelse) borde även casterinkeln ändras. Om jag inte är helt felunderrättad så innebär väl en minskad casterinkel också en minskad benägenhet att "räta upp" färdriktningen för vagnen, således borde en ökad castervinkel ge vagnen mer stabilitet (antar att detta gäller till en viss gräns).

Så för att komma till bukt med mina problem skulle jag vilja ha minskad camber, men ökad caster på högerhjulet och det går ju inte. Detta är dock bara fabuleringar; resonemang tagna utifrån något som "verkar" rimligt. Vi har ingen framvagnsgeometriker på forumet?

Nu fick jag inte tillfälle att titta på detta i helgen, men nästa vecka går jag på semester, så då ska det undersökas. Tror jag börjar med att minska ner cambern på högerhjulet ytterligare, eller borde jag kanske öka den? Hmm  ICQ/ad

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

10

Tänk på att bakhjulen också kan stå snett. Det är ju långhål för justering. Står ett bakhjul snett, så drar den nog i sidled.

11

Är det verkligen långhål på alla bussar? Typ 1 tidigt 50-tal har ju inte det, hur är det med BDs och mitten 50-talsbuss med "nya" bakvagnen? Vill minnas att min BD hade runda hål och att justeringen gjordes vid svepet i växellådan med kuddarnas infästning i lådan.

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

12

Nej, inte alla bussar. Tråden är postad fel kategori.  Det gäller baybussar   ICQ/ab

13

Jag har varit inne på bakvagnen också, men förkastat den då jag förstått det som att den inte påverkar lika mycket. Men man borde kanske kolla den också. Vad är det man justerar med "långhålen"? Toe in?

Jag vet att tråden är postad i fel forumkategori, det vore skönt för en vän av ordning som jag att få den flyttad.  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

14

Japp, Toe in-toe out.

Jag har labbat lite med justeringen. Och står den fel så känns det rejält i vägegenskaperna. Står dom för långt fram blir bussen sjukt överstyrd.

15 Senaste redigerad av Mogge (2015-06-16 06:25:16)

Välkommen till väghållningsträsket ICQ/ag

Min första bubblasänkning gjordes utan internet och vid 22 års ålder.
Vaddå ställa framvagn, den som kört överstyrd bil kan ta det gånger 73..........
Men så tittar man efter och ser att hjulen pekar som Marty Feldmans ögon.
Ja då började jag ställa framvagnen med hjälp av polarens farsa och gassvets för att lossa muttrar, sen gick det bättre.
Min -58pickis drog jag fram castervinkeln ca 5 grader och det var ett lyckokast tycker jag.
Lite tungstyrt vid parkering på asfalt, men den riktigt strävar att gå rakt om man rycker i ratten vid motorvägsfart, och jag kan styra med 1 finger även i junis svåra blåst.
Bakvagnen är ställd så rakt det går men åt toeinåthållet....
Cambern fram är justerad enligt spec och cambern bak är vad den är, men väldigt nära 0.
Cambern kan du nog ta med mindre allvar, men dock fortfarande med allvar och se till att det är lika på bägge sidor, mät upp så du har samma hjulbas på bägge sidor.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

16

jag ska bygga ny framvagn i vinter. Jag har gjort reserch på old school sätt dvs i böcker. Orginal buss vs modern bil.

Post's attachments

20150616_101932.jpg, 130.61 kb, 640 x 480
20150616_101932.jpg 130.61 kb, 240 downloads since 2015-06-16 

20150616_102010.jpg, 113.5 kb, 640 x 480
20150616_102010.jpg 113.5 kb, 225 downloads since 2015-06-16 

17

Det är sjukt att dom har 0 caster original.

En grej att tänka på då man ställer toe out/toe in är att man behöver kolla på hur styrstagen lutar.

I tabellen ovan ökar toe in då man lastar bilen. Men då man kör en sänkt bil, så pekar ju ofta styrstagen uppåt. Det innebär att det blir mindre toe in då man lastar. Så då måste man kanske ha lite mer toe in olastad, för annars riskerar man toe out då man kör med tung last.

18

Okej, så jag ska kanske fokusera mer på vad den excentriska bussningen har för inverkan på castervinkeln snarare än hur cambern står? Finns det något enkelt knep för att mäta castern, eller blir det till att labba med det? Ställa bussningarna lika?

Demian; det där du nämner i sista meningen är intressant. Jag har tänkt på det själv nämligen när jag låg där och pillade på stagen. Ett annat problem med just sänkta vagnar är att åtkomligheten inunder inte är den bästa när den står på hjulen och det ska dom ju göra vid dessa justeringar. Jag ställde min vagn på pallbockar på de nedre bärarmarna, men det känns ändå inte som att det ger helt rätt avläsning. Kanske ska man "labba" mer än att mäta när man inte har de riktiga verktygen för att mäta?

Jag tänker efter dessa kloka inlägg i debatten, försöka ställa både fram- och bakvagn så båda sidor står lika och utgå ifrån det. Kan det vara så att den rekommenderade grundinställningen är att framvagnsbussningarnas markering ska stå rakt fram och att bakvagnen ska justeras så att skruvarna hamnar mitt i långhålen hos bärarmarna?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

19

Bakvagnen skall justeras så du får hjul som pekar i vagnens färdriktning med 1mm toein.
Skulle det vara så att det skulle justeras i mitten på långhålen kunde ju hålen lika gärna vara runda.......

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

20

Nu har jag justerat detta igen,dvs justerat så att markeringen står framåt på bärarmsbussningarna, vilket jag tolkat som max caster, noll camber. Bussen har blivit lite mer lättstyrd, men drar fortfarande lite åt höger. Jag har ännu inte gett mig på bakvagnen. Någon som gjort det och har något bra tips på hur man mäter detta, svårt med millimeterprecision under bussen tänker jag.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

21

Toe in ska gå att mäta med en Kirschstång som skjutmått. Det är en sån där gardinstång av plåt som går att skjuta i varandra. Sätt en tejp bit på däcken framtill där du mäter med stången, rulla bilen tills tejpen är rakt bakåt och mät med stången igen. Du får fixera stången med något typ tejp eller dyligt. Nu kan du se hur mycket toe in du har. Det man inte får reda på är om det är lika på bägge sidorna.

Bubbla -62

22

GB63VW62 skrev:

Toe in ska gå att mäta med en Kirschstång som skjutmått. Det är en sån där gardinstång av plåt som går att skjuta i varandra. Sätt en tejp bit på däcken framtill där du mäter med stången, rulla bilen tills tejpen är rakt bakåt och mät med stången igen. Du får fixera stången med något typ tejp eller dyligt. Nu kan du se hur mycket toe in du har. Det man inte får reda på är om det är lika på bägge sidorna.

Men det får man genom att syfta med blicken bakifrån, eller med en rätlinjal eller snöre mot framhjulen.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

23 Senaste redigerad av Demian (2015-06-26 21:19:43)

kee skrev:

Nu har jag justerat detta igen,dvs justerat så att markeringen står framåt på bärarmsbussningarna, vilket jag tolkat som max caster, noll camber. Bussen har blivit lite mer lättstyrd, men drar fortfarande lite åt höger. Jag har ännu inte gett mig på bakvagnen. Någon som gjort det och har något bra tips på hur man mäter detta, svårt med millimeterprecision under bussen tänker jag.

Jag skulle nog kolla att cambern verkligen är noll. Jag tror det är viktigare för vägegenskaperna att cambern står exakt lika, än att castern gör det. Jag grundar det på att det i vw:s verkstadshandböcker står hur man ställer cambern. Castern nämns inte, mer än att markeringen aldrig får stå bakåt, så då verkar det inte vara lika viktigt.

Jula säljer stora vinkelhakar för under 100:-, annars är det ju bara ta ett lock från en kartong eller nått. Ställ bussen på plant underlag och kolla.

Bak är det inte bara att mäta toe in/ toe out. Bägge hjulen skulle ju kunna peka åt höger, och då får du ändå noll i toe in/toe out.

Kolla så de står lika i långspåret, sen kollar du som Mogge skrev med rätskiva eller snöre mot framhjulen.

Bak kan gummibussningarna vid torrsionskåpan också spela in. Är det mer slitet på ena sida, står hjulen olika.

24

Ett litet tips angående inställningen av bakvagnen: När jag byggde chassiet till min Hotrod köpte jag billiga bygglasrar på Jula.
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- … er-160037/
Dessa monterades på L-profiler i aluminium. Sedan får man kalibrera dem mot en rak kant typ en bänkskiva eller liknande. Mät avståndet mellan laserstrålen och bänk-kanten på två olika avstånd så långt ifrån varandra som möjligt. När avståndet är lika står L-profilen och strålen parallellt.
Nu över till det roliga. Hitta en lämplig rak kant bakvagnen. Kan vara en bromstrumma eller i värsta fall en fälgkant. Tänk dock på att fälgar kan kasta en hel del. Du kan göra l-profilen lång nog att räcka tvärs över fälgen och sedan märka upp positionen för var du sätter mätutrustningen. Om du sedan vrider hjulet ett halvt varv och mätningen ger samma resultat vet du att fälgen är rak.
Fäst lasrarna mot anligget och rikta strålen framåt och mät avståndet mellan strålen och en fix punkt på framnaven. Bäst är nog att demontera framfälgen och mäta mot anligget på skivan/bromstrumman. När avståndet är lika på höger och vänster sida står hjulen rakt i förhållande till framvagnen och bilen bör spåra någorlunda. Vill man sedan ha toe in eller liknande på bakvagnen får man mäta avståndet mellan höger och vänster stråle (två lasrar) på ett känt avstånd i längsled och sedan är det bara lite matematik att ränka ut vinkelskillnaden mellan linjerna.
Att mäta mot däck är vanskligt för de kan vara grymt orunda om man har otur.

/Janne

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

25

Metoden går givetvis att använda för att mäta Toe in fram också. Mäter man bara på ett tillräckligt stort avstånd blir noggrannheten tillräckligt bra.

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt