Jag har just förberett bussen för att ytterligare försöka förfina främre hjulvinklarna lite. Min buss drar nämligen ofantligt mycket åt höger, ett fenomen som alltid varit där, men förstärkts sedan jag sänkte bussen förra året. Toe-in har jag pillat på tidigare, men aldrig riktigt mätt upp (och det har inte påverkat dragningstendenserna), det tänkte jag göra nu 0-3 mm (om man "översätter" det) ska det vara enligt bentley.
Men innan man gör det ska ju cambervinkeln justeras. Rätt värde är +40' +- 20' och ett vanligt enkelt enkelt camberverktyg modell "vattenpass", har som regel bara hela grader i graderingen (såsom jag tolkar dem) så jag tänkte börja med att bara syfta med ett vanligt vattenpass, så att jag ser att hjulen är någotsånär lika varandra, oavsett faktiskt värde. Om den positiva cambern sen bara ska vara 40 bågminuter, torde detta kräva ganska hög precision för att mätas upp?
Först måste ju bussen stå plant och på sina hjul. Eftersom det är trångt inunder när den står på backen, har jag ställt upp den på pallbockar, men placerat pallbockarna ute vid spindelleden så att bussen står på sin fjädring. Dock har jag inte pallat upp den bak, vilket jag kanske också borde göra? Jag har försökt ställa bussen i våg så gott det går (uppfarten är lite ojämn). Med ett vanligt vattenpass mot en monterad däckfri fälg kommer jag då fram till att höger och vänster står ganska olika, de justermuttrar som sitter vid spindelleden ser dock ut att ha ungefär samma position vilket förbryllar mig! Dock pekar inte markeringen rakt fram, som de enligt grundinställningen ska vara, utan kanske 15-30 grader utåt på respektive sida. Har för mig (men nu sviker minnet lite) att båda hjulen har en positiv camber, men rätt olika mycket så jag tänkte; först och främst få dem någorlunda lika, i andra hand, hyfsat nära noll från plussidan.
Där står jag nu, kom på att jag saknar verktyg för att faktiskt justera muttrarna, dessutom hade jag lite ont om tid. Så när jag fortsätter lär jag förhoppningsvis kunna se vad för effekt justeringen har för själva hjulvinkeln och på så vis kunna drista mig till vad som kan bli en förbättring. Eftersom alla guider och forumtrådar som finns i ämnet utgår från ett grundligt och korrekt förfarande tänkte jag här delge mina tankar på att göra en "grov bonnajustering", för att det i dagsläget känns som att hjulinställningen inte kan bli så mycket sämre. Och jag skulle uppskatta att ha några åsikter och insikter från er här i bakhuvudet när jag drar på mig mekarkläderna igen.

Är det var linjen genom spindellederna träffar marken i förhållande till hjulets anliggningsyta som är det intressanta, eller är det den faktiska vinkeln på linjen genom spindellederna??