passar en swf rakt av mot en bosch (på en -65:a)?
vill byta ankaret för en enkel 12v uppgradering, har en bosch idag.
tips, tack!
it would burn off both of your ears . . . "
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » torkarmotor bosch mot swf, 6v till 12v
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
passar en swf rakt av mot en bosch (på en -65:a)?
vill byta ankaret för en enkel 12v uppgradering, har en bosch idag.
tips, tack!
Ska du bara byta till 12V ankare måste du ha en SWF. Funkar inte på Bosch.
Om du händelsevis hittar en Volvo 145, eller tidig 245 så är det stor chans att bakrutetorkarens motor passar.
Men dessa volvosar börjar bli alltmer sällsynta och volvoisterna (läs "hisingsbönder") håller hårt i sina sparade exemplar.
Saab 99 hade likadana torkarmotorer till strålkastartorkarna, men axlarna där är ganska långa, så då måste man kapa dessa och på något vis svetsa eller nita fast veven på nytt.
-Ja dom där torkarmotorerna är ju ganska vanliga på samtida europeiska bilar, men det skiljer sig en del i detaljutförandet.
Annars passar hela torkarmekanismen från 1302, med den liggande boschmotorn bra, den har ju två hastigheter också, cc-måttet mellan torkararmsaxlarna är ca 40 cm, och då är de koniska axlarna med bra splines som finns på den modellen, och då får du passa på att sno torkararmarna från samma 1302:a, men inte heller 1302:or växer längre på några trän, även de börjar bli sällsynta, är utrotningshotade, finns väl snart med på UNESCOs röda lista
.
tack för svar, men jag måste nog omformulera mig lite för tydlighets skull . . .
bilen, en typ 1 1965, har idag en boschmotor. jag skulle vilja byta den mot en swf
med 12v ankare (från tex up north) när jag konverterar till 12v i samband med motorbyte.
frågan är om en swf passar rakt av där boschen sitter, armatur o armar, fästhål etc?
har kollat min favoritskrot o med några hisingsfans men ingen 245 bakrutemotor ännu
o jag tänker behålla min 1302 "komplett o orörd"
däremot tar jag startmotorn från en 1303s på väg mot skroten. (ja, även 1600an är från samma bil)
¿¿¿kan jag använda räläer o ev nåt mer från den, förutom glödisar till instrument mm???
(#€%& Björn vilken stenkoll du har! har kollat flera trådar här om el etc o har lärt mig (?) ngt men
framför allt bra med kopplingsscheman för både detaljer o hela bilar! läser o lyder, är själv "elallergiker")
Det elektriska är väl det enda jag har koll på, och litet allmänna motorgrejer...
Om du har en boschmotor så förstår jag inte varför du skall byta till SWF, boschen är ju mycket bättre.
Hursomhelst så tror jag inte att hålbilden stämmer, men jag har bara bytt hela paketet, inte enstaka motorer.
På 1303 plockar du allt som går att ta loss, det är väl tre reläer, ett som är dyrbart är hel-halvljusreläet. det finns ett blinkrelä, men Biltema har ett likadant för ungefär 69kr, sedan är det väl ett till elbakrutan.
Tag vara på panelen med strömbrytarna och multikontrollampan.
Rullbälten fram tar du vara på, -74 kom rullisar även bak, och sådana är ju bra att ha också.
Ett pedalställ är ju alltid bra att ha i reserv.
Hela torkarmekanismen inklusive spakstället på rattstången tar du absolut vara på! och då även rattstångshuvudet av aluminium med blink-, torkarspak och tändningslås, inklusive multikontakter och minst 50 cm av kablarna efter kontaktdonen.
Om det finns en Ebersprecher så tar du vara på den, dess bensinpump finns under tanken, och tankens givare plockar du också. Växellådan kan vara en Z-låda beroende på årsmodell (-74), den tar du reda på eftersom den har en högre utväxling på fyran. Och om det är en -74 tar du vara på stötfångare fram och kuggstången.
Och om det är en -74 eller senare tar du också båda spolarpumparna om de funkar.
Torkarmekanismen till 1303 är litet speciell då den har ett större cc-mått mellan axlarna, och de är dessutom vinklade utåt för den välvda rutan. Men motorn är en liggande bosch med två hastigheter.
Om bilen har elektrisk spolarpump är det viktigt att du även tar spakstället med torkarspaken, eftersom här finns en elektrisk kontakt till spolaren, "aqua-hydraulisk" på tidigare bilar.
ok . . .
ville ju använda swf bara för att den verkar enkel att konvertera till 12v med ankaret, o slippa spänningsomvandlare/motstånd
när det gäller 1303an (en 73a) ska allt* som går att återanvända sparas, men det jag undrar är om nämnda reläer passar på -65an?
kanske även rullbältena vore smutt att flytta över . . . för visst är det bältestvång i en -65a? (off-topic här, jag vet . . . )
bilen är sedan tidigare utrustad med elektrisk spolarpump, 6v såklart, o här blir det nog en lika 12voltare, har lite tveksamma upplevelser med det tidiga, aqua-hydraliska systemet . . . (skrattar högt åt begreppet aqua-hydraliskt system!)
tänkte använda smålamporna till instrumenten, bara att flytta över? behöver man relä för helljus/halv om man har fotomkopplare?
ska försöka använda h4-lampor i de liggande lysena, tror att det finns hållare som passar på biltema?
imorrn ska jag inventera reservdelsförrådet, tror möjligen jag har nån swf:are där, med lite tur kanske kanske även från en 1302,
har ganska mkt grejs liggande . . .
tack så länge, ska scanna forumet efter befintlig info i ämnet!
* säger allt, menar ALLT. jag är inte den som slänger grejer i onödan . . . 
Tidigare 1303 har rattstångshuvud av aluminium, snyggt! de senare har ett av plast, och naturligtvis går det inte att skifta spakarna hur som helst, torkarspaken med den elektriska brytaren till vindrutespolaren tar litet större plats, och den passar bara i rattstångshuvudet av plast. Iofs kan man ju plocka hela rattstången, den är ju bra då den har en kardanknut längst ned, lätt att anpassa till äldre typ 1 eller beach buggys...
Om du gillar elefantfötterna så tag vara på dem (men du får inte sälja dessa, det är förbjudet och tjuvjakt bestraffas hårt!
) , liksom skämblinkersen om dom är fina i kromet.
blinkersarna, bakljusen, skärmar o hjul, fjäderben o skivbromsar, styrgrejs o instrument, dörrar rutor lister, inredning, växellåda stång o spak, bakvagn med torsionsrör, stavar o svärd, o bromsar, tank, eberspächer, huv o lucka, speglar o handtag sparas . . .
u get it . . .
egentligen bara karossen som är helrostig från knähöjd o ner . . . men den kanske blir kvar . . . nån kanske behöver taket . . .
*suck*
frågan är om en swf passar rakt av där boschen sitter, armatur o armar, fästhål etc?
Ja är svaret på den frågan. 
Ett rakt svar på en kanske ngt otydlig, lite gömd, fråga! Tack!
Tog för säkerhets skull med mig både en 6v SWF o en nyare 12voltare, från en 1302 tror jag,
båda kompletta med armaturer, för att kunna labba lite hit o dit o få nåt att passa . . .
Det kanske blir en uppgradering till den nyare, tvåfartare med splines-ade axlar.
Då saknar jag iofs både tvåstegsbrytare o torkararmar, men det måste (?) vara värt att fixa!
Kanske inte så svårt att hitta brytare heller? Björn J vet säkert hur man gör på ett enkelt sätt . . .
har du koll på tråden, Björn?!?
OK, update!
SWF med 12v-ankare monterad, meeeen nu visar det sig att brytare/kontakt förmodligen är från nyare bil.
Motorn har anslutningar märkta 54d - 31b - 54, brytaren 31 - 31b - 30 -53a - 53 - 53b . . .
Nu har jag kopplat jagminnsinteriktigthur men fått det att funka! Dock . . . mittläget = av,
ett snäpp medurs är på och ett snäpp moturs är . . . intervall??? Som funkar en kort stund . . ?
Berätta nu hur detta SKA kopplas . . . kan jag få tvåfart??? 
En torkarmotor med terminaler 54, 31b och 54d har endast en hastighet. En torkarmotor med terminaler: 53, 53a, 53b och 31b har två hastigheter. Så du har en brytare för två hastigheter och en torkarmotor med bara en hastighet. Det här hjälper dig på traven:

Toppen! Kanon! Precis den information jag behöver!!
Mina misstankar bekräftas. Tanken med tvåfart på själva motorn var väl kanske redan från början väl optimistisk . . .
Bra tips på lågfartare, vad ska det vara för värden på #1 o #2? Enhet??
Eftersom jag är frågvis kommer ett par frågor till:
Jag kopplade motor 54d till antingen 53 el 53b
o det funkade som sagt – men vad gör det för skillnad
mot koppling enl moddning nr 1? och om jag valt tvärtemot vad jag gjorde?
Och skulle jag kunna koppla spolningen på läge två, ja istället för att ha lågfart där?
. . . eller kanske det blir en microbrytare enligt parallell tråd, eller oxå försöker jag få det hydropneumatiske systemet
funktionsdugligt igen. Jag är såååååå trött på bilel. 
Annars skulle jag fråga om intervallfunktion . . . 
Men just ja . . .
I Björn J:s utmärkta tråd "Nummer på anslutningar" o inte heller i min egen från nätet utskrivna lista
på DIN-nummer finns alla nummer med, kanske inte dom äldre . . . ? Kan man hitta dom?
Finns det nån brytpunkt, typ 6V vs 12V?
Jag har väl varit lite off-line senaste dagarna.
Fattade jag rätt att du ville ha en modernare torkarmotor i en äldre bil?
Det säkraste är att mäta cc-avståndet mellan utgående axlar.
Att koppla ett förkopplingsmotstånd för att få ned hastigheten är ju rent eltekniskt en dålig lösning, då man istället får en massa värme man måste kyla bort.
För att få ned hastigheten till hälvten behövs ett motstånd på 5 ohm, 4,7 ohm är standardvärde, lättare att hitta. Men effekten är hög, 50 watt.
Det bästa är väl att leta reda på en mekanism med liggande motor från exempelvis 1302.
Jag ville få en torkare som funkar på 12V, o det har jag nu!
Provade en mekanism från en 1302:a, tvåfartare med liggande rund motor,
men den, motorn, funkade inte så det blev plan B, dvs en SWF med 12V-ankare.
Man kanske kan placera motstånden i kanalerna för varmluft på vindrutan?
Då skulle ju överskottsvärmen göra lite nytta o hålla imfritt? 
De motorerna som har två hastigheter har tre borstar (=kol) där en är jord, och den rakt motstående är halvfart och den där emellan är helfart eller om det är tvärtom.
Det vAnligaste felet med de liggande motorerna är att dom nyper i lagren, och då går de ju inte runt.
Som jag ser det kan ju ett motsånd, eller helst en elektronisk spänningsreglerare kopplas i serie mellan högfartsanslutningen på strömställaren och motorn, men du kan faktiskt prova att koppla en 21watts blinkerslampa i SERIE också, glödtråden i denna bör motsvara ett dyligt motstånd.
Samma sak kan ju de prova med som har en 6 volts torkarmotor men har 12 voltssystem i övrigt, jag är inte helt säker på hur det fungerar, så rapportera gärna, för det funkar, men jag vet inte hur torkarnas hastighet blir, eller om glödtråden i lampan håller om torkarna går trögt.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » torkarmotor bosch mot swf, 6v till 12v
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.