1

Har fler funderingar inför besiktningen av min bubbla på måndag :-)
- Gör man avgasprover på en 60a och måste man därför ha med sig en skruvmejsel för att eventuellt kunna ändra blandningen?
- Får man en tvåa för felaktigt inställda huvudstrålkastare? Inställningen på dem kärvar lite, höjdjusteringen fungerar bra, men inställningen i sida krånglar.

Hans B

2

Två flaskor K-sprit innan besiktningen, i tanken alltså, brukar var till stor hjälp när det gäller avgasvärdena. Ibland hjälper besiktningspersonen till och justerar luftskruven och strålkastare. Men det kan väl vara bra att göra en hyfsad inställning av hel och halvljus innan besiktning, mot en garagevägg. Men ta bort stråklkastaren och se vad som gör att det kärvar innan, kanske lite smörj och rostlösare gör susen.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

3

Alternativt någon liter E85 ICQ/ab Jag hade en skruvmejsel med mig och jag fick ställa i  skruven lite.. det tyckte besikningkärringen var ok!

4 Senaste redigerad av Sandbäck (2015-06-25 14:33:20)

Besiktade min 60:a för någon vecka sedan, dom tog avgasprov men det va inga problem.

Behövde varken använda k-sprit eller e85, fast den stått i 17år.
Gör rent förgasaren och luftfilter riktigt noga och kolla så den tänder som den ska så behöver man inte fuska (förhoppningsvis)  ICQ/ab

5

Min 60a tog man inte avgasprov på den var för gammal fick jag till svar

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

6

Min 62:a fick jag skruva ned tills det var ok. "Du får skruva upp den så den går bra sen" sa besiktningsmannen.  ICQ/ab

Bubbla -62

7

Tackar för alla svar!
Trevlig helg på er.

8

Håller med Sandbäck. Har besiktigat flertalet bubblor och bussar utan att hälla i förtunnande ämnen. Se bara till att sköta om era bilar med den sedvanliga servicen så ska det inte vara några som helst problem.

Hellre rostig plåt och fel i avloppet än motorfel.

9

Håller med Sandbäck o projectman! : Har aldrig haft avgasproblem med min 60:a vid besiktningen - man har mätt senast 2007 och det var OK - därefter inga kommentarer i protokollet....

/J