Min mamma säger ofta till mig... varför enkelt när det går kompliserat...
Detta hade räckt..

Men nä...
Min tanke är en trappa, på vilken man kan gå upp och ner med saker i famnen.. även utan att titta ner
skall det vara safe
.. men platsen då..
Nja det e begränsat...
planerade en trappa med totalbredd 600mm men nu e jag inne på att göra den smalare...
Trappan måste gå att fälla upp, och för att få plats skall den vikas ihop.. och lyftas med en el vinsch.. då dess position i nedfällt läge, blockerar ena garage porten
så var tanken.....
som så ofta började jag med pappslöjd.. för oss som inte är så säkra med datorprogram, och att animera i dylika så går det också med en bit plyfa/MDF, häftstift och kartong bitar.. sen om man tänker rätt skala mässigt kan det fungera.....
detta har jag lärt av min far som ofta provade ut olika rörelse funktioner med dylika hjälpmedel.
Detta är inte första försöket utan kanske 20 onde.. många olika possitioner testades...
Trappan nere...

Halvvägs upp

Upphissad...

Därefter blev det att göra en bit OSB remsa med hela formen...
En knippa beg 20*40*2 mm rör kapades planlöst...
Ovankant... gillar att gera ihop bitarna.. dessa är endast köttade med vinkelslipen, och 1 mm kapskiva... e ju inte så viktigt + att jag inte orkade hasa fram min THOMAS kallsåg för dessa få bitarna ..det e för mycket grejer i vägen...

Mitten av ramverken.. funderat länge på vilken sorts led jag skulle använda... blev en bit hålborrad axel svetsad på en bit plattjärn och 4 små plattjärns bitar med hål/bult igenom...alltid smidigt med distans bitar i konstruktions taget......

Ett par hjul som kommer från någon gammal vagn.. för att trappan skall kunna fälla ut sig i botten läget...
dvs, som det mesta andra kontainer fynd..

plattforms stegen från Biltema blev ett lagom arbetsbord...faktiskt en smidig sak denna stege..
Ja mitt gammel garage är för fullt av grejer......
det skall bli ändring på det.

Efter att 20 hålborrade plåtvinklar svetsats fast.. vagnstyckena riktats hjälpligt.. fan vad det drar sig när man svetsar på bara en sida...
så kunde jag ikväll för första gången snabbt ställa upp grejerna, och prov bestiga trappan..
Ni ser här varför jag vill göra trappan dels lätt lyftbar ..och även smalare , då den behöver ut en bit från väggen.. men den får ju inte blockera för mycket..

Hjulen i botten är inte fastsvetsade ,då det blir en sista möjlighet att finjustera vid behov...ett 20*40 rör har jag tänkt som sista utpost på trappan......

Trä vagnstycket kommer att kompletteras, med en bit regel på kanten av plattformen.. ett lagom uttag/snickarglädje kommer att tas ut så man inte snubblar, sedan limmas /skruvas en förstärkande plyfa bit utanpå...för att knyta ihop allt..

Tanken med stegen är...9mm tjock golvplyfa (Mercedes) som förstärks med en bit ströläkt i framkant, limmas skruvas, med en halkskydds list, (ex Mercedes lastrumsgolvs list) tur jag samlat på mig några...
liksom en bit ströläkt i bakkant (sättsteg
) steg djup 280mm steghöjd 203mm
Här snabbt ihop yxat av en gammal färgskadad bit.... stegen fästs med 4 styck m6*20 försänkt insex.. ner mosade i plyfan..

Den övre infästnings punkten är inte riktigt löst än då, jag vill ha in den en bit på plattformen, för att få frigång vid uppfälld trappa..

Men efter dessa bilder insåg jag mitt stora misstag... den långa biten e för lång.. så jag måste kapa ur/flytta svetsa en steghöjd till dom korta bitarna
en annan dag......
Så vad säger ni.. hur smal kan man göra trappan.. jag menar då det inte blir avgränsande sidor förutom portsidan så borde ett trapp bredd på 500mm räcka..
ledpunkt uppe??
Hur jag får ut trappans nedersel vid nerfällning finns det 2 sätt (som jag tänkt mig).. antingen svänger jag ut den manuellt innan touch down, och låter den rulla tillrätta med hjulen.. eller 2 styckstag som trycker ut änden, som i mitt kartong test .. men helst inte...
Trätrappans undersida, kommer att klädas in. och förses med belysning i hörnan under plattformen, då där kommer ett handfat spegel och förbands plats att vara.. shit happens.. även ett par brandsläckare, och brandfilt hittar dit..
så även midsommar kan man svetsa och göra fel...
/ Michael
Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(